Gå til innhold

Gjenopretting av filer på harddisk?

Anbefalte innlegg

Heizann.

For ca. 5 år siden kjøpte jeg min siste pc, og for noen dager siden tok den kveld. Jeg har hatt problemer med at den har hengt seg, og at den har vært veldig ustabil. De hovedmistenkte er prosessoren eller skjermkortet. De siste ukene ville den ikke starte, og den begynte og pipe når den rakk windows xp skjermen. Da stoppet den. Jeg fant ut at hvis jeg lot maskinen ligge på gulvet, fungerte den sånn passe. Etter en nærmere titt på den, var prosessoren løs. Da den ikke lå rolig intill hovedkortet fungerte ikke maskinen. Den var også ubrukelig til spill da den bare hang seg.

Nå vil jeg ha tak i alt som lå på harddisken, men når jeg setter den inn i en annen maskin, får jeg bare en melding om at den ikke er "bootable". Jeg har også fått lånt en harddisk med windows xp som den andre maskinen bootet fra. Da fant jeg den ødelagte harddisken i min datamaskin. Men når jeg prøver og åpne documents and settings, får jeg melding om at det ikke er adgang. Vet noen hvordan jeg kan komme inn der og hente filene mine, eller hva som er galt med maskinen??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heizann.

For ca. 5 år siden kjøpte jeg min siste pc, og for noen dager siden tok den kveld. Jeg har hatt problemer med at den har hengt seg, og at den har vært veldig ustabil. De hovedmistenkte er prosessoren eller skjermkortet. De siste ukene ville den ikke starte, og den begynte og pipe når den rakk windows xp skjermen. Da stoppet den. Jeg fant ut at hvis jeg lot maskinen ligge på gulvet, fungerte den sånn passe. Etter en nærmere titt på den, var prosessoren løs. Da den ikke lå rolig intill hovedkortet fungerte ikke maskinen. Den var også ubrukelig til spill da den bare hang seg.

Nå vil jeg ha tak i alt som lå på harddisken, men når jeg setter den inn i en annen maskin, får jeg bare en melding om at den ikke er "bootable". Jeg har også fått lånt en harddisk med windows xp som den andre maskinen bootet fra. Da fant jeg den ødelagte harddisken i min datamaskin. Men når jeg prøver og åpne documents and settings, får jeg melding om at det ikke er adgang. Vet noen hvordan jeg kan komme inn der og hente filene mine, eller hva som er galt med maskinen??

7258436[/snapback]

Ødelagt HD sier du?

Slik jeg tolker det så funker HD fint, men at du sliter med access til dine "gamle" private filer.

Tolker jeg deg riktig da...

Det kan virke som om du ikke får tilgang til filene, noe som forundrer meg litt.

Mulig det kan fikses med å opprette en ny bruker på den lånte maskinen din, så logge seg inn med den brukeren.

Evnt. så burde en bruker med admin rettigheter ha tilgang til alle filer. Sjekk gjerne om den brukeren på lånt maskin har admin rettigheter.

En annen opsjon er å bruke et verktøy for å lese ut filer fra HD som vanligvis ikke er lesbare lengre (husker ingen i farten dessverre). Søk på google. "recover lost data harddrive" eller noe slikt. Det finnes endel verktøy der ute som kan brukes i 14 dager før betaling. Jeg gjorde noe slikt noen år siden da HD ikke var lesbar lengre og jeg måtte få kjørt en recover på filene på lå der.

Det krever ofte at en har like mye plass på target HD som HD'n din er på i utgangspunktet.

men, litt tilbake til din PC.

Hva om du fester CPU og vifte. Er den da stabil?

Skjønner egentlig ikke hvordan den kan ha løsnet i første omgang. Er det løs vifte eller løs CPU?

Lenke til kommentar

Både prosessor og vifte henger og slenger, og festet til hovedkort ser ødelagt ut. Tror derfor at jeg vil investere i en ny pc.

Men når jeg bare bruker den "ødelagte" hd'en får jeg disse meldingene

Update ESCD successfully

DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER

Hvis noen vet hvordan det er mulig og boote opp denne hd'en uten og miste data, hadde det vært greit...

Lenke til kommentar

Når du setter den inn i en annen maskin skal du ikke boote fra den. Men du må fortelle BIOS at du skal boote fra den orginale disken. Det er helt normalt at BIOS blir litt 'forvirret' når du setter inn en ekstra disk.

Sjekk menyene i BIOS så finner du noe med bootrekkefølge.

Lenke til kommentar
Når du setter den inn i en annen maskin skal du ikke boote fra den. Men du må fortelle BIOS at du skal boote fra den orginale disken. Det er helt normalt at BIOS blir litt 'forvirret' når du setter inn en ekstra disk.

Sjekk menyene i BIOS så finner du noe med bootrekkefølge.

7264089[/snapback]

Ja, men når jeg får bootet fra den, får jeg en helt svart skjerm med en strek som blinker i venstre hjørne. Hvis jeg hadde fått adgang til filene ved bruk av en annen harddisk hadde det vært greit.

Noen som har tips??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...