Gå til innhold

Idemyldring om linux server


arehsan

Anbefalte innlegg

Hei alle linux folk!

 

jeg trenger masse gode forslag til hva jeg kan bruke en gammel maskin til! er den god nok til router/server?

 

Hardware:

Pentium1 150@180

96MB sdram

45GB HDD

et par nettverkskort

 

Jeg skal snart flytte, og i den nye huset skal det gå nettverkskabler rundt i alle rom. skal ha adsl. de andre maskinene i huset er pc med winxp og en mac med os9. begge disse må komme på internett gjennom serveren. Det vil bli hovudfunksjonen dens.

 

Siden det er en del plass på harddisken vil jeg helst bruke den til andre ting også.

Noen forslag?

 

maskina bør kunne administreres fra maskina med winxp, siden serveren skal stå inni et kott/skap, helst uten behov for skjerm. går dette an? hvordan?

 

jeg har aldri brukt linux før og trenger derfor en del hjelp og linker til gode guider. er slackware ok for en nybegynner?

 

 

Er det noen som har peiling på hvordan jeg skal få linux/winxp til å virke sammen med macOS9 i nettverk?

 

 

er taknemlig for all hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan nok ikke hjelpe deg med linux desverre, men vil minne deg om at det finnes alternativ til linux...

 

EDIT:

Quote:


maskina bør kunne administreres fra maskina med winxp, siden serveren skal stå inni et kott/skap, helst uten behov for skjerm. går dette an? hvordan?


SSH klarer det fint(bruk putty)

(eventuellt VNC hvis du skal kjøre grafisk)

 

_________________

Mvh

Stian

 

BTW: Prøv FreeBSD :wink:

 

Hvis det er relevant er dette mine maskiner.

 

[ Denne Melding var redigert av: Civilix på 2002-11-12 15:59 ]

Lenke til kommentar

Linux funker fint out-of-the box som router med de fleste distribusjoner. SAMBA er nøkkelordet når du skal få linux til å funke i nettverk med andre plattformer. Windows klienter vil forholde seg på samme måte som mot en NT server. Du kan lage innlogging for brukere mot denne, og dele skrivere etc.

 

Samba (og serveren forøvrig) kan administreres fra andre maskiner, du trenger ikke skjerm på serveren. Samba har et hyggelig web-grensesnitt for administrasjon.

 

ES

Lenke til kommentar

Takker for alle svar.

det er egentlig macen som bekymrer meg mest. har hørt at osX skal gå knirkefritt, men OS9 har jeg dårlig erfaring med. men har ikke prøvd det mot linux/router. det burde vel gå..bare å sette opp gateway. fildeling som er problemet.

Noen som har erfaring om dette?

 

viss jeg installerer nyeste slackware, og installerer den med den minst maskinkrevende Window Manageren (hvilket?) Går det bra på maskina?

 

Edit: het visst Window Manager

 

[ Denne Melding var redigert av: Ritz på 2002-11-12 19:11 ]

Lenke til kommentar

En lett Window Manager kan være fx. Window Maker...

den er lett og rask... men ser ikke så værst ut...

 

Men den har ikke sånne "kule" ting som fil-managere integrert...

 

Fvwm eller Fvwm95(gui-et ligner litt på Win95..)... er ganske raske...

 

 

Den kan betjenes lett over ssh... vil anbefale deg å lære deg litt basic shell-kommandoer... og lære deg hvordan du setter opp det meste, uten et "fancy" gui :smile:

 

Men... i begynnelsen kan du kanskje styre den igjenom VNC...

 

(husker tilbake et par år... da viste jeg ikke helt hva jeg skulle gjøre når jeg stod der med en gammel maskin som skulle kjøres som router... og hadde ikke mulighet til å bruke X, pga lite disk, lite prossesor/ram osv.....

men... det kommer etter hvert...)

Lenke til kommentar

45 gig SCSI i en p150? =))))

 

Nå klarer fint 486'ere å SNAT'e (MASQ'e) oki for selv kjappe adsl linjer, menneh blir vel kanskje litt for liten futt hvis du skal kjøre filservere osv (for LAN'et) på samme maskineri. JEg tenker hvis brukerne eks gjør noe som trenger kjapp respons.. Fragging, ssh og lignende, så kan vel maskinen bli litt sliten hvis man skal kjøre filserver for alle de andre maskinene på LAN'et.. (Noe som tyder hvis du skal ha en 45 gig med SCSI i den :wink: Og i alle fall hvis du skal drive å kjøre X på den stakkarn =)

Sett deg inni "console" og bli en lykkeligere tux-admin :wink:

 

HVIS det nå i værste tilfellet ikke skulle være SCSI.. får du bootet ifra den?

Jeg er bestandig fan av å kjøre OS på egen (liten) disk og filserving på eventuelt extradisker.

 

-Dante

Lenke til kommentar

Det går fint med en stor disk dersom du bruker Linux. Partisjoner bare disken slik at du har en disk på 1GB eller noe slikt med boot image på starten av disken, så vil Linux kjernen drite i BIOS instillinger, og detektere disken slik som den virkelig er. Dette er testet på en skikkelig gammel DX266 uten problemer.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-16 10:55, skrev Ko_deZ:

Det går fint med en stor disk dersom du bruker Linux. Partisjoner bare disken slik at du har en disk på 1GB eller noe slikt med boot image på starten av disken, så vil Linux kjernen drite i BIOS instillinger, og detektere disken slik som den virkelig er. Dette er testet på en skikkelig gammel DX266 uten problemer.


 

Det var det jeg lurte på.. jeg går utifra du mener partisjonere en liten partisjon i begynnelsen.

Menneh jeg trodde "hele" disken måtte bli oppdaget i bios for å få lastet inn det som trengs?

Men har selv testet gigantiske disker i gamle slitere, og det er ingenting som fryder meg mer enn å se at linux'en driter i bios'en. (Dog.. bootet ikke ifra den svære)

 

Btw: glemte å nevne ista.. en slik box vil fint kunne NAT'e det meste av "bredbånd" her til lands. Jeg har selv en p166mmx stående som NAT'er på en 100mbit nettverk, og jeg er selv oppe i ca 5900kb/sec (dvs ca 47Mbit). Men da jobbet maskina _hardt_ ( i tillegg til alt paranoid software og config ). BitchX klienten vil knapt reagere da :smile:

 

-Dante

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...