Wotan Skrevet 12. november 2002 Del Skrevet 12. november 2002 Jaha, og hva har du dyttet inn i OS'et av programmer og innstillinger da? Har ikke hatt stabilitets problemer med selve OS'et ennå. Kun noe med software som har blitt innstallert. Lenke til kommentar
larskrru Skrevet 12. november 2002 Del Skrevet 12. november 2002 Jeg kan heller ikke forstå at man bare kan slå fast at Win2k er ustabilt. Det er ikke stabilitet mine forbindelser har anmerkninger om når de får Win2k baserte løsninger implementert. Skjønner ikke hvorfor det skulle selges en eneste win2k server hvis de var i nærheten av så ustabile som mange på dette forumet vil ha det til. Linux, Novell, Sun eksisteter og har gode løsninger, man må ikke velge Win2k. Kanskje dere trenger litt hjelp og kursing på Win2k? Lenke til kommentar
larskrru Skrevet 12. november 2002 Del Skrevet 12. november 2002 Hvis ICEraven gir oss litt mer info om hva han skal bruke serveren til, hvilket os klientene kjører, hvor mange klienter, hvilke krav han har til oppetid, hva han har av maskinvare å kjøre os'et på, kunnskapsnivå på menneskene som skal drifte løsningen, fortelle oss litt om hva annet av nettverks "bokser" som er i nettet og ikke minst budsjettet han har til rådighet så kan det jo hende at det går ann å gi noen råd også.. ikke bare krangle om produkt a vs b. Det kommer vi jo ikke så langt med. Lenke til kommentar
muffe Skrevet 12. november 2002 Del Skrevet 12. november 2002 Novell er et av de beste server-os på markedet, men det er avansert, og jeg vil ikke anbefale det for nybegynnere. Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 12. november 2002 Del Skrevet 12. november 2002 Win2000 er rock stabilt spør du meg.....både klientutgaven som jeg bruker hjemme, og serverutgaven som brukes på jobben. Lenke til kommentar
JarleW Skrevet 12. november 2002 Del Skrevet 12. november 2002 Må bare si til dem som sier at Win2k er et dårlig os når det gjelder f.seks server IKKE vet hva dem snakker om. Det har ikke vært snakket om hva han skal bruke serveren til eller hva denne skal støtte. Da er man jo på rimelig tynn is når man sier at Win2k ikke duger.... Det er greit at win2k trenger endel patching og slikt for å bli mer sikkert, men alle OS'er trenger patching og oppdateringer. Snart så blir det sikkert like mye sikkerhetsoppdateringer i Linux også. Jo mer GUI jo mer krøll virker det som.....og Linux kommer mer og mer med GUI, selv om man kan velge om man vil bruke det eller ikke... Pr. oktober 2002 så var det 60% som brukte Apache-server på verdensbasis og da sannsynligvis flesteparten av disse på Linux/Unix-plattform, men sikkert noen Windows også. 29% brukte Windows IIS som server. Kanskje dere skulle sende en e-post til disse som bruker IIS og si at serveren deres er ustabil og suger..? Lenke til kommentar
erikstein Skrevet 12. november 2002 Forfatter Del Skrevet 12. november 2002 Hei, Som sagt, dette er snakk om et hjemmenettverk. Ingen stor bedrift. For tiden kun 3 stk maskiner + server som deler en Hp multiskriver og snart en 2mbit adsl linje. Litt informasjon om servern: Dual Ppro 200 512kb L2 cache. Raid 5 og 1 oppsett (Mylex Dac960 raid kontroller) 256mb ram Etc. Det store problemet mitt er egentlig at Linux ikke har støtte for raid kontrolleren, så jeg får jo ikke installert noe OS. Enste som jeg har funnet som støtter kontrolleren er Suse (må jo kjøpes) og FreeBSD. Kunne egentlig tenkt meg Redhat/Debian. Har Win2k Adv. Server installert, men jeg er jo ingen ekspert på server oppsett, ergo, jeg trenger noe som er LETT å konfigurere. Får jeg det ikke til, selger jeg hele driten og kjøper en router :smile: Er litt artig å prøve et serveroppsett også. Den skal brukes til følgende: Firewall, DHCP, Printerserver, mail server(kanskje). Mailserver hadde vært kjekt fordi da kunne jeg bare logget meg inn, selv om jeg da formaterte, så ville mailene mine ligge der neste gang jeg hadde en clean install, eller er det ikke mulig? Alle maskiner bruker WinXP Pro. med SP1. Nettverket er 100mbit med en switch. Mer dere lurer på? Lenke til kommentar
