Gå til innhold

Tp kabel ute i under 0 grader?

Anbefalte innlegg

Hallo, jeg har 2 pcer og rutern står ved den andre pcen. for at jeg skulle koble meg på internett måtte jeg ha en lang tp kabel.. Jeg fikk ikke lov å ha den inne så jeg strakk den rundt huset! Og nå som vintern kommer, så blir det jo jævli kalt! =( Så jeg lurer på om tp'n tåler å være ute i mange minus?? Jeg kommer til å få fnatt hvis jeg vokner en morgen og internetten ikke funker :eek:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen problem! Jeg har en 30 meter tp ute året rundt. Dette er en helt vanlig tp som er kjøpt via komplett. Jeg skjønner ikke hvorfor dere babler om at det skal være noe problem å ha den ute. Tenk deg tlf. linjer, tv linjer o.s.v. De ligger under bakken!

Men uansett, det fungerer fett her!!!

Lenke til kommentar

Plast og metall har ikke frysepunkt på 0. Dermed er det ikke store forskjellen på om det er noen få minus eller noen få plussgrader.

Plasten blir derimot stiv ved lave temperaturer, og kan sprekke dersom det blir skikkelig kaldt og du f.eks slår på den. Unngå derfor å legge den i dørsprekken eller i vindussprekken. Legg den heller i et eget hull ut eller igjennom en ventil. Du bør også unngå å legge den på steder der vann kan fryse til is og klemme kabelen. (vann utvider seg som kjent når det fryser) Unngå derfor takrenner osv. Ellers ser jeg ikke noe problem med å ha den utendørs.

Lenke til kommentar

etter sånn som vi (eg) lærte i nat.fag i fjor så skal vel elektriske signal gå fortare gjennom en kald kabel enn en varm kabel.. eller er dette heilt irrelevant??

uansett så skulle eg tru at kabelen vil holde vist den får ligge i fred... vist den skal rundt huset, så fest den inntil vegga og lignande, sånn at ingen snubla i den .. :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

StiFNils skrev (2002-11-12 16:56):

Singnalene vil ikke gå noe fortere ,men motstanden i kablen blir mindre. Det er sikkert så lite at det er uten en større effekt.

MINDRE??

Wtf er dette for noe vas?

Har gått GK elektro (Som mange andre) og motstanden er det som er spesifisert ved 20C(+) og går den noe over eller under den så motstanden øke.

Har nok glemt litt siden GK ,men alikvell.

Lenke til kommentar

Quote:

MINDRE??

Har gått GK elektro (Som mange andre) og motstanden er det som er spesifisert ved 20C(+) og går den noe over eller under den så motstanden øke.

FY,FY håper du ikkje fikk over 3 i elteknikk, for da tror jeg du fortjener bank, motstanden i kabelen synker når det blir kaldere, helt ned til det absulutte null-punkt (tror det er ca 314 minus) for da vil atoma slutte å bevege seg..

når det gjellder den der TP-kabelen, så er det ingen problem ned imot 10-15 minus, den klarer helt sikkert enda lavere visst den ikkje er i bevegelse...

Lenke til kommentar

Quote:

--------------------------------------------------------------------------------

StiFNils skrev (2002-11-12 16:56):

Singnalene vil ikke gå noe fortere ,men motstanden i kablen blir mindre. Det er sikkert så lite at det er uten en større effekt.

--------------------------------------------------------------------------------

MINDRE??

----

Som StifNils skriver blir motstanden i koppertrådene mindre (Atomene blir presset mer og mer sammen dess kaldere det blir). Derfor kan kabelen sende over mer strøm/spenning (som er det som fører over masse koselige 1`er og 0`er til pc`ene våre)uten at den blir skadet/ødelagt av for høy temperatur.

Dette gjelder vel ikke så mye for TP kabler, fordi det uansett ikke er høy spenning/strøm ute å går. Gjelder vel mer for alle slags sterkstrømskabler o.l.

Men prinsippet er det samme. :grin:

Vel vel.. lenge siden jeg gikk ut av VK1 elektro, men jeg tror det der skal stemme :razz:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...