Espen Holm Skrevet 10. november 2006 Del Skrevet 10. november 2006 Hjelp... Fikk tilsendt ny prosessorvifte fra Komplett, fordi jeg klagde på støy på den som fulgte med maskinen jeg kjøpte, prosessor AMD AThlon 3000+.... Tok av den gamle, som hadde en sokkel med 754 små pinner påmontert. Det hadde ikke den nye viften Nexus AOP 6400. Hva gjør jeg? Ser ikke ut som sokkelen med alle pinnene kan tas av? Ikke får jeg p åden gamle viften igjen, de små pinnene bøyer seg lett.... Hjelp.... Lenke til kommentar
vegins Skrevet 10. november 2006 Del Skrevet 10. november 2006 (endret) Er ikke helt sikker på din situasjon... Men det høres ut som om CPUen henger fast i kjøleribben? Dette skyldes da på grunn av goop'en. Hvis dette er tilfellet så må du veldig forsiktig presse på kantene av CPUen helt til den løsner fra kjøleribba. Det du kaller for sokkelen er selve CPUen (Prosessoren)... hvis jeg forstår innlegget ditt rett... Endret 10. november 2006 av vegins Lenke til kommentar
Espen Holm Skrevet 10. november 2006 Forfatter Del Skrevet 10. november 2006 (endret) Er ikke helt sikker på din situasjon... Men det høres ut som om CPUen henger fast i kjøleribben? Dette skyldes da på grunn av goop'en. Hvis dette er tilfellet så må du veldig forsiktig presse på kantene av CPUen helt til den løsner fra kjøleribba. Det du kaller for sokkelen er selve CPUen (Prosessoren)... hvis jeg forstår innlegget ditt rett... 7259820[/snapback] Hva er goop'en? Hvis CPU'en er maks 7-8 mm høy, kvadratisk og har 754 små pinner, så er det meget mulig at det er den som sitter fast på kjøleren..... På Moderkortet sitter det igjen en plate med 754 små hull...., og en slags vippearm så den liksom kan delvis løsnes (hengslet om en akse) .... men av får jeg den ikke (hullplaten). Så du mener jeg må ta en tynn, skarp kniv e.l. og løsne CPU-brikken fra kjøleren...? Med den nye kjøleren fulgte en liten plastpose 'hvitt medium' med 'high conductivity.... Er det et slags lim? Det ser også ut som selve viften (m/motor) kan løsnes fra kjøleribbene, og med samme skruefester. Kan det være et alternativ å kun bytte vifte? Ribbene er noe annerledes (tykkelse/antall), men det er jo kun 'dead metal'.... Endret 10. november 2006 av Espen Holm Lenke til kommentar
TommyGun77 Skrevet 10. november 2006 Del Skrevet 10. november 2006 (endret) Har du telt pinnene og hullene? Sorry asse måtte bare spørre? Endret 10. november 2006 av TommyTheGun Lenke til kommentar
Mit Skrevet 10. november 2006 Del Skrevet 10. november 2006 Goop er kjølepasta altså det du fikk med i den lille plast-posen din, ikke lim. ja du MÅ løsne CPU fra den gamle kjøleren ellers så har du et lite problem nå det skal monteres igjenn, CPU skal nedi hovedkortet først dermed skal kjøler oppå, vær veldig forsiktig når du løsner den ellers så går det gærnt. Du kan bare sette den nye vifta på orginal-kjleren om den passer ja men du må alikevel lirke av CPU'en så det er enklere og bare sette på hele den nye kjøleren. ved montering av cpu, løft opp den ''armen'' sett CPU nedi forsiktig, dytt ned armen ta på goop, ikke for mye ikke for lite, sett på kjøleren og koble til vifta. Lenke til kommentar
Espen Holm Skrevet 10. november 2006 Forfatter Del Skrevet 10. november 2006 Goop er kjølepasta altså det du fikk med i den lille plast-posen din, ikke lim. ja du MÅ løsne CPU fra den gamle kjøleren ellers så har du et lite problem nå det skal monteres igjenn, CPU skal nedi hovedkortet først dermed skal kjøler oppå, vær veldig forsiktig når du løsner den ellers så går det gærnt. Du kan bare sette den nye vifta på orginal-kjleren om den passer ja men du må alikevel lirke av CPU'en så det er enklere og bare sette på hele den nye kjøleren. ved montering av cpu, løft opp den ''armen'' sett CPU nedi forsiktig, dytt ned armen ta på goop, ikke for mye ikke for lite, sett på kjøleren og koble til vifta. 7260029[/snapback] Takk! Klør i fingrene etter å sette igang... men får vel ikke gjort det før i morgen... Noen tips for å få CPU'en av vifta... virker som den sitter godt.... Lenke til kommentar
Espen Holm Skrevet 10. november 2006 Forfatter Del Skrevet 10. november 2006 Har du telt pinnene og hullene? Sorry asse måtte bare spørre? 7259998[/snapback] Kan ikke telle så langt...... men det stod '754 socket'... Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 10. november 2006 Del Skrevet 10. november 2006 folk som ikke har noe som helst peil på innmaten av en PC bør holde seg langt vekk om de vill at delene skal fungere etter en ""fiks"" mest sansynlig vet du om en eller annen som har noe peil.. komplett skulle sendt et A4 ark der det sto.. "ikke prøv deg om du ikke vet hva du holder på med!" for det er en del ting som skal vere riktig om kjølern skal fungere som den skal. *kjølepasta må vaskes av cpu med blårens eller lignene *kjølepasta må påføres riktig igjen. *kjølern må festes riktig og kobles til..... det er noe jeg ikke ser for meg min far f.eks gjøre riktig selv om jeg sto over å forklarte step for step hva han skulle gjøre detaljert.. det hadde endt med en DORLIG utført jobb... Lenke til kommentar
Espen Holm Skrevet 11. november 2006 Forfatter Del Skrevet 11. november 2006 folk som ikke har noe som helst peil på innmaten av en PC bør holde seg langt vekk om de vill at delene skal fungere etter en ""fiks"" mest sansynlig vet du om en eller annen som har noe peil.. komplett skulle sendt et A4 ark der det sto.. "ikke prøv deg om du ikke vet hva du holder på med!" for det er en del ting som skal vere riktig om kjølern skal fungere som den skal. *kjølepasta må vaskes av cpu med blårens eller lignene *kjølepasta må påføres riktig igjen. *kjølern må festes riktig og kobles til..... det er noe jeg ikke ser for meg min far f.eks gjøre riktig selv om jeg sto over å forklarte step for step hva han skulle gjøre detaljert.. det hadde endt med en DORLIG utført jobb... 7260868[/snapback] Godt jeg ikke er din far. Dette så ut til å fungere utmerket. Litt kluss med at jeg også måtte fjerne sokkelen fra den gamle kjøleren, men det ser ihvertfall ut til å fungere så langt. og viften støyer vesentlig mindre. Takk til Mitjmannen. Men til Kjellthore kan jeg si at jeg er enig at det bør følge med en smule brukerveiledning/installasjonsveiledning på det utstyret man får tilsendt i posten..... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå