900 Skrevet 10. november 2006 Del Skrevet 10. november 2006 (endret) Hei Jeg lurer på hvor lenge man bør ha på motorvarmeren. Jobber nattskift begynner på jobb kl 21 til 07. Er det lurt å ha den på hele natta eller bare ha den på 2 eller 3 timer før jeg er ferdig på jobb.... Jeg veit at det er delte meninger om det..... Så la oss diskutere det..... Er det skadelig å ha den på hele natten? Endret 10. november 2006 av 900 Lenke til kommentar
Lada2103 Skrevet 10. november 2006 Del Skrevet 10. november 2006 Kan aldri tenke meg at det er farlig å ha den på hele natten, men det er dyrt Det rekker å sette den på et par timer før du skal ut og kjøre. Lenke til kommentar
tomsehue Skrevet 11. november 2006 Del Skrevet 11. november 2006 Defa (produsent av motorvarmere) skriver at du ikke oppnår mer varme etter 3 timer. Er det sprengkaldt: La den stå på i 3 timer, ellers kan du bruke den i kortere tid, f.eks 2 timer. Det er forskjell på motorvarme-konstruksjonene og derfor hvor mye varme de klarer å "gi" motoren, selv om det elektriske strømforbruket er like stort. Du merker / hører på oppstarten og gangen på motoren om den er blitt varm nok. Det har vært gjort noen tester i Sverige om dette og utetemperaturer og de påstår at det er gunstig for motor og miljø. Motorvarmer gir gunstig virkning opp til 10 grader pluss. Det stemmer med mine erfaringer: Ved 8 til 12 grader er det ikke lenger noen merkbar endring på motorgange eller eksos. MEN, hvis det har vært kaldt om natten og temperaturen øker raskt utover morgenen så er det likevel gunstig. Hvis motoren har den minste varme fra tidligere kjøring er det fåfengt å bruke motorvarmer ved så høye temperaturer De verste avgassene spys ut når motoren er kald og katalysatoren ikke har "startet", den trenger høy temperatur for å rense avgassene. Bensinforbruket påvirkes også. Motoren bruker svært mye når den er kald. -Tom Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 11. november 2006 Del Skrevet 11. november 2006 Om du søker litt, finner du en lignende tråd.. Jeg brukte motorvarmer 24 timer i døgnet i et halvt år ca, uten at bilen tok nevneverdig skade av det etter det jeg kunne se.. Hadde gratis strøm, og det var langt til kontakten, så da lot jeg den stå hele tiden.. Lenke til kommentar
Møkkalasset Skrevet 11. november 2006 Del Skrevet 11. november 2006 Varme apparetet funker vell tidlegare og :-) (gir skikkeligt med varme) Lenke til kommentar
tomsehue Skrevet 13. november 2006 Del Skrevet 13. november 2006 Nyere motorvarmere har automatisk utkobling hvis det blir for varmt. På tidligere blokk-varmere kunne det tørrkoke rundt varme-elementet og det kunne bli ødelagt. Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 8. desember 2007 Del Skrevet 8. desember 2007 Hvordan kobler man til en slik motorvarmer egentlig? Er det dyrt, både for montering og selve motorvarmeren? Og hvor mange Ampere bruker den egentlig? Lenke til kommentar
Baardson Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 Hvordan kobler man til en slik motorvarmer egentlig? Er det dyrt, både for montering og selve motorvarmeren? Og hvor mange Ampere bruker den egentlig? Motorvarmeren monteres i blokka. Det fjernes en av frostpluggene og varmeren bankes inn og setter seg fast ved kon (noen har en slags ekspansjons ring). Andre motorer har ferdig klargjort og gjenget boring for montering av varmeren. Har også sett en variant som monteres på radiatorslangen. Strømtrekk ligger vel på rundt 10 Ah (2200 watt ved 220v). Sjekk Defa.com for din bilmodell. Lenke til kommentar
dsgf Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 På enkelte motorer med aluminiumsblokk monteres varmeelementet i en slange e.l. Disse slangene ble smeltet hull i ved for lang sammenhengende bruk av motorvarmer. Uansett hvor langt det er til kontakta og alt det der - det går an å sette på et lite tidsur. Et par timer er mer enn nok under de fleste forhold, noe annet er bare bortkastet strøm. Lenke til kommentar
bar1 Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 Har Defa sett der jeg stiller inn tidspunkt for kjøring. Defasettet beregner selv hvor lenge varmeelementet må være på ut fra lufttemperatur. Ved -10C kobler varmeelementet inn ca 2,5 timer før tidspunkt for kjøring. Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 Strømtrekk ligger vel på rundt 10 Ah (2200 watt ved 220v). Sjekk Defa.com for din bilmodell. Den kan vel ikke bruke 10Ah? Ah er jo en betegnelse for å vite hvor mye en strømkilde kan levere, altså 10A i en time. Så motorvarmer koblet til batteriet vil lade det ut temmelig fort? Hvordan er det med nyere modeller med innebyggede motorvarmere? Har de da en stikkkontakt du kan dra fra bilen og til veggpluggen? Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 Om du bare har motorvarmeren så bruker den ikke 2200w (går ut ifra at du har en vanlig personbil) de fleste blokkvarmerene er på 400-600w. har du derimot warmup pakken med batterilader, kupevarmer og motorvarmer da snakker vi om rundt 2000w og muligens enda mer alt etter hvor stor kupevarmer du har. Lenke til kommentar
bamsemoms Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 Om du bare har motorvarmeren så bruker den ikke 2200w (går ut ifra at du har en vanlig personbil) de fleste blokkvarmerene er på 400-600w. har du derimot warmup pakken med batterilader, kupevarmer og motorvarmer da snakker vi om rundt 2000w og muligens enda mer alt etter hvor stor kupevarmer du har. tror ikke den bruker så mye da heller.. 2000w ( 2 kw ) på ei 10 amp sikring..næ..har ingen tro på det. se heller på hver enkelt del hvor mye de strøm de drar. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 Om du bare har motorvarmeren så bruker den ikke 2200w (går ut ifra at du har en vanlig personbil) de fleste blokkvarmerene er på 400-600w. har du derimot warmup pakken med batterilader, kupevarmer og motorvarmer da snakker vi om rundt 2000w og muligens enda mer alt etter hvor stor kupevarmer du har. tror ikke den bruker så mye da heller.. 2000w ( 2 kw ) på ei 10 amp sikring..næ..har ingen tro på det. se heller på hver enkelt del hvor mye de strøm de drar. Du får kupevarmere på 2100W (og sikkert enda større om du leter godt nok..) , og et vanlig motorvarmerelement tar 400-700W -legg sammen selv! Å sprenge en 10A sikring (230V*10A=2300W) med motor+kupevarmer+batterilader går derfor godt an... Lenke til kommentar
bamsemoms Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 Om du bare har motorvarmeren så bruker den ikke 2200w (går ut ifra at du har en vanlig personbil) de fleste blokkvarmerene er på 400-600w. har du derimot warmup pakken med batterilader, kupevarmer og motorvarmer da snakker vi om rundt 2000w og muligens enda mer alt etter hvor stor kupevarmer du har. tror ikke den bruker så mye da heller.. 2000w ( 2 kw ) på ei 10 amp sikring..næ..har ingen tro på det. se heller på hver enkelt del hvor mye de strøm de drar. Du får kupevarmere på 2100W (og sikkert enda større om du leter godt nok..) , og et vanlig motorvarmerelement tar 400-700W -legg sammen selv! Å sprenge en 10A sikring (230V*10A=2300W) med motor+kupevarmer+batterilader går derfor godt an... jo skjønner det. ,men da må man opp til 16 amp kurs. det jeg mente var at ei 10 amp sikring blei for lita hvis alt dette tilsvarte 2000 v eller 2 kw. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 jo skjønner det. ,men da må man opp til 16 amp kurs. det jeg mente var at ei 10 amp sikring blei for lita hvis alt dette tilsvarte 2000 v eller 2 kw. Ja, da er vi forsåvidt enige, i verste fall, med det største og dyreste utstyret kan du måtte gå opp på en 16A-kurs. Har du "bare" 1700W kupevarmer og 550W motorvarmer, og ingenting anna på samme kursen går det akkurat bra.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå