homer1990 Skrevet 10. november 2006 Del Skrevet 10. november 2006 Jeg fant ikke noe annet sted å poste dette så. Jeg var i grunn bare ute etter litt konstruktiv kritikk å retting av feil i dette kåsseriet som jeg har skrevet. er ikke helt ferdig, regner det som et første utkast:P Mobiler Hvem trenger egentlig mobiler? Svaret er åpenlyst og selvsagt, alle så klart… Mobilprodusentene regner med å selge over 1 milliard mobiler i år. Det er like mye som ¼ del av jordas befolkning. Det vil tilsi at hver fjerde person på jorda kjøper seg ny mobil i år. Men det er ikke sånn så klart, da ville om 4 år alle mennesker på jorda hatt hver sin mobiltelefon. Det er jo som kjent tilnærmet en umulighet så å si. Grunnen derimot til at det blir solgt rundt omkring en milliard mobiler i året er derfor at enkelte individer faktisk bytter mobil like ofte som de bytter tannbørste! Dette er jo ikke rart da, hallo, man må jo ha det nyeste kameraet eller den nye fancy fargen. Og når mobilen ikke koster mer enn 1kr*(3670kr) så er det jo ikke noe problem. Og som om ikke dette er det verste så begynner vi faktisk å gå tom for mobilnummer her i Norges land. Med 8sifret nummer er det ca 99 millioner kombinasjoner. Vi er 4 millioner mennesker, det vil si godt over 20 nummer per person. Noe som ikke er så reint galt, med tanke på at du skal ha et nummer til jobb telefonen, et til hjemmetelefonen, et til telefonen du prater med bestemor i, noen numre til talepostkassene dine og så et par til de telefonene som ligger på hytta på hovden. Å et nummer til å slå på ovnen på hytta og en telefon med nummer til å ringe til den igjen. Og for ikke å glemme reserve telefonene da. Med overstående regnestykket har jeg jo så klart regnet med alt som kan krype og gå av mennesker. Fra du først blir i stand til å prate til du som gammel ikke lenger er i stand til å prate! Selv om du da enda kan skrive meldinger med barnebarnet ditt da så klart. Men bare tenk på hva slags kaos du får vis det blir slutt på numrene, folk vil bli fratatt enkelte numre. Når du skal ha ny mobil må du spare på det gamle, grave frem et nummer fra en av de andre telefonene dine. Men problemet er bare at alle numrene er like viktige. Må du da gi bestemor nummer til den telefonen du bruker til venner? Ikke spør meg. Så mitt forslag lyder dermed som følger at hvert nyfødte barn får et visst antall numre. Rundt ca 4 kanskje. Slik at vi rett og slett ble nødt til å prioritere. Du vil kanskje spare et par av numrene dine til senere i livet. Bare for å være sikker og for å ha noen nummer på lager, i tilfelle man skulle få det for seg å øke populasjonen i Norges land med noen småtasser. Hva da med alle mobiler som blir pælma? Tenk deg at det blir solgt 1 milliard i hele verden. Å bare tenk alle de mobilene som blir kastet. De rekker nok noen ganger rundt ekvator. Å for å se litt skeptisk på det, så er jo dette en fryktelig miljø ødeleggelse. Så mitt forslag for å løse dette er som følger, å resirkulere mobiler. Se for deg den svin dyre genseren laget av gamle nokiaer. Eller den nye mobilen din, er egentlig en gammel nokia? Kunne blitt litt interessant med tida... Så er det jo også interessant hvordan denne lille klumpen faktisk har blitt bearbeidet ved tidens løp. Fra de største og minst brukervennlige til de minste og mest fjortis-vennlige. Her har det skjedd en drastisk forandring. Nå har man kamera og internett og mp3-spiller og ja, sikkert mye mer jeg ikke vet om på denne lille dingsen... Og når alt komme til alt må jeg jo få lov å innrømme at jeg faktisk lurer på hvor denne galskapen vil ende? Hvor lenge er det til vi finner leatherman-mobilen i butikken? Mobil og multiverktøy i ett. Du kan skifte dekkene på bilen mens du prater i telefonen og tar bilder av det hele. Kan det bli bedre? Tvilsomt, her tror jeg at jeg sitter på en gullgruve. Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 10. november 2006 Del Skrevet 10. november 2006 (endret) Jeg fant ikke noe annet sted å poste dette så. Jeg var i grunn bare ute etter litt konstruktiv kritikk å retting av feil i dette kåsseriet som jeg har skrevet. er ikke helt ferdig, regner det som et første utkast:P Mobiler Hvem trenger egentlig mobiler? Svaret er åpenlyst og selvsagt, alle så klart… Mobilprodusentene regner med å selge over 1 milliard mobiler i år. Det er like mye som ¼ del av jordas befolkning. Det vil tilsi at hver fjerde person på jorda kjøper seg ny mobil i år. Men det er ikke sånn så klart, da ville om 4 år alle mennesker på jorda hatt hver sin mobiltelefon. Det er jo som kjent tilnærmet en umulighet så å si. Grunnen derimot til at det blir solgt rundt omkring en milliard mobiler i året er derfor at enkelte individer faktisk bytter mobil like ofte som de bytter tannbørste! Dette er jo ikke rart da, hallo, man må jo ha det nyeste kameraet eller den nye fancy fargen. Og når mobilen ikke koster mer enn 1kr*(3670kr) så er det jo ikke noe problem. (God innledning, er verdens befolkning i dag 4 milliarder? ) Og som om ikke dette er det verste så begynner vi faktisk å gå tom for mobilnummer her i Norges land. Med 8sifret nummer er det ca 99 millioner kombinasjoner. Vi er 4 millioner mennesker, det vil si godt over 20 nummer per person. Noe som ikke er så reint galt, med tanke på at du skal ha et nummer til jobb telefonen, et til hjemmetelefonen, et til telefonen du prater med bestemor i, noen numre til talepostkassene dine og så et par til de telefonene som ligger på hytta på hovden. Å et nummer til å slå på ovnen på hytta og en telefon med nummer til å ringe til den igjen. Og for ikke å glemme reserve telefonene da. Med overstående regnestykket har jeg jo så klart regnet med alt som kan krype og gå av mennesker. Fra du først blir i stand til å prate til du som gammel ikke lenger er i stand til å prate! Selv om du da enda kan skrive meldinger med barnebarnet ditt da så klart. Men bare tenk på hva slags kaos du får vis det blir slutt på numrene, folk vil bli fratatt enkelte numre. Når du skal ha ny mobil må du spare på det gamle, grave frem et nummer fra en av de andre telefonene dine. Men problemet er bare at alle numrene er like viktige. Må du da gi bestemor nummer til den telefonen du bruker til venner? Ikke spør meg. Så mitt forslag lyder dermed som følger at hvert nyfødte barn får et visst antall numre. Rundt ca 4 kanskje. Slik at vi rett og slett ble nødt til å prioritere. Du vil kanskje spare et par av numrene dine til senere i livet. Bare for å være sikker og for å ha noen nummer på lager, i tilfelle man skulle få det for seg å øke populasjonen i Norges land med noen småtasser. (God fortsettelse, Interessant tankekors, det med at vi merkelig nok har sluppet opp for nummere) Hva da med alle mobiler som blir pælma? Tenk deg at det blir solgt 1 milliard i hele verden. Og bare tenk alle de mobilene som blir kastet. De rekker nok noen ganger rundt ekvator. Og for å se litt skeptisk på det, så er jo dette en fryktelig miljø ødeleggelse. Så mitt forslag for å løse dette er som følger, å resirkulere mobiler. Se for deg den svin dyre genseren laget av gamle nokiaer. Eller den nye mobilen din, er egentlig en gammel nokia? Kunne blitt litt interessant med tida... (Her kan du utdype mere, hva resirkulering kan brukes til. Du burde kanskje sjekke om resirkulering foregår i dag?) Så er det jo også interessant hvordan denne lille klumpen faktisk har blitt bearbeidet ved tidens løp. Fra de største og minst brukervennlige til de minste og mest fjortis-vennlige. Her har det skjedd en drastisk forandring. Nå har man kamera og internett og mp3-spiller og ja, sikkert mye mer jeg ikke vet om på denne lille dingsen... Og når alt komme til alt må jeg jo få lov å innrømme at jeg faktisk lurer på hvor denne galskapen vil ende? Hvor lenge er det til vi