Gå til innhold

Spørsmål ved overclocking, A64 - Steng

Anbefalte innlegg

Heisann, da fikk jeg akkurat en veldig stor intresse for overclocking her jeg sitter med maskin og colaèn og potetgull og dippen min.

Har en Amd 64 , 3200+. Ligger på rundt 25-30c*

Ocz premium 1024 ( PC-3200 2x512MB (2,5-3-3-7) 400Mhz - Uten at jeg vet hva det betyr )

ThermaleTake 430w

9800Pro

Jeg har snusket litt rundt i diverse tråder på forumet, og jeg kan sette opp FSB-en, volten, mp, timings, gpu ratio osv.

Men er usikker på hva disse gjør iforhold til hverandre, og hvor mye jeg skal ha av hver, for å oppnå maks ytelse !

Jeg klarer å få den til 2200mhz stabilt, med 1,6volt, uten noe annet enn å stille opp FSB.

Hvordan skal jeg endre ram timings ( hva er det ? ) og hvordan skal MP være da ?

Jeg leste at får å få den riktige MP så måtte man ta en slik formel , 2620/300~ x8. ?

Si at minnet mitt klarer 400mhz, da blir det altså _ 2300mhz ( målet mitt ) / 400 = ?

Hva betyr det at rammen er "1T" ?

Vansklig ;/

Endret av FirstPrice
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ram timings er "timingsene" til minnet som bestemmer hvor fort minnet skal "reagere" for å si det helt enkelt. MP=Multiplier, den har ingen ting med ram timings å gjøre, det er den enheten som ganger opp FSB en (f. eks. hvis du kjører FSB 200MHz og en miltiplier på 10x vil du få 2000MHz=2GHz) du kan endre ram timings ved å enable manuell styring av timings i BIOS (vil ikke anbefale dette med mindre du har veldig stor forståelse av hva du faktisk driver med) Det er ikke alltid det lønner seg kun å stille FSB så høyt som mulig for å få så høy klokk som mulig... For å få 2300MHz kan du f. eks. si at MP=8 og FSB= ca. 290, da får du en klokk på 2320MHz (hvis jeg regnet riktig nå :blush: ) Og det er ikke minnet som du skal stille FSB og MP i, det er CPUen (prosessoren) Hvis minnet ditt klarer 400MHz vil det si at det er 3200ram, som jeg ikke vil anbefale å stille mer på... hvis du vil ha mer ram ytelse er det du kan gjøre å skru ned timings, som minsker reaksjonstid ol. Men dette er ikke anbefalt fordi det er så utrolig lite du kan hente ved å klokke ram. Konsentrer deg om CPU og GFX(grafikkortet) du, det er da du får mest ut av timene og da er det mest morsomt også ;) lykke til... bare spør hvis det er mer du lurer på ;)

MVH. Harald

Lenke til kommentar

hadde samme cpu som, deg før, klarte å få den opp i 2,75ghz maks, ikke stabilt selvfølgelig. Siden du bare kommer til 2,2ghz er det noe galt et sted. Har du passet på at hypertransport bussen ikke overtiger 1000mhz? klokket minnet ned før du klokker cpu opp? :)

Lenke til kommentar

OK, altså, jeg vet at MP og FSB er på CPU-en :)

Men ikke det du sa om å minske MP for å oppnå høyere mhz, istede for å øke FSB betraktlig, tusen takk for utfyllende svar !

Nå tok jeg noe inne på Cpu-en tror jeg , stod noe strøm greier. Tok bare 0,00+1 eller hva det var... Var iallefall, 0,00,+1,0,00+2,0,00,+3 man kunne velge imellom.

OK, så eneste jeg bør prøve meg på i førsten er å sette Ratio på Gpu på 66 som er orginal, minske MP til 8, så ta FSB på 290 = 2320mhz.

