Gå til innhold

Nybegynner trenger tips til program og overføring.

Anbefalte innlegg

Har lånt et gammelt videokamera og har da blitt en del filming. Nå vil jeg gjerne redigere det som er filmet og få brent det ut på en dvd.

Jeg lurer da på hvordan filmen skal overføres til pc. Er hverken usb eller firewire på kamera, så hvordan gjøres dette da?

Videre trenger jeg et bra program, som ikke er for avansert, men heller ikke for simpelt.

Så noen som kan hjelpe meg litt her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden du har lånt et gammelt kamera, og ikke har USB/Firewire, er det vel helst et Hi8 kamera? Da trenger du kanskje et TV-kort på PC for å digitalisere signalene, og det bør gå greit å bruke de samme kablene som du bruker når du kobler kamera til TV.

Av program kan jeg anbefale Magix Movie Edit Pro. For meg et veldig stabilt program, med mengder av muligheter, helt til ferdig brent DVD.

Lenke til kommentar

Du må ha et redigeringsprogram for å overføre til PC. Har du Win XP, har du også Win Movie Maker som sikkert kan brukes. Med kamera må du spille over videoen med vanlig visningshastighet.

Du finner en fin omtale om Magix på www.videoviden.dk, klikk på Produkter. På www.magix.net kan du laste ned en trialversjon av Magix. Lykke til!

Lenke til kommentar

Høyreklikk i videosporet, og øverst på en meny velger du "Scene Detection" (snarvei Shift-Z) (Jeg har ver. 10)

Pass på at "Cut at all markers" er merket, du kan også merke "Save all scenes as takes", så får du miniatyrbilder av alle scenene.

Når du sletter en scene på tidslinja, blir det et "hull". Markér klippet til høyre for hullet, høyreklikk A/B-merket, klikk Cut (øverst), og hullet fylles ved at alt dras til venstre!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...