Gå til innhold

Import fra England - Toll

Anbefalte innlegg

Har tenkt å importere til privat forbruk, varer som bare kan skaffes i England. (Klær)

Varene har på en verdi på 40 til 100 pund.

Og så var det 200 kr. grensa.

Hvor liberale er tollvesenet? Vil alle varer over 200 kr. fortolles og hvor mange prosent er toll satsen? Mener å huske 22%?

Hvis avsender ikke oppgir pris på pakka, blir det åpnet og tollen anslår pris?

Noen med erfaringer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tollsatsen er ikke 0 % desvere, klær er tollbelagt - husker ikke nøyaktig hva prosenten var, men mener det er 12 % ?

Din bestilling vil gå som dette:

- du bestiller og betaler butikken

- de sender (og tolldeklarerer) varene

- posten fortoller for deg, koster vel ca 80 kr (noe mere dersom butikken ikke deklarerer på forhånd). I tillegg må du betale moms på 24 (?) % og en evt. toll på 12 (?) %.

Merkelig at jeg har glemt de nøyaktige tallene, bestiller stadig vekk fra utlandet. Det er ikke allltid du må betale toll på klær, for min egen del må jeg kanskje det på 1 av 5 pakker. Men moms må du stort sett alltid betale, der har jeg sluppet unna veldig få ganger. Butikken kan sende varene som "Gift" - da er grensen 1000 kr men i følge bestemmelsene gjelder ikke dette dersom avsender er et firma. Det finnes måter å skrive om adressen slik at det ikke er tydelig at et firma er avsender.

Du kan be butikken om å skrive ned verdien på varene i pakken. Slik at en bukse til 500 kr og en jakke til 500 kr skrives opp som en bukse til 250 kroner og en jakke til 250 kroner i den medfølgende fakturaen som tollvesenet tar utgangspunkt i. Dette har noen bakdeler. Har opplevd at verdien blir for lav, postverket trodde ikke på fakturaen, og beregna moms ut fra det jeg regner med er skjønn (dersom det ikke finnes standardprisen dem forholder seg til). Et annet aber med denne metoden er at pakken blir forsikret for den verdien som oppgis på faktura, så dersom pakken forsvinner under postgang vil neppe firmaet få dekket mer enn den summen som står på faktura. Noen firma gjør dette, og er til og med så kule at dem sier at jeg ikke skal tenke på det, og at dersom pakken blir borte så dekker firmaet kostnadene. Noen er helt sikkert mer kranglelystne.

Dersom du snakker om skikkelig store ordrer kan det i enkelte tilfeller lønne seg å bestille dem post restaurante til et postkontor i f.eks. sverige og danmark. Våre naboland har ofte "bedre" tollregler enn oss, sjekk dette på store bestillinger.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...