Får se om jeg finner ut hvor MP er da.. er jo tom. kanskje ikke sikkert jeg kan endre på det, og da er nok slaget tapt tror jeg :p

Lenke til kommentar
hadde samme cpu som, deg før, klarte å få den opp i 2,75ghz maks, ikke stabilt selvfølgelig. Siden du bare kommer til 2,2ghz er det noe galt et sted. Har du passet på at hypertransport bussen ikke overtiger 1000mhz? klokket minnet ned før du klokker cpu opp? :)

7260236[/snapback]

Rett og slett, Nei, jeg skjønner ikke hva du prater om..

Altså, jeg finner ikke ut hvor HT er hen, og jeg fant ram timings, men tørte ikke å tulle med det.. Ender i en svart skjerm og tom windows ;/ :p

Funnet ut at jeg faktisk kan endre på MP, og at høyeste FSB er 340 står det på en side på Google, men problemet er at på FSB-en min er det bare 300 som er maks.

kanskje på tide å oppgradere Bios ? Problematisk da jeg ikke har en diskett stasjon..

Endret av FirstPrice
Lenke til kommentar

7260236[/snapback]

Altså, jeg finner ikke ut hvor HT er hen, og jeg fant ram timings, men tørte ikke å tulle med det.. Ender i en svart skjerm og tom windows ;/ :p

7260251[/snapback]

inne i biosen finner du to multipler's en til cpu og en annen. Den andre har ganske lave multiplervalg 3x, 4x, 5x og slikt. Det du da gjør er å gange fsb med denne mutiplier'n så finner du hastigheten. hvis du for eksempel har klokket fsb til 230 og mutiplier'n står på 4x, så blir hypertransport bussen sin hastighet på: 230*4 = 920mhz. :) Det du bør gjøre er å holde deg under 1000mhz.

ang. minnet så må du sette ned farten på på, tja, la oss si 166mhz i bios. Deretter klokker du bare cpu som vanlig, og minnehastigheten vil følge med. Litt vanskelig å forklare med ord dette, men håper du forstod noe av dette. :)

Lenke til kommentar

Jada Brian, men finner ikke alt som du skriver der se...

Skal oppgradere Biosen fra F11 til F13 først, så får vi se ;)

Skal også oppgradere hovedkort, cpu, gpu snart.

Enten blir det X800XT PE , med MSI hk 939, og 3500+ eller så blir det bare ECS hk, S 754 med Athlon 64 3200+ og X1900XT.

Begge PCI-E.

Får se strax :)

UPDATE :

Tja, den nye Biosen åpna mange nye dører for meg , blant annet MP.

Jeg har også et par fine ord her som noen snille kunne oversatt til norsk for meg ?

LDT Speed = 3X

Max Memclock = 3X

DDR Settings = Auto

Cpu Thermal-Throttling = 50%

DDR Voltage Control = 0 ( Valg : +0,1v - +0,2v )

VCC12_HT voltage controll

VDDQ Voltage Controll

Hva betyr dette ? Hva skal jeg stille på å ikke stille på ?

Tusen takk alle sammen for gode svar ! :thumbup:

Endret av FirstPrice
Lenke til kommentar

7260236[/snapback]

7260251[/snapback]

inne i biosen finner du to multipler's en til cpu og en annen. Den andre har ganske lave multiplervalg 3x, 4x, 5x og slikt.

7260295[/snapback]

Hei igjen. Greit, du sa 2, jeg finne 1 MP, og det er multiplieren til FSB-en, ingen annen. Unntatt Max Memclock og LDT Speed , som begge står på X3.

( http://www.neoseeker.com/Articles/Hardware...hlon64oc/2.html ) : Her står det at LDT Speed har lite eller ingen virkning på Fps.

Er det derfor noe vits å endre på den fra 3x ?

Endret av FirstPrice
Lenke til kommentar

7260236[/snapback]

7260251[/snapback]

inne i biosen finner du to multipler's en til cpu og en annen. Den andre har ganske lave multiplervalg 3x, 4x, 5x og slikt.

7260295[/snapback]

Hei igjen. Greit, du sa 2, jeg finne 1 MP, og det er multiplieren til FSB-en, ingen annen. Unntatt Max Memclock og LDT Speed , som begge står på X3.

7260574[/snapback]

sikkert den det er da, bare al den stå på 3x, så vil den ikke holde igjen.

