BlackDeath Skrevet 10. november 2006 Del Skrevet 10. november 2006 Hvordan finner jeg SSID på nettverk der hvor jeg bor? Trenger egentlig ikke SSID men KANALEN som nettverkene i mitt nabolag benytter... Hensikten er ganske enkelt å bruke en kanal som ikke er i bruk i mitt nabolag, slik at nettet skal bli så stabilt som mulig! Jeg kjører Windows XP og kommer til å fortsette med det! :o) Kent Lenke til kommentar
Glenn Skrevet 10. november 2006 Del Skrevet 10. november 2006 Bare bruk NetworkStumbler til dette. Så ser du kanalene som brukes av WLAN rundt deg. Lenke til kommentar
BlackDeath Skrevet 11. november 2006 Forfatter Del Skrevet 11. november 2006 Ser vel ikke de med skjult SSID!? Kent Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 11. november 2006 Del Skrevet 11. november 2006 (endret) Hensikten er ganske enkelt å bruke en kanal som ikke er i bruk i mitt nabolag, slik at nettet skal bli så stabilt som mulig! 7260343[/snapback] Vanlig misforståelse som jeg fikk klarnet opp i senest for noen veldig få dager siden. Tommelfingerregel for 802.11b/g er å aldri bruke noe annet enn kanal 1, 6 eller 11. Av og til er det noen luringer (inkludert meg selv før) som prøver å komme seg et sted mellom disse tre kanalene, fordi hele nabolaget har forskjellige rutere/aksesspunkt som tilsammen bruker 1, 6 og 11. Slik jeg tenkte før ville jeg da ha satt min trådløse ruter på 4 eller 9 for å ikke få forstyrrelse. Men faktisk er det da du skaper forstyrrelse, både for deg selv og for naboene i nærheten. Man skal faktisk sette seg på samme kanal som de rundt seg, for å ikke forstyrre frekvensen, men heller forsterke den frekvensen som man selv og naboene er på. Med Netstumbler sjekker du da hva naboene opererer på. La oss si at du har 4 naboer: Kanal 1, 4 6 og 11. Den naboen som har 4 har nok tenkt "lurt" og vil prøve å unngå forstyrrelse. I dette tilfellet må du sette deg på kanal 11, fordi både 1 og 6 kan være påvirket av forstyrrelser fra kanal 4. Edit: Jo, med Netstumbler ser man MAC-adresse, signalstyrke og kanal på alle tilgjengelige trådløse nettverk som WLAN-kortet ditt er i stand til å lese. Man kan riktignok ikke se navnet på de med skjult SSID, men de er der absolutt. Endret 11. november 2006 av Playmofetish Lenke til kommentar
MorePower Skrevet 11. november 2006 Del Skrevet 11. november 2006 De opplysningene var nye for meg, har til nå tenkt slik som Playmofetish gjorde, og sitter typisk nok på kanal 9. Men heldigvis er nettet dønn stabilt, og har vært det hele tiden. Men takker for god informasjon. Lenke til kommentar
Glenn Skrevet 11. november 2006 Del Skrevet 11. november 2006 (endret) Du ser ALLE nettverk i området, men du ser ikke SSID'en. Endret 11. november 2006 av Glenn Lenke til kommentar
roac Skrevet 11. november 2006 Del Skrevet 11. november 2006 Hmm, hvorfor er ikke Knoppix nevnt i denne tråden? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå