Gå til innhold

Spørsmål om stuePC og digital-tv


Anbefalte innlegg

Dette er vel sikkert diskutert før, men jeg klarte ikke finne noen tråder på det sånn i farta så jeg prøver på nytt;

 

Nå er det rett før jeg ikke klarer å holde igjen lenger og kjøper meg en 42" til stua. I den forbindelse så vil jeg jo også ha en stuepc for å kikke på filmer fra pc'en, spille mp3'er og surfe på nettet. Men så er spørsmålet;

 

For å få noe bra bilde på TV'en så må man jo ha digital-tuner til kabelTV.. Er det da noen vits i å ha tuner i stuepc'en? Finnes det tunere til stuepc'en som kan erstatte en kabeltv digital tuner fra Canal Digital?

 

Strengt tatt så trenger man vel nesten ikke tuner i TV'en engang?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette er vel sikkert diskutert før, men jeg klarte ikke finne noen tråder på det sånn i farta så jeg prøver på nytt;

 

Nå er det rett før jeg ikke klarer å holde igjen lenger og kjøper meg en 42" til stua. I den forbindelse så vil jeg jo også ha en stuepc for å kikke på filmer fra pc'en, spille mp3'er og surfe på nettet. Men så er spørsmålet;

 

For å få noe bra bilde på TV'en så må man jo ha digital-tuner til kabelTV.. Er det da noen vits i å ha tuner i stuepc'en? Finnes det tunere til stuepc'en som kan erstatte en kabeltv digital tuner fra Canal Digital?

 

Strengt tatt så trenger man vel nesten ikke tuner i TV'en engang?

7261702[/snapback]

www.DVBShop.net har følgende:

Technotrend Budget C-1500 incl. Remote (W98/ME/2K/XP/MCE) (77.40 Eur)

Technotrend Budget PCI CI (for Budget/Nova series) (27.90 Eur)

Conax CAM (49.90 Eur)

 

Vet ikke om det fungerer, men tror ikke Canal Digital har begynt med pairing og sånt på kabel så kan ikke se noen grunn til at det ikke skulle virke (forutsatt at de ikke begynner med det da, eller alt har begynt).

Endret av OlavHW
Lenke til kommentar
Ok, takk for svar!

 

Men det må da være 15000 andre mennesker i Norge som har samme utfordringene og har gått ned den gata her før? Hvordan har dere løst det?

7266720[/snapback]

Tror de fleste har en analog tuner i PC'en. Du kan eventuelt koble den digital tuneren til denne og fremdeles få et helt greitt bilde (ikke like bra som med digital tuner i PC'en men....)

Er vel et problem for mange at det er begrenset med MCE støtte på de kortene som finnes og at kabel og satellitt leverandørene jobber for å stenge mulighetene for å bruke sånne kort (pairing).

 

Om det hadde vært 15000 i Norge som du skriver som hadde sånne kort så hadde det nok blitt stengt ganske fort. Blir litt vanskelig å beskytte seg mot piratkopiering når alle kan lagre perfekte digitale kopier av filmer og programmer direkte på PC'en. Fort gjort at noen ville komme på å legge det ut på diverse peer to peer nettverk.

 

Ser at det kommer noe fra Hauppauge nå. De har tatt inn WINTV-HVR4000 som det står at skal funke på alt, skal støtte MCE og at den skal få en kort leser (ikke tilgjengelig enda).

 

Mulig at de egentlig mener CI modul, som en kan plugge en CAM inni, og så settes kort inn i CAM'en. Inntil den får CI modul/kortleser blir liksom hele vitsen borte, ikke mye som sendes digitalt i Norge som ikke er kryptert (ok, det er vel foreløpig noen prøvesendinger fra Tryvann og noe dritt TV på satellitt kanskje, men.....).

 

Så blir jo også prisen ganske stiv da, 1495 og da må du ha Conax CAM og CI modul i tillegg (når/om den kommer).

Lenke til kommentar

Den så ikke dum ut nei! Kanskje det kan være produktet man ser etter? ;)

 

Nå skal jeg være ærlig og innrømme at ikke jeg har testet Windows Media Center engang, men jeg trodde litt av poenget der (i tilleg till å spille av video og musikk etc) at man hadde EPG og opptaksmuligheter osv osv..? Og litt av morroa går jo vekk mener jeg da, hvis man må sitte og switche med digital-tuner fjernkontrollen i tillegg..

Endret av espeng75
Lenke til kommentar
Den så ikke dum ut nei! Kanskje det kan være produktet man ser etter? ;)

 

Nå skal jeg være ærlig og innrømme at ikke jeg har testet Windows Media Center engang, men jeg trodde litt av poenget der (i tilleg till å spille av video og musikk etc) at man hadde EPG og opptaksmuligheter osv osv..? Og litt av morroa går jo vekk mener jeg da, hvis man må sitte og switche med digital-tuner fjernkontrollen i tillegg..

7273322[/snapback]

Trenger ikke switche med digital-tuner fjernkontrollen.

Følger med en IR-extender sammen med MCE fjernkontrollen som brukes til å styre digital-tuner'en. Fungerer brukbart med mange digital-tunere. Jeg slet selv litt med de gamle svarte Canal Digital tuner'ene, men fungerer brukbart med en nyere CDC7000 Canal Digital tuner (et problem er at den av og til går litt i frø og viser en meny i stedet for å skifte kanal, men skjer relativt sjeldent om en ikke zapper for fort).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...