Kurium Skrevet 10. november 2006 Del Skrevet 10. november 2006 Jeg har skiftet arbeidsgiver i månedskiftet okt/nov , og har feriepenger og utbetaling av en noe fleksitid (som overtid) utestående fra min forrige arbeidsgiver, totalt ca 45000 kr brutto. Avlønningen skjedde etterskuddsvis (10dgr etterkudd på hver månedslønn) og jeg har (etter at jeg sluttet) fått utbetalt ordinær lønn som jeg hadde til gode. Finnes det regler for hvor lenge min tidligere arbeidsgiver kan drøye utbetalingen av feriepenger og utestående lønn? Lenke til kommentar
the_lynx Skrevet 10. november 2006 Del Skrevet 10. november 2006 Da jeg sluttet i Posten fikk jeg feriepengene på neste lønnsslipp. Selv om det er slik i Posten så skyldes det nok at Postener er statlig, og da er praksisen en annen. Reglene for dette er nemlig at du skal få feriepengene senest i januar påfølgende år. Lenke til kommentar
Kurium Skrevet 10. november 2006 Forfatter Del Skrevet 10. november 2006 (endret) Regelen er: Feriepenger ved oppsigelse Når arbeidsforholdet opphører, skal arbeidstakeren ha utbetalt feriepengene som er opptjent fram til sluttdato. Utbetalingen skal skje siste lønningsdag før fratreden. Dersom deler av feriepengegrunnlaget ikke lar seg beregne innen dette tidspunktet, kan dette beløpet utbetales i forbindelse med det avsluttende lønnsoppgjøret. Men siden jeg skal ha utbetalt fleksitid og ikke fikk det på den lønningen som jeg fikk nå rett etter at jeg sluttet, har jeg ikke fått det avluttende lønnsoppgjøret selv om det fint skulle være mulig siden vil ble lønnet 10 dager på etterskudd... For å spørre på en annen måte, hvor lenge kan min tidligere arbeidsgiver vente med å gi meg mitt avsluttende lønnsoppgjør? Endret 10. november 2006 av Scandim Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 10. november 2006 Del Skrevet 10. november 2006 Han kan vente til neste feriepengeutbetaling, selv om dette svært sjelden er praksis. Dvs du bør ikke ta ut pengene før etter 1.1.07, da slipper du med den forbanna skatten på feriepengene. Lenke til kommentar
Kurium Skrevet 10. november 2006 Forfatter Del Skrevet 10. november 2006 (endret) Skattemessig blir det i prinsippet ingen forskjell om jeg får feriepengene nå eller etter nyttår. Det eneste som skjer er at jeg betaler skatten nå i stedet for på neste års ligning. Men du kan vel ikke seriøst mene at tidliger arb.giver kan vente med å utbetale meg utestående lønn helt til de skal utbetale neste års feriepenger. Da kan jeg med hjemmel i lov 17. desember 1976 nr. 100 om renter ved forsinket betaling m.m. § 3 første ledd kreve en forsinkelsesrente til 9,75 prosent p.a, og det er de nok ikke særlig interesserte i. Det må være en lov om hvor lenge det kan gå fra jeg slutter til det jeg skal ha det avsluttende lønnsoppgjøret siden det finnes en lov om forsinkelserente, og selv om feriepenger ved oppsigelse skal utbetales ved det avsluttende lønnsoppgjøret kan vel ikke arb.giver vente til neste år med hele greia? Igjen, hvor lenge kan arb.giver vente med det avlsuttende lønnsoppgjøret? Endret 10. november 2006 av Scandim Lenke til kommentar
el_cash Skrevet 10. november 2006 Del Skrevet 10. november 2006 Han kan vente til neste feriepengeutbetaling, selv om dette svært sjelden er praksis. Dvs du bør ikke ta ut pengene før etter 1.1.07, da slipper du med den forbanna skatten på feriepengene. 7260313[/snapback] Er du sikker på dette? I samtlige jobber jeg har hatt har jeg fått utbetalt restlønn og feriepenger på siste ordinære lønningsdag... Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 11. november 2006 Del Skrevet 11. november 2006 Jeg fikk feriepengene mine fra min tidligere arbeidsgiver til sommeren og jeg sluttet i Desember. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 11. november 2006 Del Skrevet 11. november 2006 Jeg fikk feriepengene mine fra min tidligere arbeidsgiver til sommeren og jeg sluttet i Desember. 7263155[/snapback] Fordelen med den måten er at du slipper å betale skatt av det beløpet. Lenke til kommentar
LGodess Skrevet 11. november 2006 Del Skrevet 11. november 2006 Love om ferie sier følgende vedr utbetaling av feriepenger. "(3) (Utbetaling ved opphør av arbeidsforhold) Opphører arbeidsforholdet, skal alle opptjente feriepenger utbetales siste vanlige lønningsdag før fratreden. Den del av feriepengene som ikke lar seg beregne innen dette tidspunkt, kan utbetales i forbindelse med det avsluttende lønnsoppgjør. I utbetalingen kan det gjøres fradrag med et beløp som utgjør 1,4 prosent av det feriepengegrunnlag som er opptjent hos vedkommende arbeidsgiver i det forkortede opptjeningsår 1 mai - 31 desember 1988. " link: Ferie loven Du kan be arbeidsgiver betale ut dette neste år. Hadde jeg vært i din situasjon så hadde jeg tatt kontakt med din gamle arbeidsgiver for å finne ut hva som skjer. Lenke til kommentar
Kurium Skrevet 11. november 2006 Forfatter Del Skrevet 11. november 2006 Jeg regnet med å få all utestående lønn utbetalt den 10. denne måneden, men da det bare ble utbetalt ordinær lønn ville jeg undersøke litt mer lover og regler før jeg kontaktet arbeidsgiver Jeg kommer til å ringe arbeidsgiver over helgen og kreve feriepenger og utestående lønn utbetalt snarest.Selv om jeg må betale skatt av feriepengene så vil det totalt ikke spille noen rolle på ligningen. Takker for alle inlegg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå