Gå til innhold

19 palestinske barn drept på 10 dager av israel


Anbefalte innlegg

Helt uakseptabelt!

Du får ikke dette rettferdiggjort på noen som helst måte, og det er veldig uheldig at Israel sier at det var en teknisk feil, når skaden allerede var gjort.

 

Men jøsses, har du ikke fått med deg at Israel har gått ut med en offentlig beklagelse, samt stoppet alle angrep mot Gaza mens de etterforsker saken? Dette vitner om lite kunnskap om hva som har skjedd.

 

Sånne tekniske feil skal ikke skje når man er i krig,

 

Hvorfor ikke? En ting er å ønske at de ikke skal skje, en annen ting er å forvente at de ikke skal skje. Sistnevnte er nokså utopisk. Israel har aldri proklamert seg selv som feilfri eller perfekt. Dette er vel mer holdinger venstresiden har klart å pålegge Israel.

 

og hvis Israel er så opptatte av å forsvare seg, så burde jo de vite allerede, fra tidligere, at millitante palestinere bruker sivile områder som mål for å "drite ut" Israel.

 

Så du velger å legitimere palestinerenes bruk av sivile som skjold med at Israel vet fra før hvilken jævelskap palestinerne driver med? Ikke særlig humant eller logisk, spør du meg.

 

Min teori, helt dratt utifra det jeg vil tro, er at Israel har gjort det så vanskelig for palestinske sivile å ha rom til å bo. Så det ender gjerne med at millitante palestinere og sivile klæsjer sammen, fordi Israel har gjort områdene dems så vanskelig å være i. Hvis dette er faktum, så burde Israel iallfall ikke skylde på noen andre enn seg selv i denne saken. Når Israel har USA bak seg, så er de veldig mektige!

 

Lite retorisk sammenheng i det du skriver her. For det første så snakker vi om et område med utrolig høy befolkningstetthet. Men dette fritar ikke militante palestinere fra å blande seg med sivile når de angriper Israel. Jeg vet ikke hvilken inhuman logikk som skal legitimere dette, så jeg venter spent på svar. Og hva USA har med dette å gjøre i det heletatt lurer jeg også litt på.

 

Israel burde iallfall ta ansvar, og ikke unnskylde seg med at de drepte noen ved en teknisk feil. Da kan de heller bare si at de drepte x-antall palestinere, punktum. Det var nettopp det som skjedde!

7261776[/snapback]

 

Israel tar ansvar. De beklager hendelsen (uavhening hva som slo feil) og starter en etterforskning, samtidig som de stopper alle angrep mot Gaza. Hadde du giddet å lese litt mer enn bare ingressen og tittelen på artikkelen så hadde også du fått med deg dette...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147
Tilbake i parantes fordi IDF har vist at de kan være veldig nøyaktige, og samtidig utfører de aksjoner som tyder på at de er bevisst unøyaktige.

7260754[/snapback]

 

Og hvordan velger du å begrunne dette annet enn spekulasjoner tatt ut i fra medias framstilling av saker som du leser i godstolen din her oppe i Norge? :)

7260847[/snapback]

 

Ja, og nå kommer det jaggu litt til :) Jeg skrev at noe kan "tyde", og da som en ikke absolutt sannhet.

 

Kilde: klassekampen

– Israel hevder dette var et uhell, slik det alltid er et uhell. Det er rart hvordan disse uhellene alltid skjer på strategiske tidspunkter. Det er rart det skjer akkurat idet Avigdor Lieberman (høyrekstrem israelsk politiker) tiltrer som minister i Israel. Israelerne ønsker stoppe en samlingsregjering, de vil splitte oss. Et samlet palestinsk folk vil nemlig kunne snakke med en stemme og da vil vi bli hørt, resonnerer Daragmeh.

 

 

Kilde: amnesty.no

 

Amnesty mener at de israelske påstandene om at angrepene mot infrastruktur er lovlige forsøk på å skade Hizbollah, ikke er troverdige. Omfanget av ødeleggelsene og de mål som systematisk er plukket ut, tyder på at Israel med hensikt har villet ramme den sivile infrastruktur for å fordrive sivilbefolkningen fra store deler av Libanon. I løpet av krigen ble hele 25 prosent av den libanesiske befolkningen gjort til flyktninger i eget land.

 

Mange av de overgrepene som er dokumentert i Amnestys rapport representerer krigsforbrytelser. Det finnes regler i krig, og å ikke skille tilstrekkelig mellom militære og sivile mål er dermed en forbrytelse. Det samme gjelder angrep som forårsaker uforholdsmessig skade. Også her er Israel skyldige.

 

Kan legge til IDF's bruk av klasebomber over Libanon, etter at fredsplanen var vedtatt.

