Gå til innhold

Ødelagt hovedkort?

igspower

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg tror jeg har ødelagt hovedkortet mitt.Klarte å søle en gloheit porsjon med Toro lapskaus over det."heldighvis" hadde jeg feilberegnet mengden med vann da jeg laget maten,så lapskausen var ganske tyktflytende(på posen står det 8dl vann,men det ser ut som om det står 6dl). Alle 5 pci-portene er fullstendig sauset inn,men jeg tror jeg har fått bort det meste av lapskausen. Min største bekymring er riktignok AGP porten,for en liten matbit(tror det er potet) har kilt seg inni sporet.Hver gang jeg prøver å pirke den ut forsvinner den lenger inn. Jeg har et helt nytt AGP G-force4 skjermkort,så det er veldig viktig at jeg får brukt denne. PCI portene er det ikke SÅ farlig med,da jeg har integrert lydkort.

Jeg har enda ikke tørt å kople til noe strøm på hovedkortet,da jeg er redd for kortslutninger som følge av disse noe uortodokse problemene.

Normalt sett bør man vel bare kaste datakomponenter når slikt skjer,men dette er et helt nytt (og dyrt!) hovedkort. Er det noen som har noen tips til hvordan man kan få renset et såpass "tilgriset" hovedkort,slik at man unngår kortslutninger?

ALLE svar mottas med takk!

[ Denne Melding var redigert av: igspower på 2002-11-12 13:38 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kjøp sånn høytrykk luft på boks..la det tørke et par dager..legg det et sted varmt. Og så blåser du godt nedi alt der..og finn noen nåler eller noe tyng å pirk ut det du ser...skulle ikke forundre meg om korte vil funke helt brillefint....dog med en eim av poteter og brunsaus!!!

AKIRA

Lenke til kommentar

Takk for hurtig svar!

Hele greia var egentlig utrolig klønete. Tallerkenen med lapskaus var plassert oppå kabinettdekselet,som stod oppå bordet. Hovekortet lå på gulvet under,så lapskausen har nok hatt en total fallhøyde på ca. 1,5 meter før den traff hovedkortet.Dessverre traff porsjonen en stol på veien ned,slik at tallerkenen fikk en "spinn",og dette førte til ytterlige spredning av matproduktet. Jeg tror ikke at tallerkenen har skadet noen komponenter da den smalt inn i hovedkortet på tross av at den knuste i sammenstøtet.

Jeg oppdaget nå at en liten bit har løsnet på hovedkortet(tror det er en transistor).Denne har jeg skøvet på plass igjen,så jeg tror jeg rodde den i land.Jeg nappet ut AGP sokkelen og fikk lirket ut matbiten(det viste seg å være kålrabi :smile:).. Denne har jeg dyttet på plass igjen..

Tips til rens av hovedkortet mottas med takk!!

Lenke til kommentar

urk, det er jo fett og alskens snacks utover kortet - ting som vil smelte i kriker&kroker.

Enig med 'akira' - må bli trykkluft. Ville først tatt ut CMOS-batteriet, og hengt kortet på hodet i dampen fra en stor vannkjele, slik at grumset løste seg opp. Deretter brukt trykkluft og latt det tørke etpar dager.

Den såkalte transistoren som ble dytta påplass igjen derimot ( de lar seg liksom ikke puttes noe sted, hvis det er ei lodding som er gått )... ?

Ellers var jo uhellet detaljert beskrevet, en uvanelig grøsser :smile:

[ Denne Melding var redigert av: Zink på 2002-11-12 14:00 ]

Lenke til kommentar

Påkker..

Koplet til strømmen,og da ser det ut som om Geforce-4 kortet mitt gikk til hel_vete også.Det luktet lapskaus idet jeg slo på strømmen og det kom en slags "knitring" fra maskinen... Skjermen flimret i et par sekunder og så blei alt svart. Når jeg ser på gerforcekortet så er det blitt svart helt nederst(på de kobbergreiene).. Ser ut om som det er brent og det lukter svidd kålrabi av det. påkker!

[ Denne Melding var redigert av: igspower på 2002-11-12 14:11 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Jeg oppdaget nå at en liten bit har løsnet på hovedkortet(tror det er en transistor).Denne har jeg skøvet på plass igjen,så jeg tror jeg rodde den i land.Jeg nappet ut AGP sokkelen og fikk lirket ut matbiten(det viste seg å være kålrabi :smile:).. Denne har jeg dyttet på plass igjen..

Errrr... hvorfor i alle dager dyttet du kålrabien på plass igjen????

Hehe, sorry, men dette var morsomme sakeR! ROFLMAO! :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-12 14:10, skrev igspower:

Påkker..

Koplet til strømmen,og da ser det ut som om Geforce-4 kortet mitt gikk til hel_vete også.Det luktet lapskaus idet jeg slo på strømmen og det kom en slags "knitring" fra maskinen... Skjermen flimret i et par sekunder og så blei alt svart. Når jeg ser på gerforcekortet så er det blitt svart helt nederst(på de kobbergreiene).. Ser ut om som det er brent og det lukter svidd kålrabi av det. påkker!

hehe, du sitter på skolen og bruker tida på tullprat ?

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-12 13:36, skrev igspower:

Til info:

Hovedkortet er MSI K7V turbo2

det kortet fins ikke, men det var jo ei morsom og forsåvidt ei lærerik historie :smile: bortsett fra at den hører til under rubrikken 'humor' - altså feilposting

:smile:

Lenke til kommentar

det kortet fins ikke, men det var jo ei morsom og forsåvidt ei lærerik historie :smile: bortsett fra at den hører til under rubrikken 'humor' - altså feilposting

:smile:

kortet mitt er:MSI K7T-TURBO2B VIAKT1233A

Zink,dette er faktisk et reelt problem,selv om det er av noe bisarr natur. Jeg anser forøvrig hovedkort+skjermkort som tapt.. Skal vel slite med å få dette på garantien hos Komplett vel?

Lenke til kommentar

Et lite tips til neste gang igspower:

Ikke spis middag samtidig som du bygger PC.

Det går til h****** som du ser.

Hadde du mye du skulle gjøre på en gang?

Bare ser det for meg,

skrutrekker'n i den ene hånden og skjeen i den andre, samtidig som tallerkenen deiser ned på hovedkortet, og du skriker "f*** i h******'s j**** tallerkenf*** !!"

Kunne ikke dy meg, føler selvfølgelig med deg, har opplevd noe lignende på min gamle 486 for lenge siden.

Lykke til med garantien

Venlig hilsen en som ikke kunne la være

[ Denne Melding var redigert av: Zuul på 2002-11-12 15:42 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...