Gå til innhold

Vitenskapsmagasinet, en pratekafe

Anbefalte innlegg

De som fant opp transistorer, og hvordan man kan bruke dem til datamaskineri, er jo de som har hatt størst påvirkning på verden som jeg kommer på av nyere tids oppfinnere. Derfor vil jeg tro at min stemme for "den feiteste oppfinnelsen" går til dem.

7305322[/snapback]

Og elektrisiteten var ikke et behov for transistoren?
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du kilder på det, Torbjørn?

Verdens eldste bevarte foto

Når kan det kalles et fotografi? Hvis bildet kan holde seg over lengre tid...

Edit: Er rimelig sikker på at det første vellykede fotografiet ble tatt av Nicéphore Niépce i 1826

Første fotografi (1826):

Første fargefotografi (1861):

Endret av neitakk
Lenke til kommentar

Hmm... jeg mener å at jeg fikk med meg at fotografiet feiret 250 års jubileum el. på 1980-1990 tallet en gang. Og jeg husker at jeg ikke kunne fatte at det var så gammelt, men det kan for den saks skyld ha vært noe ganske elementære greier som de markerte som startskuddet, leter etter kilder, men finner lite.

Lenke til kommentar

I 1724 oppdaget Johann Heinrich Schultz at en blanding av sølv og kalk mørknet hvis den ble eksponert for lys. Dette var starten, men ingen klarte å lage et varig fotografi før i 1826, et foto som mirakuløst nok eksisterer den dag i dag.

Når det gjelder bildeprojeksjon, så fikk de dette til mye tidligere med det såkalte "camera obscura". Men her strides det om fakta. Noen hevder dette ble gjort så tidlig som på 1600-tallet.

Endret av neitakk
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...