Gå til innhold

Amazon.co.uk - For godt til å være sant?

Anbefalte innlegg

Jeg kom her en dag over de fantastiske tilbudene på Amazon.co.uk, der de fleste bøkene jeg søkte på fantes for 0.01pund (12 øre!).

Jeg ser at det står at de ikke er nye, men likevel i god stand - og det er godt nok for meg, jeg handler som oftest i bruktbutikker likevel.

Jeg så også at det koster 3.94 pund å få sendt bøker til europeiske land, men om jeg kjøper flere bøker om gangen er det mye å spare.

Og så kom jeg - på toppen av alt - over følgende post her på forumet: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...5052&hl=+amazon , der det (i nederste post) blir "bevist" at bøker er fritt for både toll og moms.

Og dermed er jeg solgt. Jeg MÅ kjøpe bøker på amazon.

Men er det for godt til å være sant? Er det utgifter/avgifter jeg ikke vet om, eller annet snusk?

Takker for alle svar!

Degeim

Endret av Degeim
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bøker er fritatt for mva, toll, og andre avgifter når du importerer (det er heller ikke mva på bøker du kjøper i norske butikker).

De gangene jeg har kjøpt brukte bøker gjennom Amazon UK (og Amazon US for den saks skyld) har det vært problemfritt (det skal dog sies at det har vært bøker som ikke lenger har vært in-print, så de kostet ikke mindre enn hva de ville gjort hvis nye).

Men hva slags kvalitet du får til den prisen vet jeg ikke. Hadde du linket til noen av tingene du har set på ville det vært lettere å vurdere om det er sannsynlig at det er særlig å være obs på.

Lenke til kommentar

Vel, jeg tror frakta blir noe dyrere; Så vidt jeg kan se regner Amazon Marketplace Norge som "Rest of the World", dvs £7.00 ("vanlig" Amazon UK regner Norge som Europa).

Ellers kan jeg ikke se noen større problemer, men vil anbefale deg å velge en Marketplace Seller med god rating (og basert på mange stemmer).

Lenke til kommentar

Hm, ja, det kan se slik ut.

* UK: England, Northern Ireland, Scotland, Wales

* European Union: Austria, Belgium, Denmark, Finland, France, Germany, Ireland, Italy, Luxembourg, Netherlands, Portugal, Spain, Sweden, Switzerland

* US: including US protectorates

* Rest of World: Australia, Brazil, Canada, Hong Kong, Iceland, Japan, Norway, Republic of Korea, Mexico, New Zealand, South Africa

Men fremdeles er det en del å spare (siden jeg går sammen med en kamerat, og kjøper en del bøker når vi først må betale såpass med frakt).

Så hvis amazon da er til å stole på, og det ikke er noen økning i pris etter vekt eller lignende, blir det nok handel.

Takk,

Degeim

EDIT: Hva er marketplace? Er det den delen der man får kjøpt billige, men brukte, bøker(/ting)?

Endret av Degeim
Lenke til kommentar

Amazon Marketplace er et marked der Amazon formidler salg fra andre, det er ikke Amazon selv som selger (men selgere forplikter seg til å følge Amazons standard, og å selge etter Amazons retningslinjer). Amazon tar en liten provisjon av selgere.

Når det gjelder økning av frakt (eller tillegg på noe som helst utover det som står under bestillingsprosessen) har jeg aldri opplevd sånt fra Amazon: De står ved fraktpris uansett om det er åpenbart at vekt og volum er mye større enn hva de har tatt betalt for (og oppgraderer også uten ekstra kostnad til kurér/annet hvis en pakke blir for tung for vanlig postgang).

Uansett, hvis en selger øker fraktpris ut over det som er avtalt ved kjøp (med mindre de eksplisitt har tatt forbehold om at frakt er omtrentlig, og reell kostnad blir belastet) har du grunnlag for å klage (først til selger, deretter kredittkortselskap).

Lenke til kommentar

jeg har ofte kjøpt bøker på amazon marketplace, men da marketplace til amazon.de og ikke amazon.uk, og jeg har ingen har ingen klager å komme med. Kvaliteten som står beskrevet ved siden av stemmer ganske godt med det man kjøper.

og som nevnt tidliger kjøper du fra forskjellige selgere må du betale porto til hver selger, da kan det bli en del i porto.

Lenke til kommentar
Jeg skal bestille 8 bøker nå i første omgang fra Amazon (.com i dette tilfellet) og ser at shipping og handling faller på 40dollar, er ikke dette litt pricy?

Og så lurer jeg på om det bare er dumt å bruke .com'en når de har avdeling i England?

7273672[/snapback]

Så sant bøkene du er interessert i er tilgjengelige fra Amazon UK (og ikke så mye dyrere defra at det opppveier den lavere frakten) er det ingen grunn til bruke .com framfor .UK, snarere tvert i mot; Service-nivået err etter min erfaring bedre fra England enn den amerikanske utgaven.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...