Gå til innhold

Risiko å fjerne Windows? - Ubuntu kjører

Gissan

Anbefalte innlegg

Heihei!

Har Windows kjørende på disken vi kan kalle nr. 1.

Har Ubuntu kjørende på disk 2.

Bruker aldri windows, så jeg ønsker å fjerne det.

Kan det være en risiko?

Under oppstart får jeg oppe 5-6 valg:

Ubuntu

Ubuntu (noe ala safe-mode)

Ubuntu

Ubuntu (noe ala safe-mode)

Memorytest

Windows

Hvordan kan jeg forsikre meg om at Ubuntu starter normalt etter at windows er fjernet?

Kan jeg gjøre sånn at det valget jeg ønsker starter, eller må jeg trykke "enter" hver gang jeg skal starte maskinen (Ubuntu)?

Hvis noen skjønner.. :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gå inn i windows, Høyreklikk på Min datamaskin, velg Egenskaper. Fortsett til avansert, under oppstart og gjennoppretting velger du innstilinger, på vinduet som nå dukker opp velger du Rediger.

Gå ned til "emnet" som sier: Operating Systems. Fjern de valgene som du _ikke_ vil ha på boot-up.

7257214[/snapback]

Men jeg skal slette windows totalt.. ? :D

Lenke til kommentar
Ja, men dette er for de bootupsalternativene du vil ha bort. Siden kan du slette windows, bare formater disken eller noe. Tror ikke det skal gjøre noe for Ubuntu

7257296[/snapback]

Så først fjerner jeg bootupalternativet "Windows", og så fjerner jeg windows?

Jeg har ting på disken som jeg skal ta vare på, så de brenner jeg på en DVD eller to..

Jeg skal formatere disken.

Hvis jeg formaterer til ext3 vil den fungere i Ubuntu, sant?

Hvis jeg formaterer til NTFS vil den fungere, men ikke like godt som ext3? Riktig?

Hvis jeg formaterer til ext3 og vil installere windows på disken senere, kan jeg formatere tilbake til NTFS igjen da?

Altså i Ubuntu..

Lenke til kommentar

Antar at oppstartsmenyen er GRUB. Da burde det være trygt å fjerne Windows.

For å fjerne oppstartsalternativer o.l kan du redigere konfigurasjonsfila til GRUB.

sudo gedit /boot/grub/menu.lst

(I et terminalvindu.)

Du kan fint formatere disken med ext3 og formatere den igjen med NTFS senere hvis du skulle få bruk for det.

Endret av DinoSauroMann
Lenke til kommentar
Antar at oppstartsmenyen er GRUB. Da burde det være trygt å fjerne Windows.

For å fjerne oppstartsalternativer o.l kan du redigere konfigurasjonsfila til GRUB.

(I et terminalvindu.)

Du kan fint formatere disken med ext3 og formatere den igjen med NTFS senere hvis du skulle få bruk for det.

7257355[/snapback]

Så jeg kan altså få "tilbake" NTFS ved en senere anledning?

Lenke til kommentar

Det kan være lurt å ikke fjerne alternativer fra GRUB-menyen. Om noe skjærer seg så kan det være greit å kunne starte opp fra ei anna kjerne. Du kan derimot sette ned tidstelleren. Jeg tror den er 30 sekunder per default. Du finner helt sikkert ut av det om du titter i menu.lst

Lenke til kommentar

Hvorfor er det ikke lurt å fjerne alternativer fra Grub?

Har gjort det flere ganger jeg.

Hvis man ikke bruker Windows og har lyst til å bare fjerne den. så fjerner du Windows partisjonen (Altså C: ), også fjerner du Windows linja fra menu.lst. som da er konfigueringsfila til Grub. Skal gå fint det. Du trenger da ikke å gå inni Windows for å gjøre det.

Lenke til kommentar

bruker du grub som bootloader redigerer du denne ved å skrive:

i terminal.

du kan "#" ut windows og de "ubuntuene" du ikke vil ha med.

Jeg har med den nyeste kjerner, recovery og memtest. Alt som står etter # vil ikke bli med, lett å angre om du skulle det.

Så er det bare å "umontere" windowspartisjonen og formatere den i ønsket filformat, bruk gjerne gparted til dette.

Lenke til kommentar
Så er det bare å "umontere" windowspartisjonen og formatere den i ønsket filformat, bruk gjerne gparted til dette.

7259059[/snapback]

Må jeg "umontere"? Jeg har windows-disken som en mappe i /mnt/win_c. Så jeg må unmounte før jeg kan formatere disken?

Lenke til kommentar
Ja, men dette er for de bootupsalternativene du vil ha bort. Siden kan du slette windows, bare formater disken eller noe. Tror ikke det skal gjøre noe for Ubuntu

7257296[/snapback]

Duh! Den greia inni windows er for å sette opp windows sin oppstartslaster, som er en udugelig sak han uansett har lyst til å slette sammen med med windows.

Og ja, det kan være lurt å avmontere. Greieste og tryggeste dersom du ikke har 100% peil på partisjoner etc. er å starte fra en cd og gjøre det derifra, f.eks. systemRescueCD (google it).

Så fjerner du linjene for å montere opp windows-diskene i fstab når du er ferdig.

Ang. boot-meny - sett den ned til 2-3 sekunder eller noe, så dersom det er krise så rekker man å "anngripe". Ellers så raser den bare forbi.

Lenke til kommentar
Hvorfor er det ikke lurt å fjerne alternativer fra Grub?

Har gjort det flere ganger jeg.

Hvis man ikke bruker Windows og har lyst til å bare fjerne den. så fjerner du Windows partisjonen (Altså C: ), også fjerner du Windows linja fra menu.lst. som da er konfigueringsfila til Grub. Skal gå fint det. Du trenger da ikke å gå inni Windows for å gjøre det.

7258982[/snapback]

Dårlig forklart fra mi side. Det jeg skulle fram til var at det ikke er lurt å fjerne alle alternativer som du ikke bruker i tilfelle noe skulle gå skeis og du får behov for å starte opp fra ei annen kjerne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...