Gå til innhold

Hvordan lager _du_ hjemmesider?

Anbefalte innlegg

Jeg er ingen rakettforsker når det kommer til hjemmesider, og hvordan man lager dem, men jeg har tenkt til å prøve å endre litt på det. Derfor starter jeg med å spørre dere om hvordan _dere_ lager hjemmesidene deres?

Det jeg mener med spørsmålet, er å spørre om dere feks starter med å tegne alt statisk (det som er i bakgrunnen) i et bildebehandlingsprogram? Feks lager dere et bakgrunnsbilde som dere så skriver kode oppå? Knapper å slikt, lager dere feks to bilder av disse og bruker onmouseover koding, eller lignende?

Har sett mange flotte sider der ute, og lurer bare på hvordan dere egentlig lager dem =)

På forhånd takk =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er ingen rakettforsker når det kommer til hjemmesider, og hvordan man lager dem, men jeg har tenkt til å prøve å endre litt på det. Derfor starter jeg med å spørre dere om hvordan _dere_ lager hjemmesidene deres?

Det jeg mener med spørsmålet, er å spørre om dere feks starter med å tegne alt statisk (det som er i bakgrunnen) i et bildebehandlingsprogram? Feks lager dere et bakgrunnsbilde som dere så skriver kode oppå? Knapper å slikt, lager dere feks to bilder av disse og bruker onmouseover koding, eller lignende?

Har sett mange flotte sider der ute, og lurer bare på hvordan dere egentlig lager dem =)

På forhånd takk =)

7262731[/snapback]

Det første som slår meg når jeg leser dette er at du kunne trenge litt kunnskaper om hva HTML og CSS er for noe før du i det hele tatt tenker på å lage en side.

www.htmldog.com

EDIT: Tok kanskje litt hardt i, men du kunne nok trenge litt mer teori.(men det kunne vel alle...) Reagerte særlig på at du betrakter å lage et bilde for så å "skrive oppå" som en designmetode

Endret av PHPdude
Lenke til kommentar

Først tegner jeg opp sånn jeg vil ha det i et bildebahandlingsprogram eller inkscape, eller kladder på papir. Så lager jeg de tingene (knappene og bakgrunnene som ikke er rene farger) i et bildebehandlingsprogram/vektorprogram.

Så lager jeg ett oppsett på hvordan htmlen skal være. Og så går jeg igang med å sette alt sammen i CSS filen.

Lenke til kommentar
Så dere tegner på en måte et bakgrunnsbilde som dere koder oppå da?

7264529[/snapback]

Nei egentlig ikke. Det jeg går på ark eller i et bildebehandlingsprogram er bare for å få finne ut hvordan jeg vil at siden skal se ut. Så tar jeg å begynner jeg å prøve å få ting sånn som jeg har laget det i bildebehandlingsprogrammet.

Er det noen bakgrunner som ikke bare har en plain farge tar jeg å lager bakgrunnen i bildebehandlingsprogrammet og/eller kopierer layeret fra fra skissen.

Lenke til kommentar

Jeg har en "mal-mappe" som inneholder en index-fil, et includescript og et css-ark med de vanligste elementene, slik at jeg slipper å skrive dette på nytt, hver gang jeg skal lage en ny side.

Noen ganger, bruker jeg et bilde, som jeg bygger siden rundt. Andre ganger, har jeg siden i hodet, og går ut i fra det.

Har bare laget hele designet i PS et par ganger.

Så har jeg 1 header-div, 1 tekst-div og en meny-ul. Disse fyller jeg med Lorem Ispum, og setter ramme rundt. (rammen bruker jeg bare for å lettere kunne se feil når jeg sjekker siden i de forskjellige nettleserne.)

Så bruker jeg litt tid på å få divene slik jeg vil, ved å legge til "containere" ol. for å få det plasser som jeg vil. (Dersom jeg ikke bruker: position: absolute)

Når jeg er ferdig med plasseringen, fyller jeg på med bilder, farger ol. Og til slutt lager jeg eventuelle php-script som trengs til siden.

Til bilder bruker jeg PS, og til koderedigering bruker jeg notepad2 :love:

Jeg er selvfølgelig innom valideringen nå og da, for å unngå at eventuelle slurvefeil sniker seg inn :ph34r: Dette kan føre til at man må legge til eller fjerne feks. et ">" Dette kan føre til at hele designet forandrer seg. Og det er kjedelig å oppdage helt til slutt :(

Når det gjelder knapper ol, så bruker jeg aldri java-mouseover el. Bruker kun xhtml og css. Hover i css fungerer så det suser :thumbup: Ofte kan det være nok å bruke bakrgrunnsfarger, og borders for å piffe opp i menyen.

Dette er vel sånn ca hvordan jeg gjør det. Men jeg vil absolut anbefale deg å prøve deg frem og heller se hva som fungerer best for deg.

Alle tenker ikke likt.

Man behøver ikke alltid begynne med grunnmuren når man skal bygge hus. :hmm:

Kanskje en dårlig sammenlikning :tease:

Lenke til kommentar

Tegner selve skissen i Macromedia Flash da jeg mener de er overlegen med tegneverktøyene sine :) Det at man kan lett dra en linje sånn det passer deg selv uten å tenke på hvilken state den er i er himmelskt. Etter jeg har den grovt skissert i Flash (Bare linjer og former) så importerer jeg det som vektor inn i Photoshop hvor jeg prøver meg fram til best effekter, noe som tar mest tid av alt egentlig. Etter alt dette så kommer CSS scripting som skal holde styr på alt dette samt PHP som tar for seg alt som er dynamisk på siden.

Lenke til kommentar

Først tanker jeg vel ned et par ønsker, idér osv. jeg vil ha på siden.

Deretter er det rett opp med Photoshop, så setter jeg opp akkurat slik jeg vil ha siden. Videre begynner jeg smått oog smått å sette opp grunndelene på siden i Dreamweaver eller Notepad. Først alt på toppen, evt. en banner, meny etc. - og så arbeider jeg meg nedover. Under selve kodinga forsøker jeg også å bruke css på best mulig måte, for å slippe minst mulig koding, og filstørrelse på dokumentene. Helt til slutt validerer jeg siden, og fikser det som evt. skulle være feil!

Lenke til kommentar

Jeg mekker først html koden i notepad2 (som er sykt bra!), så lager jeg bakgrunner osv i PS, css er neste på lista, og når de tinga er på plass ser jeg over designet en gang til og passer på at bredde osv stemmer med bakgrunnen. Til slutt er det bare å sette inn tekst/script og rydde opp i html koden.

Eksempel finner dere i signaturen min;) De to sidene er nesten akkurat samme html kode, bare forskjellig css filer.

Lenke til kommentar

Min prosess:

1. Idéen om designet. Denne kan jeg bruke ukesvis, eller månedsvis på. Er jeg riktig heldig faller det et godt design ned i hodet på meg helt tilfeldig, uten at jeg egentlig har tenkt på det.

2. Jeg begynner å tegne opp ting i PS. Noen ganger lager jeg skisser på papir først, men det hender sjeldent. Har jeg ingen konkret idé om hvordan det skal se ut, bare en liten anelse, setter jeg meg ned i PS og begynner å lage noe grunge, stilrent eller hva det nå enn er jeg ønsker.

3. Jeg lar det gå et par dager, og ser på utkastet mitt. Liker jeg det spør jeg ofte om kritikk, liker jeg det ikke kaster jeg det og begynner fra første punkt igjen.

4. Jeg fikset på det folk har bedt meg om å endre og tenker mer over andre momenter jeg vil ha med. Siste finpuss i PS.

5. Koding av designet. Fikser en standard ramme med strict doctype, #wrap, #meny og #content. Ikke spør meg hvorfor de andre er på engelsk og meny er på norsk, men jeg gjør det som regel alltid slik. :)

6. Støter på problemer, spør kjente på MSN og evt forum.

7. Siden lanseres og alt er bare fryd og gammen, gjerne en ny feedbackpost på et forum om det er ting man er usikker på / er stolt av og vil vise fram.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...