Gå til innhold

Ekstern harddisk, kan de bli lett ødelagt?

Anbefalte innlegg

Jeg har en ekstern harddisk, men jeg tør ikke å plassere viktige filer på den eksterne hardisken, fordi jeg ikke helt stoler på den.

Det er ikke noe som tilsier at den snart kommer til å gå i stykker, tvert imot. Den er kun seks måneder gammel. Men så til selve spørsmålet: er det lett at en ekstern harddisk, bare plutselig en dag tar farvel, og mister all dataen som ligger på hardisken?

Endret av Arsenal_RULES
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det blir nok litt feil tankegang.

Dataustyr dør ikke av seg selv, grunnen til at eksterne dør oftere tilsynelatende uten grunn er vel kanskje for det at de er lettere motakelig for støt skader. (Ikke elektrisk støt :p)

En ekstern harddisk dør nok ikke, behandler du den pent går det nok pent.

Du kan jo alltids ha backup også ;)

Lenke til kommentar

Dødsårsaker på en ekstern disk er meget skjedent fordi de slås i stykker, men fordi komponentene er av dårlig kvalitet.

De aller fleste crash består av at disken ikke starter, grunnet feil som :

* Strømforskyningen holder ikke mål, og gir ustabile eller for lave spenninger. Over tid brenner dette ut motoren til disken og lese-hodet. Det er mange som betaler store summer for en god og stabil PSU til maskina, hvordan i alle dager forventer man at det som følger med en ekstern disk holder samme standard ?

* Krestkortet mellom USB og IDE-pluggen er for billig og utsabilt, og kan en vakker dag ødelegge filsystemet på disken grunnet ukjente årsaker.

* Varme som fanges i kabinettet tar livet av disken. 50 grader i et ordentlig datakabinett er *ikke* det samme som 50 grader i et harddiskkabinett, nærheten og stillestående luft er mer farlig enn mye luft med bevegelse i seg. Mange kabinetter har ikke vifte, og de som har vifte er kraftig underdimensjonerte og flytter ikke nok luft, og har kun et utblåsnings-hull, og ikke noe luftinntak. Dette gir dårlig flyt av luft.

Jeg snakker av erfaring, jeg har 8 døde disker under beltet, 3 eksterne og 5 interne døde grunnet ustabil PSU, som også tok med seg et skjermkort. Feil på filsystemet er den vanligste årsaken hos meg, og tap av data med mere.

Endret av Ulkesh
Lenke til kommentar

En harddisk, ekstern eller ikke, kan såvisst dø av seg selv. Den består jo i hovedsak av mekanikk. I alle harddisker sitter det en motor, og som alle andre motorer kan denne plutselig svikte, og da kan det være brått takk og farvel. Det kan også skje at mekanikken som styrer lesehodene svikter, slik at disse i verste fall taper høyde og skraper ned i platene inne i harddisken. Komponenter på kretskortet kan også svikte. Vi har sett eksempler her på forumet på at slike har tatt fyr.

La meg gjøre det klinkende klart: Du kan bare stole på én ting når det gjelder harddisker, og det er at før eller senere går de i stykker!

Endret av KAS
Lenke til kommentar

Jeg har lagt merke til at Maxtor har gått igjen urovekkende ofte i feilsituasjoner som har med disker å gjøre her på forumet, spesielt de eksterne modellene. Det er ikke god reklame for Maxtor når de samme problemene dukker opp igjen i serie etter serie. Det virker som at kvalitet ikke er noe satsingsområde der i gården.

Mest støy rundt Maxtor og til dels også Western Digital etter hva jeg har registrert, men det kan like gjerne bety at dette er de merkene de fleste her har i maskinene sine. Det er i alle fall skremmende mye støy rundt de eksterne modellene fra Maxtor.

Edit: Her kom det enda en rapport as we speak.

Endret av KAS
Lenke til kommentar

Jeg har opplevd akkurat det Ulkesh nevner, "Kretskortet mellom USB og IDE-pluggen er for billig og utsabilt, og kan en vakker dag ødelegge filsystemet på disken grunnet ukjente årsaker."

Kjøper ikke flere eksterne harddisker fra Maxtor iallfall. Min disk var en 250 GB. ekstern harddisk fra LaCie (en forkledd maxtor) disken kræsjer ofte ved usb overføring, sjeldnere ved firewire overføring. Tror nå Samsung disker er det beste, og da blir det intern disk.

