Gå til innhold

Mulig å rette opp uskarphet?


Anbefalte innlegg

Var som "vanlig" ute å tok noen bilder her om dagen (måtte jo leke meg med min 18-200 VRII og Sigma 10-20mm) tok mange bilder, men selvsagt ble to av bildene jeg virkelig likte ganske uklare.

 

Grunnen er kun at jeg holdt kamera langt nede mens jeg var i bevegelse, samtidig som jenta var i bevegelse. Lot autofokusen stå på, og derfor har den fokusert på andre ting enn jenta.

 

Har lekt meg litt i photoshop og Neat Image, men føler ikke at jeg får til å rette opp uklarheten.

Er det helt umulig, eller går det med litt triksing? Setter pris på alle tilbakemeldinger.

 

Her er de to bildene jeg prøver å rette opp:

 

post-46264-1163196297_thumb.jpg post-46264-1163196311_thumb.jpg

 

Her er et av resultatene fra Photoshop, men er ikke fornøyd:

 

post-46264-1163196391_thumb.jpg

Endret av myhken2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er umulig å hente ut skarphet fra noe som ikke er skarpt, dessverre. Det nytter ikke å få fram detaljer som ikke er der. Det eneste du kan gjøre er oppskarping med stor radius, men ikke for mye oppskarping. Det kan gjøre saken litt bedre, i det minste. Smart sharpen er nevnt, den er kjekk i slike tilfeller.

Lenke til kommentar

Hei. Jeg prøvde å gjøre det skarpere jeg og. Hva syns dere? Brukte photoshop. Ble det bra?post-111833-1163276352_thumb.jpg

EDIT: det så mye klarer ut på min maskin, før jeg lagra det som jpg og lastet det opp. er det mulig å lagre i et bedre for mat som skal til kanskje?

EDIT2: dette bl kanskje bedre?

post-111833-1163277035_thumb.jpg

Endret av Andrs
Lenke til kommentar

Instillingene? Jeg har sitti i et kvarter og justert opp skarpheter og så tatt vekk noise, mange ganger, med forskjellig verktøy, forskjellige instillinger og etter hver gang tatt vek noise.

hadde du hatt en større fil, så kunne det vært fint å sett den og, da det hadde vært enklere ;) ;)

jeg satt også opp kontrasten.

har du en annen fil, original fil eller noe? hadde det vært mulig å sett på den og prøvd på den?

Endret av Andrs
Lenke til kommentar

Teknisk sett er det mulig å gjøre et uskarpt bilde skarpt, og da mener jeg ikke kunstig oppskarping med USM.

Metoden heter dekonvolusjon og er basert på matematiske prinsipper.

 

Programvare for dette finnes tilgjengelig. Problemet er å finne ut hva den

såkalte "kernel" i dekonvolusjoen skal være.

Og så krever det masser av regnekraft.

Men, metoden kan ikke brukes på alle uskarpe bilder.

Lenke til kommentar

Det kan være nyttig å gjøre det om til Lab, og så redigere i Lightness-kanalen.

Bruk f.eks Filter/Other/Custom med verdiene

-3,1,-3

1,10,1

-3,1,-3

Som ble brukt på vedlagte bilde.

Nederste versjon har fått en omgang Surface blur til slutt, på L-kanalen.

Du bør nok kanskje maske bakgrunnen for å unngå "stjerneskudd"?

post-40718-1163335850_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Hvis du har tid til å vente kan kanskje denne linken være til hjelp.

7270792[/snapback]

Den kan ikke fikse bevegelsesuskarphet, og heller ikke mangelfull fokusering? Hva er det for slags uskarphet den fikser da tro? Dårlig optisk skarphet?

 

De forminskede eksemplene jeg hadde ovenfor var forøvrig nesten skarpere før jeg forminsket dem. Det ble så svært i "full" målestokk, men det var kanskje dumt å krympe dem...

De var gjort i PS ja, med filteret Other/Custom, hvor man skriver inn de tallene jeg oppga, rundt sentrum. Her er det masse forskjelige muligheter, men det er ofte lurt å beholde en viss symmetri ved oppskjerping, ellers får man fort skrå linjer og andre utilsiktede effekter.

Edit : Glemte å presisere at det var gjort i Lab-modus, på Lightness-kanalen.

Endret av bjornkn
Lenke til kommentar
De forminskede eksemplene jeg hadde ovenfor var forøvrig nesten skarpere før jeg forminsket dem. Det ble så svært i "full" målestokk, men det var kanskje dumt å krympe dem...

Kommer jo også an på hvilken rutine du brukte til forminskningen. Det kan uansett være på sin plass med en liten unsharp mask rett etter forminskningen, som "siste finish"...
Lenke til kommentar
Hvis du har tid til å vente kan kanskje denne linken være til hjelp.

7270792[/snapback]

Den kan ikke fikse bevegelsesuskarphet, og heller ikke mangelfull fokusering? Hva er det for slags uskarphet den fikser da tro? Dårlig optisk skarphet?

7273250[/snapback]

Mulig dette ikke var noe godt tips siden det her var et bilde med motiv ute av fokus samtidig som både motiv og fotograf var i bevegelse. Metoden skal fungere ala IS. Sitat Dinside-artikkelen:

Det teknikken kan rette opp, derimot, er bilder der din ustøhet på hånda har påvirket resultatet. Med andre ord fungerer den som en optisk bildestabilisator, men i etterkant.

Lenke til kommentar
Mulig dette ikke var noe godt tips siden det her var et bilde med motiv ute av fokus samtidig som både motiv og fotograf var i bevegelse. Metoden skal fungere ala IS. Sitat Dinside-artikkelen:

Det teknikken kan rette opp, derimot, er bilder der din ustøhet på hånda har påvirket resultatet. Med andre ord fungerer den som en optisk bildestabilisator, men i etterkant.

Den kan med andre ord (til en viss grad) rette opp bevegelsesuskarphet pga. bevegelse i kameraet, men (ikke motivet), noe som kan være nyttig nok det...

 

Å rette opp bevegelsesuskarphet pga. motiv i bevegelse er veldig vanskelig, fordi du enten har bakgrunn som står nærmest i ro, eller motiv som nesten er i ro, men bakgrunn som er blurret. Da blir det i hvert fall komplisert for automatiserte programmer...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...