CheGuevara Skrevet 10. november 2006 Del Skrevet 10. november 2006 Er det noen her som kan forklare meg forskjellen på sakral satanisme og lavey's satanisme? Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 10. november 2006 Del Skrevet 10. november 2006 Google ville hjulpet. http://en.wikipedia.org/wiki/Church_of_Satan LaVey-satanismen er den som er formet og organisert under Church of Satan. http://en.wikipedia.org/wiki/Satanism_(disambiguation) Her kan du lese litt om andre typer uorganisert satanisme. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 10. november 2006 Del Skrevet 10. november 2006 Lavey opprettet en populistisk retning innen satanismen, som hadde mange kjendiser i miljøet rundt seg. De trodde ikke på en konkret statan eller helvete som et fysisk sted, men opprettet en trosretning basert på å ikke følge gud/kristendommen men isteden ha fri vilje. De konkretiserte religionen sin etter 9 leveregler/bud som i forenklet versjon er en variant av kardemommeloven. Med andre ord: Man skal ikke plage andre, men blir man fysisk plaget så er det fritt frem å ta livet av den som plager. Man skal også være høflig, respektere andre og ikke skade barn. Som en paralell til dette så mente Lavey og church of satan at det de norske black metal`erne drev med IKKE var satanisme. Anton S. Lavey døde for en tid siden, husker ikke navnet på han som overtok. Marilyn Manson er forøvrig nestleder, noe som forklarer mange av de symbolene og referansene han har brukt på coverne sine. Den andre varianten er mindre brukt, men går vel mer på de som tror de tjener en fysisk satan og er onde for å tjene sin gud. Her har vel hollywood gjort sitt for å skape et skrekkbilde av alt de påstår å drive på med, men etter hva jeg selv vet så er de stort sett rolige mennesker som ber på sin måte til sin gud og har sine ritualer tilsvarende kristendommen har sine. Wikipedia bør forøvrig ikke oppfattes seriøst ettersom hvem som helst kan legge inn hva som helst anonymt. Håper dette oppklarte litt Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 10. november 2006 Del Skrevet 10. november 2006 Wikipedia bør forøvrig ikke oppfattes seriøst ettersom hvem som helst kan legge inn hva som helst anonymt. 7260117[/snapback] Kun registrerte brukere kan nå legge inn artikler, og alt blir kvalitetssjekket. Lenke til kommentar
JPNord Skrevet 10. november 2006 Del Skrevet 10. november 2006 Som en paralell til dette så mente Lavey og church of satan at det de norske black metal`erne drev med IKKE var satanisme. 7260117[/snapback] I hvertfall ikke den satanismen som LaVey stod for. Dette sier jo de aller fleste selv også da, er utrolig få av dem som sier idag at de egentlig var "satanister", det aller meste kom kun som et element i å sjokkere mest mulig. Noen av de få som står for et slikt image og som faktisk tror på det (virker det som) er Gorgoroth. De sier faktisk at musikken kommer i annen rekke bak det de tror på. Ville bare utdype denne, siden utrolig mange tenker satanisme = Black Metal. Dette er utrolig feil, og det viser egentlig hvor lite de vet om satanisme. Det er også faktisk stor forskjell på å ha antikristne syn på ting, og å være satanist. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 10. november 2006 Del Skrevet 10. november 2006 Som en paralell til dette så mente Lavey og church of satan at det de norske black metal`erne drev med IKKE var satanisme. 7260117[/snapback] I hvertfall ikke den satanismen som LaVey stod for. Dette sier jo de aller fleste selv også da, er utrolig få av dem som sier idag at de egentlig var "satanister", det aller meste kom kun som et element i å sjokkere mest mulig. Noen av de få som står for et slikt image og som faktisk tror på det (virker det som) er Gorgoroth. De sier faktisk at musikken kommer i annen rekke bak det de tror på. Ville bare utdype denne, siden utrolig mange tenker satanisme = Black Metal. Dette er utrolig feil, og det viser egentlig hvor lite de vet om satanisme. Det er også faktisk stor forskjell på å ha antikristne syn på ting, og å være satanist. 7260281[/snapback] Enig med deg der! Skrev biten om BM sammen med Lavey og håpet det kom godt nok frem at det var Lavey`s satanisme BM ikke var, men greit å få det presisert. Nå er ikke Gorgoroth min favorittmusikk (men jeg elsker Dimmu borgir, old mans child og lignende) så hva de driver med og mener kjenner jeg ikke så mye til. Har registrert at det blir mye bråk rundt dem og at de går inn for å ha et badass image men jeg vet ikke hvor dypt det egentlig sitter. Lenke til kommentar
JPNord Skrevet 10. november 2006 Del Skrevet 10. november 2006 (endret) Det jeg vet om Gorgoroth er det jeg har lest i magasiner o.l, er ikke så voldsomt inne i musikken deres jeg heller. Likevel har vel de aller fleste som er musikkinteresserte hørt om skandalekonserten deres i Polen, der de brukte nalvnakne modeller som svimte av og haugevis med kroppsdeler fra sauer. For meg kan det virke som om det er en hel del image hos Gorgoroth også, men det kan jo hende at de har "funnet" opp noe selv de tror på? Vil ikke klassifisere det som satanisme, det forbinder jeg med Church of Satan og LaVey. Men det kan kanskje dreie seg om en slags form for okkultisme eller nyreligiøs bevegelse? Endret 10. november 2006 av Arrosiach Lenke til kommentar
ChaosPredicted Skrevet 10. november 2006 Del Skrevet 10. november 2006 Gaal har sin egen svært personlige tro, men det får du høre med ham om selv hvis du treffer ham på vei inn eller ut av fengselet en gang. Lenke til kommentar
JPNord Skrevet 10. november 2006 Del Skrevet 10. november 2006 Tror kanskje jeg skal sende et brev heller Interesserer meg faktisk veldig mye, selv om jeg langt ifra har samme livssyn som han. Lenke til kommentar
McBitch Skrevet 10. november 2006 Del Skrevet 10. november 2006 (endret) Jeg har lest mange intervjuer med folkene i gorgoroth, og standard spørsmål er "Er dere satanister". Gaahl har svart at han vil ikke kalle ham selv satanist, men andre vil kanskje det. Han er ganske interessant og ikke så gaahl som han virker, og jeg er enig i mye av det han tror på. Intelligent mann. Hørtes arogant ut, men det skulle ikke være sånn:P Edit: Om jeg ikke tar helt feil, så symboliserer sauehodene flokkmentaliteten som herjer. Endret 10. november 2006 av stakan Lenke til kommentar
F.Mackey Skrevet 11. november 2006 Del Skrevet 11. november 2006 Var vell Mayhem som begynte med sauehoder(?), og det er like morsomt hver gang publikum står og jubler når de kastet sauehoder. Det er nesten det samme som folk sier takk etter at du har fortalt at de er komplett idiot. Lenke til kommentar
McBitch Skrevet 11. november 2006 Del Skrevet 11. november 2006 Var vell Mayhem som begynte med sauehoder(?), og det er like morsomt hver gang publikum står og jubler når de kastet sauehoder. Det er nesten det samme som folk sier takk etter at du har fortalt at de er komplett idiot. 7261661[/snapback] Mayhem bruker grisehoder. Som de sa, de kan bare ikke slutte med det. Siden de begynte med det har folk alltid ment det var en del av Mayhem, så de har ikke noe valg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå