Gå til innhold

Jorden hadde hatt det bedre uten oss!

^fmj

Anbefalte innlegg

Hvorfor er vi her?

Vi er den eneste arten/dyregruppen som ikke har noen hensikt med tilværelsen, vi har ingen funksjon.

Er vi et resultat av feilslått evolusjon?

Vi/menneskene har ikke bidratt med noe som helst positivt, det er vi som ødelegger økosystemet.

Burde ikke evolusjonen snart korrigere seg selv, slik som den gjorde med blant annet neandertalerne?

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Burde ikke evolusjonen snart korrigere seg selv, slik som den gjorde med blant annet neandertalerne?

7262119[/snapback]

Jeg ville ikke akkurat sagt at evulusjonen er et levende vesen eller en kraft. Det er mer som et uttrykk for utvikling.

Spørsmålet du stiller er interessant, men jeg tror ikke det finnes et godt svar på det. Du kan spørre deg selv om hvorfor vi er her, men du kan da også spørre om hvorfor alt liv er her. Selv ville jeg si at alt er bare en stor tilfeldighet. Men det er min mening, og det eneste gode svaret på spørsmålet ditt er din egen mening. :)

Lenke til kommentar

Vi er her for å føre arten vidre. Det er bare at vi har fått bevissthet og kan snakke og gjøre mange ting med andre medmennesker. Har du noen eksempler på at isbjørnen har gjort noe bedre ?

Det er jorden selv om ødelegger økosystemet i større grad enn menneskene. Men mennesket er primitivt, det lar seg lett påvirke av andre, penger og makt.

Evolusjonen kan ikke "få oss bort".

Lenke til kommentar

Hvis vi forurenser jorden nok så er vi nok ikke den arten som tåler mest og er siste overlevende, så det kan godt være at vi kveler oss selv med forurensing, dør ut og jorden sakte men sikkert reparerer seg til sånn det var før menneskene. ;)

Endret av fiskebolleboks
Lenke til kommentar

Hvis vi forurenser jorden nok så er vi nok ikke den arten som tåler mest og er siste overlevende, så det kan godt være at vi kveler oss selv med forurensing, dør ut og jorden sakte men sikkert reparerer seg til sånn det var før menneskene. ;)

7263130[/snapback]

Vi vil finne en måte å overleve dette lenge før det tar knekken på oss.

Lenke til kommentar

Hva er jorden? en diger klump med ikke-levende materiale. Tror det er rimelig likegylig for jorden om vi finnes eller ikke.

Tenker du derimot på resten av de levende skapningene så er det noen som har det bedre pga av menneskets eksisten og mange som har det værre.

Så spør du hvorfor vi er her. Svaret er enkelt. Fordi ingen andre raser har klart å fjerne oss. Hadde edderkopper vært bedre tilpasset så hadde ederkoppene hersket over verden.

Tenker du på at vi som mennesker skader for mye for "naturen" fordi vi er for mange elns, så er det helt naturlig. Bare se på hva som skjer med innførte dyreraser i australia, gresshoppesvermer, lemmen, osv.

Men, hvis du mener jorden hadde hatt det bedre uten mennesker så må du for all del hjelpe til og 'fjerne' deg selv. Eller lider vi litt av dobbeltmoral? ;)

Lenke til kommentar
Hva er jorden? en diger klump med ikke-levende materiale. Tror det er rimelig likegylig for jorden om vi finnes eller ikke.

Tenker du derimot på resten av de levende skapningene så er det noen som har det bedre pga av menneskets eksisten og mange som har det værre.

Så spør du hvorfor vi er her. Svaret er enkelt. Fordi ingen andre raser har klart å fjerne oss. Hadde edderkopper vært bedre tilpasset så hadde ederkoppene hersket over verden.

Tenker du på at vi som mennesker skader for mye for "naturen" fordi vi er for mange elns, så er det helt naturlig. Bare se på hva som skjer med innførte dyreraser i australia, gresshoppesvermer, lemmen, osv.

Men, hvis du mener jorden hadde hatt det bedre uten mennesker så må du for all del hjelpe til og 'fjerne' deg selv. Eller lider vi litt av dobbeltmoral? ;)

7269991[/snapback]

Har ingen behov for å fjerne meg selv på noen som helst måte, men hvis vi ikke snart ser hva vi driver med så fjerner vi oss selv automatisk, eller kommer til å måtte leve i vernedrakt.

Endret av fiskebolleboks
Lenke til kommentar

Uansett hvordan dere vrir på det så er det ikke til å komme bortfra at vi er den eneste arten som ikke har noen funksjon. Vi bidrar ikke til å holde "livet i balanse".

Om du ikke finner dette interessant eller snodig (om du vil) Torbjørn så skjønner jeg ikke hvorfor du bruker tid på denne tråden.

Lenke til kommentar

Apene har en funksjon, det har ikke vi.

Apene er med på å spre vekster/busker gjennom frø som de ikke klarer å fordøye.

Avføringen deres er mat for blant annet biller.

Så er de jo også på sin måte med å regulere betander av flere typer insekter som de spiser.

Hvis økosystemet hadde vært en bil hadde vi vært sukkeret i bensinen eller skiftnøkkelen som står fast mellom to tannhjul.

Lenke til kommentar
Hvorfor er vi her?

Fordi vi er en dyreart, vokst opp fra andre dyrearter akkurat som alle andre dyrearter her på jorden!

Vi er den eneste arten/dyregruppen som ikke har noen hensikt med tilværelsen, vi har ingen funksjon.

Vi spiser jo dyr? Akkurat som rovdyr?

And the list goes on.

Poenget mitt er vel at ingen dyreart har noen spesiell "hensikt" i livet den heller, bortsett fra og spise, sove, og sikre fremtiden til sin egen art.

Akkurat som oss.

Er vi et resultat av feilslått evolusjon?

Det er et spørmål som ikke kan svares ordentlig på tror jeg.

Men vi er hvertfall ett lite bevis på at Darwins teori stemmer, Den sterkeste overlever.

Og vi har jo evolusjert fra en eller annen skapning, om det første mennesket hadde en liten gen-modifisering som gjorde den annerledes er ganske sannsynlig ettersom genmodifiseringer er det som gjør at vi evolusjonen går framover.

Jeg ville ikke kalt det feilslått evolusjon, ettersom det alltid har vært slik at den sterkeste/smarteste overlever, og akkurat nå er vi de smarteste/sterkeste!

Vi/menneskene har ikke bidratt med noe som helst positivt, det er vi som ødelegger økosystemet.

Og hva for noe positivt tilfører i grunn noen som helt annen dyreart?

Hvis vi hadde byttet ut hvert eneste menneske i verden med geoparder ville jo geopardene spist opp resten av dyrene etterhvert og dermed også ødelagt jorda, men på en annen måte.

Eneste negative med menneskene er at vi er så mange, men vi er også de eneste som er smarte nok til og skjønne det av dyreartene på jorda for øyeblikket, og til å skjønne at vi må gjøre noe med det vi ødelegger. Det er jo nettop derfor vi nå prøver og dempe skadene vi påfører!

Lenke til kommentar
Uansett hvordan dere vrir på det så er det ikke til å komme bortfra at vi er den eneste arten som ikke har noen funksjon. Vi bidrar ikke til å holde "livet i balanse".

Nettop fordi at vi har en hjerne som er avansert nok til og fortelle oss at vi ikke trenger å være en del av økosystemet på samme måte som resten av artene på jorden lenger, for å få mat osv.

EDIT: Og til "hvorfor er vi her"

Kan jeg spørre deg hvorfor f.eks hunder er her? Eller kanskje elefanter? Eller løver?

Blir akurat det samme :)

Endret av Lakus
Lenke til kommentar

Så er de jo også på sin måte med å regulere betander av flere typer insekter som de spiser.

Hvis økosystemet hadde vært en bil hadde vi vært sukkeret i bensinen eller skiftnøkkelen som står fast mellom to tannhjul.

7271871[/snapback]

Vi spiser da frukt med frø som spres i vår avføring like bra som apene.