finner leatherman-mobilen i butikken? Mobil og multiverktøy i ett. Du kan skifte dekkene på bilen mens du prater i telefonen og tar bilder av det hele. Kan det bli bedre? Tvilsomt, her tror jeg at jeg sitter på en gullgruve. (Morsom avslutning) Hvis jeg skal kritisere, vil jeg kanskje si at det var litt kort, men vet jo ikke hva oppgaven sa om lengde. På den andre siden er det nokså velskrevet og vil tro at du ligger godt an med dette uansett, om du ikke gidder å skrive mer. Kanskje du til og med finner på en mere spenstig tittel enn "mobiler". Og kåseri skrives med en S. Lykke til! 7257675[/snapback] Endret 10. november 2006 av AvieN Lenke til kommentar
b-real Skrevet 10. november 2006 Del Skrevet 10. november 2006 Posten flyttes til skole/leksehjelp-kategorien. Har intet i Off-Topic->Annet å gjøre. Lenke til kommentar
homer1990 Skrevet 11. november 2006 Forfatter Del Skrevet 11. november 2006 tusen takk for svar... nei du har rett, det er i overkant av 6 milliarder mennesker i verden... ja, tenkte også å utdype det med resirkulering mer.. Og jeg er og enig i at tittelen er ganske kjip... Var bare sykt vanskelig å finne en god tittel liksom... Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 11. november 2006 Del Skrevet 11. november 2006 Var bare sykt vanskelig å finne en god tittel liksom... 7263488[/snapback] Neida. Jeg finner alltid på tittelen etter at jeg har skrevet, da blir det lettere. Hva med å ganske enkelt bruke første linje: Hvem trenger egentlig mobiler? Hvem trenger egentlig mobiler? Svaret er åpenlyst og selvsagt, alle så klart… Mobilprodusentene regner med... Lenke til kommentar
Mott Skrevet 13. november 2006 Del Skrevet 13. november 2006 (endret) Et kåseri skal jo være morsomt, og jeg kan desverre ikke si at dette var så fryktelig morsomt. Men dette varierer jo så klart fra lærer til lærer, hvilken klasse går du i BTW? Endret 13. november 2006 av Mott Lenke til kommentar
Ingar Skrevet 13. november 2006 Del Skrevet 13. november 2006 (endret) Noen skrivefeil: reserve telefonene -> reservetelefonene alle så klart… -> alle så klart ... 8sifret -> åttesifret miljø ødeleggelse -> ødeleggelse av miljøet (eller noe annet som passer) svin dyre -> svindyre, veldig dyre, kjempedyre el. lignende ... nokiaer -> Nokiaer (eventuelt nokiatelefoner, Nokia-telefoner) fjortis-vennlige -> fjortisvennlige Nå har man kamera og internett og mp3-spiller -> kamera, Internett og mp3-spiller lille dingsen... -> lille dingsen ... Tvilsomt, her tror jeg at jeg sitter på en gullgruve. -> Tvilsomt, her sitter jeg trolig på en gullgruve (eller noe annet som passer). edit: glemte å føre inn tre prikker Endret 13. november 2006 av Ingar Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 (endret) Tvilsomt, her tror jeg at jeg sitter på en gullgruve. -> Tvilsomt, her sitter jeg trolig på en gullgruve (eller noe annet som passer). 7280219[/snapback] I sitatet over liker jeg originalen bedre, den er mer navlebeskuende/ironisk om du skjønner hva jeg mener. Ellers hadde jeg tydeligvis oversett en god del. Er du sikker på at det er mellomrom mellom siste ord og ...? Isåfall har jég lært noe nytt i dag også Endret 14. november 2006 av AvieN Lenke til kommentar
Ingar Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 Tre punktum markerer nøling eller uavsluttet periode eller ord Han er vel ikke …? (mellomrom foran første punktum når ord er utelatt) Hva f… gjør du her? (ikke mellomrom foran første punktum når bokstaver er utelatt) Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 Tre punktum markerer nøling eller uavsluttet periode eller ord Han er vel ikke …? (mellomrom foran første punktum når ord er utelatt) Hva f… gjør du her? (ikke mellomrom foran første punktum når bokstaver er utelatt) 7282403[/snapback] Takker! Enkelte som kunne fulgt med bedre i norsktimene ja Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå