Skribenten_ Skrevet 10. november 2006 Del Skrevet 10. november 2006 heisann, vurderer sterkt å melde meg inn i HV's innsatsstyrke, men vil gjerne komme i litt dialog med noen som er der, eller har vært der.. eller kanksje også skal dit? noen der ute? mvh meg. Lenke til kommentar
Gjest Yoshi Skrevet 10. november 2006 Del Skrevet 10. november 2006 HV = Heimevernet? Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 10. november 2006 Del Skrevet 10. november 2006 Det vil være nærliggende å tro, ja. 1 Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 11. november 2006 Del Skrevet 11. november 2006 Heimevernet har utspilt sin rolle og bør omorganiseres kraftig. Lenke til kommentar
Vo0do0 Skrevet 11. november 2006 Del Skrevet 11. november 2006 Ja. Jeg er i Bergen og jeg stortrivest. @^fmj: Heimevernet er jo midt i en kraftig omorganiseringsfase. Det er derfor HV-I er opprettet. Ligner ingen ting på hva det var før. Lenke til kommentar
Ol'H Skrevet 11. november 2006 Del Skrevet 11. november 2006 Tar førstegangstjeneste i HV for øyeblikket, og det suger. Å kan ikke fatte og begripe at noen virkelig vil ha mer av telturer med lite mat og vaktposter i 5 timer som kan drive en voksen mann til vanvidd av kjedsomhet Lenke til kommentar
Vo0do0 Skrevet 11. november 2006 Del Skrevet 11. november 2006 (endret) Tar førstegangstjeneste i HV for øyeblikket, og det suger. Å kan ikke fatte og begripe at noen virkelig vil ha mer av telturer med lite mat og vaktposter i 5 timer som kan drive en voksen mann til vanvidd av kjedsomhet 7262581[/snapback] Hehe. Vet ikke hvordan førstegangstjenesten er. Men i HV er det nå innsats-, forsterkning-, og oppfølgingsstyrker. Forsterkning er det man kjenner igjen fra gamle HV. I-styrken derimot er kun på 5000 mann og er topp utstyrt. I Bjørn West trener vi hovedsaklig på anti-terror. Vi har mye SIBO/OIBO, kontaktdriller, nærstridskyting osv... Men det er også VKP/AKP og de greiene der. Har fremdeles tilgode å sove i telt. Hvorfor sove i telt, når man kan sove i et hus/garasje? Har heller ikke stått på en vaktpost i mer enn 1 1/2 time. Og utstyret vi har er bedre enn de fleste infanteri/jeger-avdelingene i Norge. Det er jo også greit betalt for en student som meg. F.o.m dag seks har jeg ca 1k dagen. Endret 11. november 2006 av Vo0do0 Lenke til kommentar
Skribenten_ Skrevet 11. november 2006 Forfatter Del Skrevet 11. november 2006 Tar førstegangstjeneste i HV for øyeblikket, og det suger. Å kan ikke fatte og begripe at noen virkelig vil ha mer av telturer med lite mat og vaktposter i 5 timer som kan drive en voksen mann til vanvidd av kjedsomhet 7262581[/snapback] Hehe. Vet ikke hvordan førstegangstjenesten er. Men i HV er det nå innsats-, forsterkning-, og oppfølgingsstyrker. Forsterkning er det man kjenner igjen fra gamle HV. I-styrken derimot er kun på 5000 mann og er topp utstyrt. I Bjørn West trener vi hovedsaklig på anti-terror. Vi har mye SIBO/OIBO, kontaktdriller, nærstridskyting osv... Men det er også VKP/AKP og de greiene der. Har fremdeles tilgode å sove i telt. Hvorfor sove i telt, når man kan sove i et hus/garasje? Har heller ikke stått på en vaktpost i mer enn 1 1/2 time. Og utstyret vi har er bedre enn de fleste infanteri/jeger-avdelingene i Norge. Det er jo også greit betalt for en student som meg. F.o.m dag seks har jeg ca 1k dagen. 7263022[/snapback] så du er i I-styrken? hvilket tropp i I-styrken er du med i? jeg skal også inn men lurer litt på hvordan det er..er det mye sånn, gå maaange timer med tung ludviksekk i marka og oprette biuak? for sånt syns jeg er ganske på bortkastet. for hvor realistisk er det liksom.. selv så liker trening som SIBO, diverse driller og skyting. er det vannskelig å komme inn egentelig? grunnen til at jeg vil til i-styrken er fordi jeg netopp var på rep,men det var så latterlig at jeg skammet meg. når folk står med felt jakka halvåpen på oppstilling, hendene i lomma lua på skeiv og sneip i munnen.. ja da forstår du liksom hvor usæriøst det er..bruker dere forresten AG3? Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 11. november 2006 Del Skrevet 11. november 2006 (endret) Innsatsstyrken er sikkert artig, men er det ikke et stort minus å måtte bruke opptil _en måned_ på militæret hvert år? Sånn med tanke på den vanlige sivile jobben? Ellers er kanskje de lange gåturene med ludvig ikke særlig realistisk, men det bygger jo opp et visst samhold og disiplin i troppen og lærer folk hvordan det er å være trøtt, sliten og sulten. SIBO/OIBO selvsagt artigst da Endret 11. november 2006 av blackninja Lenke til kommentar
Skribenten_ Skrevet 11. november 2006 Forfatter Del Skrevet 11. november 2006 noen som vet hva man tjener? Lenke til kommentar
Vo0do0 Skrevet 11. november 2006 Del Skrevet 11. november 2006 (endret) så du er i I-styrken? hvilket tropp i I-styrken er du med i? jeg skal også inn men lurer litt på hvordan det er..er det mye sånn, gå maaange timer med tung ludviksekk i marka og oprette biuak? for sånt syns jeg er ganske på bortkastet. for hvor realistisk er det liksom.. selv så liker trening som SIBO, diverse driller og skyting. er det vannskelig å komme inn egentelig? grunnen til at jeg vil til i-styrken er fordi jeg netopp var på rep,men det var så latterlig at jeg skammet meg. når folk står med felt jakka halvåpen på oppstilling, hendene i lomma lua på skeiv og sneip i munnen.. ja da forstår du liksom hvor usæriøst det er..bruker dere forresten AG3? 7264896[/snapback] Jeg er i en innsatstropp. Ludviken er kastet for lengs. Alle har utlevert stridssekken, og jegerene og skarpskytterene har reconpacken. Trasking i mark er det lite av i I-troppene. Når vi går så er det enten for å gå på skytebanen eller for å trene kontaktdriller. Vi trener hard entry i hus med markører, kontaktdriller med markører, osv. Vi øver ikke på ting som vi ikke har bruk for. Og treningen er veldig veldig god. Skyting er det mye av. Var på øvelse for noen uker siden. Da var O-styrken inne samtidig. På dagseddelen deres stod det "skytebane tjeneste. 75 skudd pr. mann" Vi hadde en dagstrening før storøvelsen, og da hadde vi 3000 skudd til laget vårt. (8 mann). I-styrken er høyt prioritert når det kommer til utstyr og materiell. Kravene er ganske greie om man er i normalt god form. Tror det er 14 min på 3000, 30 sit-ups, 24 armhevinger og 4 pull-ups med overtak. Du vil ikke finne noe slakapungtjeneste i I-styrken heller. Kun motiverte folk, disiplinen er god og det er høyt tempo når vi er inne på øvelse for å få trent mest mulig de dagene vi er der. Gjerne 16-18 timers dager. Vi har forløpig AG3, men får nytt våpen i 2007. Valget, slik jeg forstår det, står mellom g36 og C-8. Personlig håper jeg på C-8'en. Som menig tjener du noe og 100,- dagen, de fem første dagene av året du trener. Deretter tror jeg det ligger på rundt 800,- dagen. Dersom man har kone og barn, eller en jobb som ikke dekker tapt arbeidsinntekt får du også støtte for dette. Skattefritt. Som befal tjener du 800,- fra dag en, og 700,- til fra dag ni. Men dette er skattepliktig lønn, og man får ikke støtte for familie og tapt arbeidsinntekt. En liten utstyrsliste av det vi har: personlig våpen (byttes i 2k7), goretex uniform, stridsvest (skal byttes til chestrigg), ny type hjelm, camel-bak, stridssekk, ny type sovepose, multitool, + masse annet digg. På lagsnivå har vi: nattoptikk (kikkert og briller), lagstelt (om vi mot all formodning måtte sove ute), MB, MMR, LFR, flashbang, 40mm, MG3, skuddsikker vest, + masse annet snacks. Endret 11. november 2006 av Vo0do0 Lenke til kommentar