Lenke til kommentar

Regelen er enkel.

1 ekstern harddisk er ikke sikker nok til at den kan lagre data ene og alene.

Har du et speilbilde av filene dine paa en ekstern HD er du rimelig trygg.

Selv har jeg en 8GB minnebrikke med de viktigste dokumentene og bilder duplisert paa. Lagret utenfor hjemmet...

Jeg har hatt rundt 4 disker de siste aarene som har roeket. Jeg har klart aa redde data paa 3 av de ved hjelp av GetBackData for NTFS.

Programmet anbefales, koster ikke mange dollar heller.

Lenke til kommentar
Jeg har opplevd akkurat det Ulkesh nevner, "Kretskortet mellom USB og IDE-pluggen er for billig og utsabilt, og kan en vakker dag ødelegge filsystemet på disken grunnet ukjente årsaker."

Kjøper ikke flere eksterne harddisker fra Maxtor iallfall. Min disk var en 250 GB. ekstern harddisk fra LaCie (en forkledd maxtor) disken kræsjer ofte ved usb overføring, sjeldnere ved firewire overføring.  Tror nå Samsung disker er det beste, og da blir det intern disk.

7272826[/snapback]

Hos meg er et WD som kraesjer, LaCie holder stand.

Intern disk som backup? daarlis PSU, lydnedslag eller annet kan gi deg en skikkelig foerjuls smell!

Endret av dale
Lenke til kommentar
Bare tanken på at noen av hardiskene mine skal ta farvel, gjør meg mentalt ustabil. Da hadde nok verden stått stille for meg ett par dager.

*Grøsser*

7303173[/snapback]

Det er snart jul. Ønsk deg en disk til. En stor en. Hvis det er -så- mye som står på spill.

Lenke til kommentar

Hvis man på liv og død skal ha ekstern disk, så gjør man lurt i å kjøpe en SATA-disk og et kabinett som har ekstern SATA- og USB-port. SATA er det desidert raskeste og stabile grensesnittet av disse to (man slipper IDE->USB-broen), og disken vil da i praksis være like rask som en intern disk. Så får man heller bruke USB de gangene man må.

For øvrig virker det på meg som Hitachi er de eneste som har tatt på alvor at en disk kan gå i bakken. Jeg har enda ikke sett et produktbilde fra noen av de andre produsentene hvor lese- og skrivehodene hviler på ei egen rampe vekk fra selve platene når disken er slått av eller har vært idle en stund (disse vil ved et kraftig nok støt vibrere og slå ned i platene).

Endret av KAS
Lenke til kommentar

Har aldri hatt no problemer med WD eller seagate..

Har hatt en WD disk i 6 snart 7 år og har aldri hatt noe problemer med den :)

Og har en eller annen 20GB harddisk i den andre pcen og den har vel hvert der i 10år uten problemer.. Og har flere liggende

Så kommer vel annpå hvor heldig man er når det kommer harddisker.. Enten så får du en som har tenkt til å bli gammel eller en som ikke har lyst til å bli gammel og skrukkete.. :p

Lenke til kommentar
Hvis man på liv og død skal ha ekstern disk, så gjør man lurt i å kjøpe en SATA-disk og et kabinett som har ekstern SATA- og USB-port. SATA er det desidert raskeste og stabile grensesnittet av disse to (man slipper IDE->USB-broen), og disken vil da i praksis være like rask som en intern disk. Så får man heller bruke USB de gangene man må.

7307252[/snapback]

S-ATA er også IDE, bare så det er sagt. P-ATA eller S-ATA på eksterne disker utgjør ingen forskjell, så lenge krestskortet koster 2 kr i innkjøp.

Lenke til kommentar

de viktigste tingene til at en ekstern harddisk er alerede nevnt.. tenkte jeg skulle føye på en..

*hardisker tar ofte kvelden når de blir flyttet mye.. dette er for at det er mange beveglige deler i en harddisk..

-i en billig ekstern sitter det en vanlig 3,5" og disse er IKKE lagd for å bli flyttet på!

-komponentene er billige psu'n som følger med kan levere ustabil strøm og usb kontrollern er somregel ikke mye å skryte av de heller

*skal du vere litt sikker kan du kjøre raid 5 (eller hva det nå var) går en av diskene istykker kan du bytte ut den og resten av diskene vil regenerere alt som var på disken før den døde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...