Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

hvit masse under olje lokket

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurte på en ting. Under oljepåfyllingslokket så ligger det lissom en hvit masse.

Lurer på hva det kommer av. Noen som vet??

For noen uker siden så byttet jeg toppdeksel pakningen og måtte ta av toppdekselet. da kan det ha kommet inn vann el fuktighet. for jeg la det fra meg på papir på bakken. kan det da hjelpe og ta sånn olje rens og bytte olja og filter igjen da??

Takk på forhånd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Hvit masse under olje påfyllings lokket er en blanding mellom olje og kondens, kan hende at problemet er så enkelt som pakninga på oljepåfyllingslokket eller hull i veivhus utluftings slangen

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
Har hatt samme prob selv. Det var topp-pakninga som slapp kjølevæske inn. Det lukter nokså spesielt av eksosen kanskje?

hagobart

7259052[/snapback]

ja det lukter litt rart av eksosen. men bare når den er kald da.

7259103[/snapback]

Kan du se noe av den hvite substansen på peilestaven? Er eksosen unormalt hvit selv når det er bra temperatur i lufta? Hvis ja på begge ville jeg sjekket pakningen du byttet. Kanskje det har kommet noe i mellom son slipper kjøleveske inn i sylinderen. Evt har du "grader" i toppen; ugjevnheter som har vært der, men som den gamle pakningen var tilpasset. Den nye pakningen er så stiv at den ikke tetter godt nok. Mulig det kan rette på seg av seg selv etter noen km, men du kan ende opp med havari. I verste fall skjærer motoren seg...det har jeg sett...ikke pent eller billig. MEN....man skal ikke se det verste i alt, bare være klar over de ulike utfallene! Kalkulert risiko :innocent:

hagobart

Lenke til kommentar

det er ikke noe hvitt på peilstaven, etter noen km så er eksosen ganske grei. men jeg ser nå at det kommer litt olje ut av der toppakningen sitter. jeg tørket bort olje der her om dagen men nå ser jeg at det har kommet ut litt mer. har det noe å si at jeg ikke har etterstrammet toppen tro?? eller tetter toppakningen bedre etterhvert??

Lenke til kommentar
Helt normalt på enkelte motorer.Kommer mye an på oljeavdampkonstruktionen.Hvilken type motor har du?

7260060[/snapback]

Nå er ikke jeg noen mekaniker av yrke, men har hatt noen biler og snakker kun ut i fra erfaring som jeg sitter inne med. For det første har jeg aldri hørt om "oljeavdampkonstruktionen". Og med mindre Peter_B er dansk, eller svensk for den saks skyld, så heter det oljeavdampkonstruksjonen. Et raskt søk på google uten resultat, men mulig det finnes. Både systemet for olje og kjøleveske skal være atskilt og lukkede etter det jeg vet, men hvem er vel jeg? :whistle:

Fant imidlertid denne siden med noe i samme bås

http://www.bilinform.no/index.php?option=c...=1513&Itemid=83

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...