Skribenten_ Skrevet 11. november 2006 Forfatter Del Skrevet 11. november 2006 så du er i I-styrken? hvilket tropp i I-styrken er du med i? jeg skal også inn men lurer litt på hvordan det er..er det mye sånn, gå maaange timer med tung ludviksekk i marka og oprette biuak? for sånt syns jeg er ganske på bortkastet. for hvor realistisk er det liksom.. selv så liker trening som SIBO, diverse driller og skyting. er det vannskelig å komme inn egentelig? grunnen til at jeg vil til i-styrken er fordi jeg netopp var på rep,men det var så latterlig at jeg skammet meg. når folk står med felt jakka halvåpen på oppstilling, hendene i lomma lua på skeiv og sneip i munnen.. ja da forstår du liksom hvor usæriøst det er..bruker dere forresten AG3? 7264896[/snapback] Jeg er i en innsatstropp. Ludviken er kastet for lengs. Alle har utlevert stridssekken, og jegerene og skarpskytterene har reconpacken. Trasking i mark er det lite av i I-troppene. Når vi går så er det enten for å gå på skytebanen eller for å trene kontaktdriller. Vi trener hard entry i hus med markører, kontaktdriller med markører, osv. Vi øver ikke på ting som vi ikke har bruk for. Og treningen er veldig veldig god. Skyting er det mye av. Var på øvelse for noen uker siden. Da var O-styrken inne samtidig. På dagseddelen deres stod det "skytebane tjeneste. 75 skudd pr. mann" Vi hadde en dagstrening før storøvelsen, og da hadde vi 3000 skudd til laget vårt. (8 mann). I-styrken er høyt prioritert når det kommer til utstyr og materiell. Kravene er ganske greie om man er i normalt god form. Tror det er 14 min på 3000, 30 sit-ups, 24 armhevinger og 4 pull-ups med overtak. Du vil ikke finne noe slakapungtjeneste i I-styrken heller. Kun motiverte folk, disiplinen er god og det er høyt tempo når vi er inne på øvelse for å få trent mest mulig de dagene vi er der. Gjerne 16-18 timers dager. Vi har forløpig AG3, men får nytt våpen i 2007. Valget, slik jeg forstår det, står mellom g36 og C-8. Personlig håper jeg på C-8'en. Som menig tjener du noe og 100,- dagen, de fem første dagene av året du trener. Deretter tror jeg det ligger på rundt 800,- dagen. Dersom man har kone og barn, eller en jobb som ikke dekker tapt arbeidsinntekt får du også støtte for dette. Skattefritt. Som befal tjener du 800,- fra dag en, og 700,- til fra dag ni. Men dette er skattepliktig lønn, og man får ikke støtte for familie og tapt arbeidsinntekt. En liten utstyrsliste av det vi har: personlig våpen (byttes i 2k7), goretex uniform, stridsvest (skal byttes til chestrigg), ny type hjelm, camel-bak, stridssekk, ny type sovepose, multitool, + masse annet digg. På lagsnivå har vi: nattoptikk (kikkert og briller), lagstelt (om vi mot all formodning måtte sove ute), MB, MMR, LFR, flashbang, 40mm, MG3, skuddsikker vest, + masse annet snacks. 7265306[/snapback] høres dødsbra ut! lurer på..har du gjort noe ortelig tjeneste uteom innkalling til trening? Lenke til kommentar
Vo0do0 Skrevet 11. november 2006 Del Skrevet 11. november 2006 høres dødsbra ut! lurer på..har du gjort noe ortelig tjeneste uteom innkalling til trening? 7265408[/snapback] Hva mener du? Jeg har førstegangstjeneste med en del SIBO. Men det er veldig mangen som har utenlandserfaring. Og vi har vel også en marinejeger og to. Lenke til kommentar
Ol'H Skrevet 11. november 2006 Del Skrevet 11. november 2006 Ja høres absolutt bedre ut enn vanlig HV. For det er virkelig tragiske greier. Altfor mye trasking med den berømte ludwigen, og meningsløse hurtig bivac'er. I tillegg til ufattelig kjedelige skyteøvelser. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 11. november 2006 Del Skrevet 11. november 2006 Så lenge fienden - en gjeng med pappfigurer - angriper oss gjennom skogen og roper høyt ut "der er en bivac!", er vi trygge. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå