Gå til innhold

Flytur! ("Kart-scroll-fly-tur-eller-no")?!


Anbefalte innlegg

hehe.. Vet ikke helt hva jeg skal kalle det, sikkert et fint navn men. Jeg skal lage en film fra min tur til hellas i sommer. Jeg vil gå i klisjefella og lage en snutt der jeg bruker et bilde (kart), og så flytter fokus nedover, samtidig som røde streker hopper opp etter hvert. Dere vet hva jeg mener. For å vise hvor turen gikk. Kan selvfølgelig filme et kart manuelt men det er jo pez. Har ikke peil men alt av programmer. Noen som har noe tips om hvordan jeg kan lage dette?! Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Gå til http://www.hopsdal.com, klikk på logoen og velg Home Entertainment fra menyen på venstre side. Deretter velger du video, på videosiden min, er det en fil som heter Reise.zip.

Denne kan du laste ned så får du se det som jeg laget. Den bør kunne gi deg en beskrivelse av hva jeg har gjort.

 

PS: Reise.zip blir kun liggende i en begrenset stund.

 

Hvordan laget jeg denne:

Vel for det første. Du MÅ ha litt grunnleggende kunnskap om hvordan After Effect fungerer, for å lage dette. Dersom du vil, så kan du sende meg en email (som du finner på hopsdal.com), så kan jeg forklare hva du må gjøre for å få dette til. PS. Det blir ekstremt langt å skrive siden du ikke har kunnskapene om After Effects, men jeg er hellig overbevist om at du vil forstå dette dersom du får litt hjelp på veien.

 

Event. så kan jeg kanskje lage det for deg... Send en email så kan vi snakkes der.

 

Sjefskoko: Det eneste man gjør i photoshop er å redigere kartet, slik at event ting som du ikke vil ha med, ikke kommer med. Jeg har tatt vekk litt sjø, og land som ikke har noe med det landet jeg reiste til. Selve streken som skal bevege seg i fra et sted til ett annet, lager man IKKE i Photoshop. Dette kan lett gjøres fra After Effects.

Dersom dere ikke kjenner After Effects så anbefaler jeg på det sterkeste at dere tar dere bryderiet å lære det. Det er gjort på 4 kvelder. Da kan du det mest grunnleggende. Du finner veldig mange gode tutorials på http://www.creativecow.net.

 

 

Hva gjorde jeg for å lage takeoff sekvensen i Reise.zip. (som er i jpeg format.)

 

1. Fant kart på internett som viste både norge (landet jeg reiste fra) og Portugal (landet jeg reiste til).

2. Fant et mer detaljert kart over Portugal på internet, og redigerte vekk alt utenfor landet Portugal. Sjø og alt annet var da vekke.

3. Importerte disse to kartene inn i After Effect.

4. La til videofilen av takeoff.

5. Delte bildet opp i to deler. Et for takeoff bildet, og ett for kartet.

6. Laget et "stjerneskudd" med et annet program. Her kan dere bare lage en strek om dere ønsker direkte i After Effects.

7. Laget animasjonen av stjerneskuddet i After effect, og fikk det til å bevege seg der jeg ville.

8. Animerte Portugal kartet opp fra området på det store kartet, slik at kartet kom opp fra Portugal på det store kartet.

9. Exporterte prosjektet, som da er ferdig.

 

Jeg kan ikke gi en mer detaljert beskrivelse på hvordan jeg har gjort det, så lenge dere ikke kan After Effects. Men ta kontakt med meg på email og kanskje vi kan komme frem til en løsning.

 

Beklager at jeg ikke har svart på lang tid, men er ikke innom dette forumet så ofte.....

 

Mvh

Kenneth

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...