Gå til innhold

Varmt vann, kaldt vann, tørketid?

toth

Anbefalte innlegg

Tenkte på en ting:

-Du tar to like håndklær

-Legger det ene i ei balje med vann som holder 80*C

-Det andre i ei balje med 5*C

-Lar begge ligge like lenge, tar dem opp og legger dem flatt på gulvet i et rom som holder 25*C.

Hvilket håndkle tørker først? Og; har romtemperaturen der du tørker noe å si for hvilket som tørker først? Hva om tørkerommet holder 100*C f.eks?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er bare gjetning fra min side, men vil ikke håkleet på 80 grader til å begynne med (før temperaturen synker til romtemperatur) varme opp luften rett over håkleet til mer enn 25 grader, slik at den luften vil kunne ta til seg mer fuktighet fra håkleet, og dermed tørke litt fortere enn håndkleet som begynnte på 5 grader?

Lenke til kommentar

Jeg kan bare gjette:

For vanlig romtemp:

Jeg tror ikke vanntemperaturen vil påvirke oppsugingsevnen til håndkleene, derfor antar jeg det er like mye fuktighet i begge to.

Overflaten på håndkleene er den samme, derfor vil ikke det ene kunne avgi vannmolekyler fortere enn det andre pga. dette.

Varme gjør at vannmolekylene fordamper fortere. Dette er positivt for det varme håndkleet i en periode.

Den ene håndduken kjøles ned, mens den andre varmes opp. Det vil si at den ene avgir energi, mens den andre opptar energi. Om/hvordan dette påvirker fordampingen vet jeg ikke.

Temperaturdifferansen i luften over hånddukene vil være størst for det varmen håndkleet. Dette vil føre til større luftsirkulasjon over dette, og luften blir da mindre mettet og fordampingen går fortere.

Ut fra det jeg kan tenke på, og det lille jeg vet om fysikk, så vil jeg tro det varmeste håndkleet tørker fortest.

For 100 grader C:

Det vil i en periode bli mer luftsikulasjon over det kaldeste håndkleet. Dette kan kanskje føre til at det tørker fortere enn det varmeste håndkleet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...