Vi planter dessuten blomster som bier og humler kan få leke seg i. Vi bygger hus mer krinker og kroker som byduene kan gjemme seg i. Rimelig funksjonelt.

Vi "regulerer" aktivt elgebestanden hver høst.

Det høres ut som om du lider av kronisk dårlig samvittighet. Kuren for det er en psykolog og ikke et vitenskapelig forum.

Et kontrollspørsmål: Hva er din biologiske utdannelse?

Lenke til kommentar

Jeg har forresten et "dyreelsker" svar på hvorfor vi er her :)

HVis vi ikke hadde vært her så hadde ikke [husdyr of your choice] hatt det like bra. Katten min for eksempel har det bedre en veldig mange mennesker. Det hadde den ikke hatt om mennekser ikke hadde vært her :D

Lenke til kommentar

7271871[/snapback]

Vi spiser da frukt med frø som spres i vår avføring like bra som apene.

Vi planter dessuten blomster som bier og humler kan få leke seg i. Vi bygger hus mer krinker og kroker som byduene kan gjemme seg i. Rimelig funksjonelt.

Vi "regulerer" aktivt elgebestanden hver høst.

Det høres ut som om du lider av kronisk dårlig samvittighet. Kuren for det er en psykolog og ikke et vitenskapelig forum.

Et kontrollspørsmål: Hva er din biologiske utdannelse?

7271941[/snapback]

Er jo ikke snakk om noe dårlig samvittighet her, syns bare at det er et interessant poeng.

Vi kan forsvinne fra jorden uten at det merkes, men om insektene hadde gjort det samme så hadde det blitt kaos.

Du sier vi regulerer elgbestanden, hvorfor må vi gjøre det?

De frøene som din kropp ikke klarer å fordøye blir altså til ny vegetasjon? Hvor godt det gror i en septiktank vet jeg ikke. :hmm:

Vi planter blomster og annen vegetasjon, men det blir bare en bittebittebitte liten dråpe i havet i forhold til hvordan det ville vært om vi ikke hadde vært her.

Vi bygger hus av trær som duene kanskje hadde hatt det litt bedre i? Antall trær det går med til å bygge et hus tror jeg ikke samsvarer med antall hekkeplasser.

Min biologiske utdannelse? Om du vil vite det så kan jeg slå i bordet med biologi fra videregående.

Lenke til kommentar
Vi kan forsvinne fra jorden uten at det merkes, men om insektene hadde gjort det samme så hadde det blitt kaos.

Se svaret mitt nedenfor.

Du sier vi regulerer elgbestanden, hvorfor må vi gjøre det? 

Vi regulerer elgbestanden fordi at hvis vi ikke gjør det blir det for mange elg som gnager på trær og skog, og etterhvert ville det blitt veldig mange elg i skogen, noe som ville fått konsekvenser for store skogområder pga at elgen spiser MYE.

Og da ville rovdyrene fåt masse ekstra mat, noe som igjen fører til ekt sterkt økt rovdyrantall. Og etterhvert som rovdyrene begynner og spise opp det som er der vil de spre seg videre i ett enda større antall pga all maten, og begynne og spise videre!

Det første jeg kom til å tenke på!

De frøene som din kropp ikke klarer å fordøye blir altså til ny vegetasjon? Hvor godt det gror i en septiktank vet jeg ikke.  :hmm:

Hvis alle mennesker i verden skulle "Plantet" avføringen sin ville det vært skog overalt og ikke særlig fine steder og leve for veldig mange arter. Dette pga mennesker spiser MYE frø!

Vi planter blomster og annen vegetasjon, men det blir bare en bittebittebitte liten dråpe i havet i forhold til hvordan det ville vært om vi ikke hadde vært her.

Vi planterblant annet plantr for mat slik at vi slipper og ta for mye fra naturen.

Og når man hogger ned en del av skogen planter man nye frø når man fortsetter videre, for og forsikre seg om at ny skog kommer igjen!

Men hadde det ikke vært dråper i havet hadde det ikke vært hav i det hele tatt!

Det hadde du ikke tenkt på det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...