 

Ok, så danner jeg meg meninger basert på ulike media. Hvordan danner du deg dine meninger?

Lenke til kommentar
Nå er det slik at Israel må forsvare sine egne innbyggere. Det er jobben.
Dette handler ikke om sikkerhet. Israel avviste Qatari resolusjonen og IDFs militære aksjoner har forverret sikkerhetsituasjonen. På et faktuelt grunnlag kan vi konkludere med at sikkerhet ikke var årsaken. En mer realistisk grunn ble påpekt av Danny Rubenstein i Haaretz.The Palestinian demands are tough, obviously. It would have been a lot simpler if they accepted ours. It is therefore in Israels clear interest not to start any talks with any Palestinians - not with moderates and particularly not with the radicals. On the contrary, it is best that the Palestinians remain extremists because then no one will ask the government of Israel to negotiate with them. How do we ensure that the Palestinians remain radical? We simply strike at them, over and over, via assassinations and incessant bombings, until they drive any thought of supporting a peace policy out of their minds.
 

Klart vi alle misliker at sivile dør, Aalton, men du kommer fortsatt ikke med noen reelle alternativer.
Alternativet er å akseptere en ti-årig fredsavtale med Hamas og implementere det arabiske fredsinitiativet. Dette har Israel avvist flere ganger. Endret av Nonzchi
Lenke til kommentar

Hva som er glat med det er, det er faktisk gankse godt beskrevet her:

 

– Israel hevder dette var et uhell, slik det alltid er et uhell. Det er rart hvordan disse uhellene alltid skjer på strategiske tidspunkter. Det er rart det skjer akkurat idet Avigdor Lieberman (høyrekstrem israelsk politiker) tiltrer som minister i Israel. Israelerne ønsker stoppe en samlingsregjering, de vil splitte oss. Et samlet palestinsk folk vil nemlig kunne snakke med en stemme og da vil vi bli hørt, resonnerer Daragmeh.

 

Det som er så rart er at israel altid benytter seg av denne "teknsik feil" og "uhell". det blir litt mye dårlige unnskyldninger.

Handlingen om å angripe stillingen som ble brukt fra palestinas side var bevist. Jeg har aldri hevdet noe annet og mener jeg har vært ganske klar på dette? Den tekniske feilen var hvor artilleriet traff. Dette trodde jeg også var ganske klart, da det var et av poengere i konteksten til denne dikusjonen?

 

Jeg tror du har misforstått ganske graftig hva Israel egentlig har sagt, og hva som egentlig har skjedd her.

Jeg kan ikke gjøre annet enn å beklage, da har jeg lest feil :blush:

 

Men hvordan kan en slik feil gjøres? teknologien vi har i dag er såpass sofistikert at det skal noe til å "bomme" så kraftig på det orginale målet, jeg mener dette ikke er noe skal foregå i en krigdhandling, "uhell" hva er et uhell i krig?

 

Israel har da som jeg sntyder av snekker'n sitt første innlegg brukt denne forklaringen opp til flere ganger ved slike "tekniske feil", rett meg gjærne om jeg tar feil.

Men du kommer fortsatt med noen ganske bastante påstander om bruken av det-du-ikke-er-helt-sikker-på-hva-er. Hvorfor? Ble vi ikke enige om at påstander som kun er basert på anntagelser, fordommer, tro og svært subjektive meninger ikke hadde noe spesielt å gjøre i en slik dikusjon?

Men hvordan kan du forklare at det er antagelser og påstander fra min side når når jeg skriver artelleri, noe de brukte, men jeg var usikker så jeg lot være litt åpent slik at andre skal kunne rette meg om det var feil :) Jeg tok et utgangspunkt i at det var artelleri som ble brukt og derfor basserte jeg meg på det , da jeg var meget sikker på dette, men som sagt lot det være litt åpent så folk kunne rette meg..

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Hvilke grunner skulle Israel ha til å gjøre det med viljle? I motsetning til de muslimske terroristene har de jo et helt verdenssamfunn som gransker og kritiserer dem hele tiden.

7269212[/snapback]

 

Splitt og hersk kanskje...

Lenke til kommentar

Ser på nyhetene nå på nrk, der opplyses det at FN har lagt frem et forslag om å fordømme disse handlingene,men USA sier net og bruker sin veto rett :cry:

Israel har samtidig sagt nei til en internasjonal gransningskommisjon :whistle:

 

Tilfeldig?? Neppe

 

USA med veto mot Israel-kritikk

http://www.nrk.no/nyheter/utenriks/1.1306706

 

 

Israel inne i en ond sirkel

 

http://www.nrk.no/nyheter/kommentar/1.1301600

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Fra den siste linken:

 

To blodige episoder i Gaza denne uken illustrerer dette. Først skyter israelerne på kvinner som opptrer som menneskelige skjold for palestinere som israelerne er på jakt etter, angivelig fordi de skal være terrorister.

 

Nå definerer Israel praktisk talt alle Hamas-politikere som terrorister, så fra israelsk side var det kanskje en viss logikk i at man da også skulle skyte på kvinner som hadde vært så dumme å stille seg opp foran israelske stridsvogner.

 

Morsomt at Jahn Otto Johansen "glemmer" at Hamas er en terroristorganisasjon definert av FN, og samtidig betviler at palestinerene som angrep Israel ikke er terrorister...

Lenke til kommentar
Hvor mange Israelere er drept iår av Quassam raketter?

7270893[/snapback]

 

Virker som om det er relativt få som har død av den type raketter:

 

Qassams were first fired at Israeli civilian targets in October 2001. However, due to their short range, all landed inside the Gaza Strip. The first Qassam to land in Israeli territory was launched on February 10, 2002. The first time an Israeli city was hit was on March 5, 2002, when two rockets struck Sderot. The total number of Qassam rockets launched exceeded 1000 by June 9, 2006. Large numbers of rockets began landing in the Western Negev in March of 2006: 49 in March, 64 in April, 46 in May, and over 83 by the end of June. This prompted protests and a demonstration in the town of Sderot, which has been a major target.

 

Israeli cities and towns have been the main target of Qassams. In some areas, such as Sderot and some Israeli settlements in Gaza, shelling occurred frequently. They usually land in open areas, but Qassam rockets have killed 6 to 8 Israelis, three foreign workers and some Palestinians to date. The first fatalities caused by a Qassam occurred on September 29, 2004. A rocket fell in the town of Sderot, killing Dorit Benisian, aged 2 and Yuval Abebeh, 4.

(Kilde)

 

 

Grunnen til at det er så mange bomber som har blitt fyrt av kan være:

 

While the rocket lacks a guidance system and is very inaccurate, the initial psychological effect of the rockets upon Israel has been significant. Prior to the Qassam, Palestinian militants lacked the means to conduct long range attacks. The simple nature of the small rocket makes it exceedingly hard for Israeli officials to shut down its production. The IDF has noted that militants commonly hide a Qassam in a commercial truck, drive to a clearing near the Gaza border and launch the rocket. One Hamas website states that this takes only 15 minutes.
(Kilde)

 

Grunnen til at det er så få dødstall for disse rakettene kan være:

 

In response to Qassam rocket attacks, the Israeli government has launched raids against production factories and launching sites within the Gaza Strip. The Israeli goverment has also installed early warning radar systems to notify communities of Qassam launches and to instruct residents to move to bomb shelters.
(Kilde)
Lenke til kommentar
Fra den siste linken:

 

To blodige episoder i Gaza denne uken illustrerer dette. Først skyter israelerne på kvinner som opptrer som menneskelige skjold for palestinere som israelerne er på jakt etter, angivelig fordi de skal være terrorister.

 

Nå definerer Israel praktisk talt alle Hamas-politikere som terrorister, så fra israelsk side var det kanskje en viss logikk i at man da også skulle skyte på kvinner som hadde vært så dumme å stille seg opp foran israelske stridsvogner.

 

Morsomt at Jahn Otto Johansen "glemmer" at Hamas er en terroristorganisasjon definert av FN, og samtidig betviler at palestinerene som angrep Israel ikke er terrorister...

7270846[/snapback]

 

Hvor ser du han glemmer dette??

Ser ikke han sier det,men han sier at Israel i praksis annser alle hamas politikere som terrorister .

Lenke til kommentar
Fra den siste linken:

 

To blodige episoder i Gaza denne uken illustrerer dette. Først skyter israelerne på kvinner som opptrer som menneskelige skjold for palestinere som israelerne er på jakt etter, angivelig fordi de skal være terrorister.

 

Nå definerer Israel praktisk talt alle Hamas-politikere som terrorister, så fra israelsk side var det kanskje en viss logikk i at man da også skulle skyte på kvinner som hadde vært så dumme å stille seg opp foran israelske stridsvogner.

 

Morsomt at Jahn Otto Johansen "glemmer" at Hamas er en terroristorganisasjon definert av FN, og samtidig betviler at palestinerene som angrep Israel ikke er terrorister...

7270846[/snapback]

 

Hvor ser du han glemmer dette??

Ser ikke han sier det,men han sier at Israel i praksis annser alle hamas politikere som terrorister .

7271272[/snapback]

 

Vel, vil du ikke annta at medlemmer av en terroristorganisasjon er terrorister? På samme måte som at medlemer i SV er sosialister, medlemmer i nynazistiske organisasjoner er nazister osv?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...