Lenke til kommentar
Men selvom jeg lar den stå på 3x så kommer jeg ikke høyere.

oppsettet er.

MP 8

FBS 290

org.V = 1,500v : Nå = 1550v.

LDT Speed = 3X

Max Memclock = 3X

DDR Settings = Auto

Finns det noe mer jeg kan endre på ? For datamaskin klarer ikke det nevnte nå..

7260731[/snapback]

hvorfor bruker du en så lav MP? kan du ikke sette den til 10 eler noe sånt. Kansje hovedkortet ditt ikke takler så høy fsb så bra.

Lenke til kommentar

Nei, det kan godt hende.

Hvis ikke Hk tåler såpass mye FSB, må jeg da øke MP istede da, for å få høyere, eller må jeg til med minne endringer ?

UnoKai skrev i overclock guiden sin dette ;

Si da jeg har akkurat 205FSB * 11MP = 2225mhz, hvordan skal jeg regne ut timingsene ?

Tok litt tid på å svare pga strømbrudd.

post-45176-1163197902_thumb.jpg

Endret av FirstPrice
Lenke til kommentar
jeg har aldri rørt timingsene når jeg har klokket, tror ikke det er noe nødvendig. Så lenge hastigheten på minnet holdes nogenlunde nede, så skal det gå greit likevel.

7260931[/snapback]

ok. Beklager at jeg spør så mye, men dette er veldig morsomt, og jeg er veldig intresert i akkurat dette nå, men jeg vet jo ikke såpass mye...

Vel, MP vil ikke over 10.. Skal prøve og slenge FBS høyere, og ta MP på 9 istede, da den av en eller annen grunn absolutt ikke vil over 10.

Jeg vet heller ikke om jeg har " låst" gpu mp.. Står orginalt på 66mhz , men vet ikke hvordan jeg kan låse den fast, hvis ikke så kan jeg vel være i fare for å ødelegge skjermkortet mitt ved store overclockinger ?

Lenke til kommentar
jeg har aldri rørt timingsene når jeg har klokket, tror ikke det er noe nødvendig. Så lenge hastigheten på minnet holdes nogenlunde nede, så skal det gå greit likevel.

7260931[/snapback]

ok. Beklager at jeg spør så mye, men dette er veldig morsomt, og jeg er veldig intresert i akkurat dette nå, men jeg vet jo ikke såpass mye...

Vel, MP vil ikke over 10.. Skal prøve og slenge FBS høyere, og ta MP på 9 istede, da den av en eller annen grunn absolutt ikke vil over 10.

Jeg vet heller ikke om jeg har " låst" gpu mp.. Står orginalt på 66mhz , men vet ikke hvordan jeg kan låse den fast, hvis ikke så kan jeg vel være i fare for å ødelegge skjermkortet mitt ved store overclockinger ?

7261015[/snapback]

du kan bare sette den på 10 er ikke vits i å sette den på 9 eller 8 istedet, siden det eneste som skjer er at du må ha høyere fsb. hvis den står på 10, så trenger du bare 230fsb for å nå 2,3ghz(230*10=2300) mens hvis du kjører på f. eks 8 så blir fsb 287-288(8*287 = 2300). så egentlig er det bedre å ha den multiplier'n høyest mulig, siden du da slipper så skyhøye fsb verdier for samme cpu hastighet. You see :)

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar

Jada, jeg skjønner det..

Men du sier jo at det er en mulighet for at hk ikke klarer så lite med MP , eller for mye MP, derfor jeg satt den til 11, 9, 7, og til slutt orginalt @ 10.

Nå kjører jeg HT Link på 600mhz, Core på 2200mhz ( 220mhz FSB @ 1,6v )

MP10.

Det er noe galt, for jeg får ikke endra noe som helst. Jeg kjørte MP 9 / 257FSB = ca 2300mhz, men da ble det 700mhz i windows istede.

Tror nesten jeg må dra med meg minne, eller prøve å få låst AGP mp.

post-45176-1163201612_thumb.jpg

Endret av FirstPrice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...