Gå til innhold

Vanskelig å lodde tynn "kabel" ?

Anbefalte innlegg

Hei !

Holder på å bygge et annlegg til traktor. Jeg må bare fikse CD-spiller`n.

Eneste problemet et at spilleren slår seg av når jeg flipper ned panelet for å ta ut cd.

Problemet er brudd i en slags "kabel". Er denne vanskelig å fikse ?

Jeg vet hvor bruddet ligger.

clarionao3.th.jpg

Takker så mye for svar :)

Mvh, Erlend

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg kjøpte en slik kabel til en Kenwood-spiller, kostet ikke mange kronene (ca. 150 tror jeg det var). Clarion burde kunne levere tilsvarende.

7258495[/snapback]

Ja klart. Men det er en litt gammel spiller det er snakk om. Finnes ikke i noen butikker :(

Edit : Skriveleif

mvh, Erlend

Endret av VolcomStone
Lenke til kommentar

Tegn over den med en blyant. Grafitt leder strøm... :)

Har ikke prøvd det selv, men tror kanskje det kan fungere. Kommer ann på bruddet.

Ellers kan du bruke 'DIY' metoden. Finn deg et gammelt kretskort. Bruk en skalpell for å skjære ut kobberet du trenger. Rett bredde tenker jeg på da. Få på noe loddetinn på kobberet, akkurat nok til at du får sølvfargen... Bruk lisse for å fjerne overflødig tinn.

Bruk så 'noe' til å varme kortet opp. Over 300 grader så løsner som regel 'limet' som limer kobberet til epoxy platen, og du kan ta av kobberet du trenger.

Bruk skalpellen til å skrelle kabelen rett der bruddet er. Ikke skrap bort kobber/gull/etc, men ta bort nok plast til at du får en god kobling. Legg kobber biten din over bruddet. Touch den med loddebolten din. Ganske momentant som tinnet smelter, fjerner du bolten. Vips! Dekk til med epoxy lim for å sikre det mekanisk. (klemmer kan hindre at varmen sprer seg, samt å holde kobberet på plass til det er kjøt ned)

Dette fungerer, men hvor heldig du er kommer ann på materialet i kabelen, ferdigheter, flaks og om brudd stedet er i bevegelse. Det blir stivt etter denne reperasjonen... :|

Lenke til kommentar
du er på jakt etter en "1-leder" kabel hvis dere ikke har kommet fram til det enda, fåes på fleste småelektronikk foretningene. Om de ikke selger det har de det på rep verkstedet.

7268320[/snapback]

Det er nok ikke en enkelt enleder det er sankk om her nei, det er en flatkabel som du ser på bilde i første post. De går nok ikke ann å lodde uten å ødelgge de. Men hvis du er god til å lodde kan du jo lodde på en ledning i begge ender av kontakten mellom de polene det er brudd imellom. :thumbup:

Lenke til kommentar
du er på jakt etter en "1-leder" kabel hvis dere ikke har kommet fram til det enda, fåes på fleste småelektronikk foretningene. Om de ikke selger det har de det på rep verkstedet.

7268320[/snapback]

Det er nok ikke en enkelt enleder det er sankk om her nei, det er en flatkabel som du ser på bilde i første post. De går nok ikke ann å lodde uten å ødelgge de. Men hvis du er god til å lodde kan du jo lodde på en ledning i begge ender av kontakten mellom de polene det er brudd imellom. :thumbup:

7275356[/snapback]

Det er ikke en 1-leder nei... Får jeg tak i en skikkelig flatkabel

kan jeg bytte ut hele kabelen viss jeg kommer til der den er festet.

Har sett litt på flatkabler hos Elfa.se . Hvilken kan være brukbar der ?

Mvh, Erlend

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

7268320[/snapback]

7275356[/snapback]

Mvh, Erlend

7276043[/snapback]

Hvis det bare er en av 7-8-9?? kabler i flatkabelen som er gått av, så kan du jo bare gå utenom akkurat den lederen i flatkabelen ved å legge en tynn (kanskje flertrådet 1-leder?) kabel mellom begge loddepunktene der den ødelagte delen av kabelen er og lage en "jumper"? Du MÅ jo ikke bytte ut hele flatkabelen hvis bare 1 tråd er gått av? Eller er denne kabelen veldig synlig, slik at du vil la den se "pen" ut?

Endret av Kagee
Lenke til kommentar

7268320[/snapback]

7275356[/snapback]

Mvh, Erlend

7276043[/snapback]

Hvis det bare er en av 7-8-9?? kabler i flatkabelen som er gått av, så kan du jo bare gå utenom akkurat den lederen i flatkabelen ved å legge en tynn (kanskje flertrådet 1-leder?) kabel mellom begge loddepunktene der den ødelagte delen av kabelen er og lage en "jumper"? Du MÅ jo ikke bytte ut hele flatkabelen hvis bare 1 tråd er gått av? Eller er denne kabelen veldig synlig, slik at du vil la den se "pen" ut?

7339420[/snapback]

Jeg må ikkje bytte ut hele kabelen nei, og det må heller ikke se pent ut. Det hele er jo gjemt bak front panelet.Viss jeg gidder å bytte noe i det hele tatt, skifter jeg nok ut hele kabelen. Bytter jeg en eller to, vil det ikke gå lenge før resten går ågså. Jeg vet heller ikke hvilken av lederne som er gått av... Men det går selvfølgelig ann å finne ut.

Mvh, Erlend

Endret av VolcomStone
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...