PumpAction Skrevet 12. november 2002 Del Skrevet 12. november 2002 Absoulut 0 er vel ca. -273,14C Om motstanden øker eller minker kommer an på matrialets egenskaper skulle enn tru. Veit ikke med kopper men det burde ikke by på problemer, jeg hadde sjøl ei telefonledning(i 56k dagene) ute i -20C +vind og snø/is uten at det påvirka overføringa. _________________ __________ PumpAction [ Denne Melding var redigert av: PumpAction på 2002-11-12 18:24 ] Lenke til kommentar
Mr. Purple Skrevet 12. november 2002 Del Skrevet 12. november 2002 absolutte nullpunkt er -273 Lenke til kommentar
John_^ Skrevet 12. november 2002 Del Skrevet 12. november 2002 Quote: Den 2002-11-12 18:21, skrev normal:kulden i seg selv er ikke noe problem, men hva med evt kondensfukt?tingen med telekabler under jorden er at de er lagt i kabler med ... faktisk helt vanlig vaselin! Kondens er ikke noe problem. Kondens oppstår først når en kald overflate kommer i kontakt med varm luft. Telekabler som er laget for å ligge i bakken er insatte med vaselin, men dette er kun for å holde fuktighet ute hvis det blir en skade på ytterkappen. Om vannet kommer igjennom ytterkappen pga skade så er hver enkelt leder fortsatt isolert. Det er som alle andre sier ingen problemer med minusgrader. Hvis kabelen derimot skulle vært vært nedgravd så kunne ytterkappen etter mange år ha blitt dårlig (morken og porøs) og fuktighet kunne deretter ha kommet inn til de isolerte lederene. Deretter ville det igjen gått mange år før isolasjonen rundt lederene hadde blitt porøs nok til at fuktigheten kunne sluppet inn og kortsluttet. Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 13. november 2002 Del Skrevet 13. november 2002 Ang demping i kabel, og temperatur. Har personlig opplevd så mye signaltap i en coax kabel på sommeren, at jeg fikk tekniske problemer. Når temperaturen gikk ned, virket alt igjen. Moralen er, jo kaldere jo bedre. Forresten, jeg foretrekker og grave ned en kabel, før jeg henger den i lufta. Lenke til kommentar
Guybrush Skrevet 13. november 2002 Del Skrevet 13. november 2002 *Pirke Pirke* Absolutt nullpunkt 0 Kelvin = -273,16°C Ser forresten ofte at -273,15 også blir brukt... Er vel uansett så jækla kaldt at man ikke merker forskjellen likkavæl :wink: [ Denne Melding var redigert av: Guybrush på 2002-11-13 13:03 ] Lenke til kommentar
CFD Skrevet 13. november 2002 Del Skrevet 13. november 2002 Quote: Hjelper'n skrev (2002-11-12 17:32):FY,FY håper du ikkje fikk over 3 i elteknikk, for da tror jeg du fortjener bank, motstanden i kabelen synker når det blir kaldere, helt ned til det absulutte null-punkt (tror det er ca 314 minus) for da vil atoma slutte å bevege seg..når det gjellder den der TP-kabelen, så er det ingen problem ned imot 10-15 minus, den klarer helt sikkert enda lavere visst den ikkje er i bevegelse... Var kanskje ikke en så fornuftig utalelse jeg kom med nei:( (Måtte opp i Boka for og se om jeg hadde feil) Fikk faktisk 4 i eltek på GK jeg. Mye reddet fordi jeg kunne AKKURAT det jeg sa tidligere i posten. Ironisk nok ,men det er lenge siden vi regne på det... Er liksom litt mer feilsøking av foskjellig stash nå. Tror jeg får se litt igjennom Gk bøkene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå