Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hjelp med raid, xp finner ikke disk?

Anbefalte innlegg

Trenger litt hjelp her.

Sys specs:

Amd Athlon 64 3700+

2 * WD Raptor 74 GB

Abit KN8 SLI

BIOS v6.00PG

Problemet er at xp ikke finner noen harddisk å instalere på når jeg enabler raid i bios.

Altså til vanlig(Ikke raid) finner jeg begge diskene og kan instalere xp på hver av dem, så det er ikke noe problem. Diskene står på SATA-kontroller 1 og 2.

Jeg går inn i bios velger: Integrated Peripherals --> OnChip IDE/RAID Function --> Raid Configuration og velger Raid Function "Enabled", så velger jeg Serial-ATA 1 Raid "Enabled", det samme gjør jeg med Serial-ATA 2.

Når jeg starter på nytt så vises ikke diskene i oppstarten det er normalt siden de nå er i raid. Får opp en annen melding MediaShield IDE ROM bios 5.50. Trykker F10 for å gå inn å lage raid oppsett, finner begge diskene, velger de og lager raid 0 "Stripe".

Starter på nytt, alt er greit finner raidet som viser 138 GB noe som stemmer. Booter på cd-Rom og starter instalasjon av xp. Instalasjonen søker etter diverse, ber meg trykke enter.

Da får jeg beskjed om at det ikke finnes noen disk å instalere på.

Har prøv og formatere disken men får samme meldingen.

Det er sikker noe i bios jeg ikke har gjordt riktig, noen som har peiling.

Endret av Kimmeslasken
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Da du skal installere WinXP får du et valg "Trykk F6 for... (noe).. Raid kontrollers" Trykk på F6 der, finn raid driverne og ha de klar på en diskett. Legg dem inn og forsett med installasjonen

7261338[/snapback]

ååååååå, så dum jeg er, jeg prøvde jo det men fant ut at jeg ikke var med noen drivere så jeg trudde det ikke var nødvendig.

Men etter en liten leteaksjon etter jeg leste inlegget ditt, så fant jeg langt langt nede i en eske en disket med NvRAID Driver Disk. :blush:

Dette var pinlig hehe :blush:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...