Goldelf Skrevet 12. november 2002 Del Skrevet 12. november 2002 Ja hvorfor ikke. Noen må jo få dem til og åpne øynene. Lenke til kommentar
JarleW Skrevet 12. november 2002 Del Skrevet 12. november 2002 Quote: Den 2002-11-12 17:46, skrev Goldelf:Ja hvorfor ikke. Noen må jo få dem til og åpne øynene. Hvorfor vil du at dem skal åpne øynene...? Hva er det som plager deg ? Hvis du syns at Windows er så vannvittig dårlig, er det noen som tvinger deg til å bruke det ? xBSD har jeg IKKE peiling på. Sikkert bra det også, men for meg så er det Windows2000 som gjelder, men har vært borti litt Linux også og sier ja takk begge deler. Har DU noen saklige argumenter på hvorfor Win2k er dårligere enn Linux/xBSD/Linux/Unix når det gjelder en server til personlig bruk eller profft bruk for den saks skyld ? Jeg må jo innrømme at grunnen til at jeg liker Win2k er at jeg KAN Win2k, det støtter masse applikasjoner/spill. Linux snuser jeg litt borti av og til, men er ikke bitt av basillen (enda). Lenke til kommentar
Os|r|s Skrevet 12. november 2002 Del Skrevet 12. november 2002 Quote: Den 2002-11-12 18:06, skrev JarleW:Har DU noen saklige argumenter på hvorfor Win2k er dårligere enn Linux/xBSD/Linux/Unix når det gjelder en server til personlig bruk eller profft bruk for den saks skyld ? Jeg kan si deg en.. PRISEN! Er det noen her som vet hva en kopi av win2k adv. server koster? Lenke til kommentar
Wotan Skrevet 12. november 2002 Del Skrevet 12. november 2002 Hva mail angår så bør du skaffe deg en klient som lar deg legge mail fila/ene hvor du måtte ønske. Skal selv sette opp exchange server, men det som sagt for å lære det. Om du har mulighet så skaff deg ISA server til Win2K serveren. Du finner ALT du trenger å vite om ISA her. Win2k serveren promoterer du til domene controller, og for å lage login script bruker du kixtart. Det er gratis. Printing og DHCP ligger allerede inne i Win2k. DHCP installerer du fra Add/Remove programs. Printeren er det bare å installere som på vanlig maner i Windows og dele. Så installerer du bare en nettverksskriver på klientene dine, istedet for lokale. Ellers ligger deg mange gode howto's på technet. Det er sikkert også nok av hjelpsomme folk på windows.no. Om du går for Linux kan du sikkert få masser av hjelp på Linux delen av forumet her. Andre linker du kan prøve ut for å se om det er noe for deg : Windows 2000 hos MS windows2000faq Firewall's download.com Lenke til kommentar
erikstein Skrevet 12. november 2002 Forfatter Del Skrevet 12. november 2002 tusen takk :smile: En slikt svar jeg var ute etter...hehe Da kan jeg begynne å konfigurere. En siste ting. Er det vits med Win2k Adv. server, eller kan jeg like godt bruke win2k pro og installere programmer ved siden av som kjører det jeg trenger? Lenke til kommentar
Wotan Skrevet 12. november 2002 Del Skrevet 12. november 2002 Om du har server så bruk den. Lenke til kommentar
JarleW Skrevet 12. november 2002 Del Skrevet 12. november 2002 Quote: Den 2002-11-12 18:16, skrev Os|r|s: Quote: Den 2002-11-12 18:06, skrev JarleW: Har DU noen saklige argumenter på hvorfor Win2k er dårligere enn Linux/xBSD/Linux/Unix når det gjelder en server til personlig bruk eller profft bruk for den saks skyld ? Jeg kan si deg en.. PRISEN! Er det noen her som vet hva en kopi av win2k adv. server koster? Koster vel 10.000-15.000,- eller no...har ikke peiling. Kjøper ikke slike ting, man....hmmm "låner" dem (til privat bruk selvf.) Lenke til kommentar
LeD Skrevet 12. november 2002 Del Skrevet 12. november 2002 Quote: Den 2002-11-12 18:16, skrev Os|r|s:Jeg kan si deg en.. PRISEN!Er det noen her som vet hva en kopi av win2k adv. server koster? Det er vel ikke alle som ser den store forskjellen på warez og fri programvare. :smile: Programvare som kan lastes ned gratis i en vanlig Linux-distribusjon koster mangfoldige titusener fra Microsoft & co. Da bør man tåle at det tar noen uker å vende seg til ett bedre grensesnitt. LeD Lenke til kommentar
pbn Skrevet 12. november 2002 Del Skrevet 12. november 2002 Quote: Win2k er ikke stabilt. Slik er det bare. Jeg er uenig. Win2k kan være like stabilt som et linux system. Det som kræsjer er *sjelden* selve OSet men programmene du kjører. Om du skal kjøre serveren lokalt, uten kontakt med internett så er win2k et veldig bra OS. Det dumme er at det koster flesk. Skal du derimot ha serveren koblet mot nettet er en win2k box utsatt for alle mulige virus og etc. Da ville jeg gått for linux. Husk at selv om du skal kjøre en server kan du godt installere X (grafiske grensesnittet i linux). Men dette vil gi deg littegrann tap av ytelse. Det er bare tull at dette er en stort sikkerhetshull, det er bare hull hvis du ikke har satt opp firewallen din rett, men da er jo alt farlig :wink: Lenke til kommentar
Swifty Skrevet 12. november 2002 Del Skrevet 12. november 2002 Tenkte jeg bare skulle si noe til dem som krangler om linux eller windows er best... Vil jeg bare si til dere som sier at w2k er ustabilt osv...har dere tenkt litt mer enn 2 sek. når dere sier det?Jeg syns det sier mer om brukeren enn om OS'et... Men linux er gratis,å det er ikke windows...nei langt i fra. :wink: Men det er windows folk er vant med (stygg uvane?ikke vet jeg...) :smile: MEN det er overpriset...hva må man betal for windows 2000 adv. server (eller hva det nå heter..)?? Tenk om di skulle begyne å ta 1-3000 for et OS på xbox/gamecube/playstation 2 osv....da hadde det blitt dyrt) Kjører selv i dag windows xp (er egentligt veldig fornøyd) prøvte en gang mandrake 8.2 (var det det mon tro?)...men jeg fjernet det....etter en uke,uten at jeg hadde vert inni det fant jeg ut at jeg ikke trengte det)...men trengte den plassen jeg hadde satt av til disk plass til det,skulle på LAN. Jeg er sikker på at (så og så) alt jeg gjør i windows kan jeg gjøre i linux...men jeg har jo windows oppe å går...hvorfor stresse? Min konklusjon:Kjør det dere vil...jeg skal ikke si noe på det jeg.... EDIT:skrivefeil... :sad: _________________ Smileys MOST WANTED... Pondus [ Denne Melding var redigert av: Swifty på 2002-11-12 19:21 ] Lenke til kommentar
erikstein Skrevet 12. november 2002 Forfatter Del Skrevet 12. november 2002 Nå fikk jeg akkurat levert på døren "MCSE Training Kit" Microsoft Windows 2000 Server. Tenker jeg er igang om en liten stund :razz: Bare begynne å lese...er jo ikke mer enn rundt 8-900 sider... Lenke til kommentar
Wotan Skrevet 12. november 2002 Del Skrevet 12. november 2002 Den har jeg også. Kul bok det! Bare hopp over de 3 første kapitlene til å begynne med. Så er det rock'n roll. Og er det noe du lurer på så bare spør! Lenke til kommentar
Wotan Skrevet 12. november 2002 Del Skrevet 12. november 2002 Vil bare si til slutt (for nå ihvertfall) at det ikke fins noe "beste OS" da alt er avhengig etter hva det skal brukes til, og smaken sef. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå