Gvarde Skrevet 10. november 2006 Del Skrevet 10. november 2006 Heia, skal flytte inn i en leilighet der det er trådløst nett i hele bygget fra før av, altså ingen stikk for kablet nett. Er det da slik at jeg kan kjøpe meg et trådløst aksesspunkt/en trådløs router slik at jeg kan få "kablet" det ned i min egen leilighet? såhvid jeg har forstått er svaret ja på begge, men jeg spør heller for å være sikker før jeg handler. Bonusspm: Noen som har noen bra forslag til aksesspunkt/rutere? Lenke til kommentar
-Alex- Skrevet 10. november 2006 Del Skrevet 10. november 2006 Heia, skal flytte inn i en leilighet der det er trådløst nett i hele bygget fra før av, altså ingen stikk for kablet nett. Er det da slik at jeg kan kjøpe meg et trådløst aksesspunkt/en trådløs router slik at jeg kan få "kablet" det ned i min egen leilighet? såhvid jeg har forstått er svaret ja på begge, men jeg spør heller for å være sikker før jeg handler. Bonusspm: Noen som har noen bra forslag til aksesspunkt/rutere? 7259622[/snapback] Skal gå fint det du tenker med aksesspunkt. Angående bonus-spørsmålet har jeg ikke peiling på hvilke aksesspunkt som er best. Lenke til kommentar
fa2001 Skrevet 10. november 2006 Del Skrevet 10. november 2006 Du må ha en router eller et axpunkt som støtter "Client Mode" (STA). Lenke til kommentar
Gvarde Skrevet 10. november 2006 Forfatter Del Skrevet 10. november 2006 Dette er altså slik jeg skal ha det, så jeg er vel nødt til å ha en ruter? Lenke til kommentar
fa2001 Skrevet 10. november 2006 Del Skrevet 10. november 2006 Dette er altså slik jeg skal ha det, så jeg er vel nødt til å ha en ruter? 7259846[/snapback] 1) Det der går ikke an faktisk! Den trådløse laptopen blir bare koblet til det nettet som ligger i huset. jeg tror at du (og alle andre på det nettet) får tilgang til ditt kablede nett da. 2) Alternativt så kan du ha et trådløst aksesspunkt i client mode som "tar ned" nettet til en kabel, samt en router som lager ditt eget trådløse som bare du har tilgang til. Da trengs altså 2 nye bokser. 3) Det er mulig (men jeg tviler) at noen routere støtter client+ap modus, altså 2 nettverk. 4) Jeg vet at noen routere støtter wds+ap modus, så hvis den routern dere har i huset støtter wds så kan du sette opp en trådløs bro og et eget nett. wds er en slags trådløs nettverkskabel, en link mellom 2 routere. Jeg vet ikke om du får adskilt nettet ditt her så kanskje du er like langt som i 1. Lenke til kommentar
Gvarde Skrevet 10. november 2006 Forfatter Del Skrevet 10. november 2006 1) Det der går ikke an faktisk! Den trådløse laptopen blir bare koblet til det nettet som ligger i huset. jeg tror at du (og alle andre på det nettet) får tilgang til ditt kablede nett da. 2) Alternativt så kan du ha et trådløst aksesspunkt i client mode som "tar ned" nettet til en kabel, samt en router som lager ditt eget trådløse som bare du har tilgang til. Da trengs altså 2 nye bokser. Er ingen fare ved at laptopen går direkte til hovednettet i huset, så jeg kan altså løse det som jeg gjorde i tegningen med en trådløs-router sant? Alt likt på tegningen, minus laptopen altså. Har ikke noe behov for et eget trådløst nett, kun et eget kablet nett. Er ikke spesielt redd for at andre skal ha tilgang til det kablede nettet mitt for å være ærlig, da jeg bruker firewalls og det som er Uansett hvordan jeg ender opp med av løsning vil jeg vel få bedre signalstyrke på nettet ved bruk av ruter/aksesspunkt enn ett pci kort så er vel egentlig bare å bestille. Lenke til kommentar
Gvarde Skrevet 11. november 2006 Forfatter Del Skrevet 11. november 2006 Linksys WRT54GL er da en router jeg vurderer sterkt, men jeg er faktisk nødt til å spørre....: selv om det står "linux" på denne, så kan jeg vel benytte den sammen med windows-pc? Lenke til kommentar
fa2001 Skrevet 11. november 2006 Del Skrevet 11. november 2006 (endret) Er ingen fare ved at laptopen går direkte til hovednettet i huset, så jeg kan altså løse det som jeg gjorde i tegningen med en trådløs-router sant? Alt likt på tegningen, minus laptopen altså. [...] Uansett hvordan jeg ender opp med av løsning vil jeg vel få bedre signalstyrke på nettet ved bruk av ruter/aksesspunkt enn ett pci kort så er vel egentlig bare å bestille. 7261206[/snapback] Ja Men jeg har ingen erfaring med linksysen, det får evt noen andre komme med. Den er forøvrig blitt en slags "løsning på alle problemer" her på forumet, så det er mange som har tillit til den. Det er noen forskjellige modeller, jeg tror *GL var den bra versjonen. Edit: ja du kan koble til alt fra xboxer til pda'er, da også inkludert windows pcer Endret 11. november 2006 av fa2001 Lenke til kommentar
Gvarde Skrevet 11. november 2006 Forfatter Del Skrevet 11. november 2006 Er ingen fare ved at laptopen går direkte til hovednettet i huset, så jeg kan altså løse det som jeg gjorde i tegningen med en trådløs-router sant? Alt likt på tegningen, minus laptopen altså. [...] Uansett hvordan jeg ender opp med av løsning vil jeg vel få bedre signalstyrke på nettet ved bruk av ruter/aksesspunkt enn ett pci kort så er vel egentlig bare å bestille. 7261206[/snapback] Ja Men jeg har ingen erfaring med linksysen, det får evt noen andre komme med. Den er forøvrig blitt en slags "løsning på alle problemer" her på forumet, så det er mange som har tillit til den. Det er noen forskjellige modeller, jeg tror *GL var den bra versjonen. Edit: ja du kan koble til alt fra xboxer til pda'er, da også inkludert windows pcer 7263139[/snapback] Da har jeg funnet ut av det jeg lurte på Takk for hjelpen! Lenke til kommentar
geokri Skrevet 11. november 2006 Del Skrevet 11. november 2006 skjønner ikke hvorfor du skal ha det kablet i det hele og store? er det ikke bare å hive på et trådløskort på xboxen og pcen og kjøre bare trådløst? du vil jo uansett ikke få noe bedre hastighet enn det trådløse nettet du får hele greia inn på.... Kom på at det er mulig du har chippa box og vil ha en bra hastighet mellom den og pcen, men er jo enklere da med en kryssa kabel mellom box og pc Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå