fal Skrevet 10. november 2006 Del Skrevet 10. november 2006 Som tittelen antyder, hvor langt syns du at en komiker kan gå når det gjelder rasistiske vitser? Trenger ikke noe begrunnelse, men ta gjerne med det. For min del, så liker jeg det hvis en komiker har "baller" nok til å snakke om alt, men har støtt på folk som syns at det er fy-fy å bare snakke om "negere og kriminalitet" osv.. i 20 min. Kan starte med å begrunne hvorfor jeg mener det stikk motsatte. Standupkomedie skal være på kanten, provoserende, skal få folk til å tenke og viktigst av alt, være treffende og hysterisk morsomt. Slik jeg ser det, er det ikke fks ikke mange nordmenn som tør å kritisere innvandrere uten frykten av å bli stemplet som rasist. For meg er det rart..Antar folk at innvandrere generelt tåler mindre spøk? Eller er det politisk korrekthet som gjelder? Legger også merke til at folk reagerer ikke hvis fks Jonna snakker om somalere i 20-30 min. Men om fks jonas rønning gjør det, så er det fy-fy. Hvorfor får ikke stakkars Rønning framføre tekstene sine uten å bli stempla rasist eller risikere mangel på latter som mer eller mindre skyldes at publikum tør ikke le av de typiske rasistvitsene? Hva mener du / dere ? Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 10. november 2006 Del Skrevet 10. november 2006 Synes det er greit at det snakkes om slike ting, men noen steder går grensen. Otto Jespersen har en tendens til å gå for langt, synes jeg.. Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 10. november 2006 Del Skrevet 10. november 2006 Hvis det skinner igjennom at komikeren er rasist, ser jeg på det som min fulle rett å se ned på han. Bortsett fra det, kan det være gøy å gjøre narr av alt ifra nynazister til innvandrerholdninger. Lenke til kommentar
dnthalhuk Skrevet 10. november 2006 Del Skrevet 10. november 2006 Så lenge humoren er der syns jeg en komiker kan gå så langt han bare vil. Jeg er av den oppfatning av at alt kan spøkes med, men man trå varsomt når det fortelles vitser om noe alvorlig. Fordi hvis vitsen er dårlig så bruker det som oftest å falle i særdeles dårlig jord hos de som føler seg fornærmet. Lenke til kommentar
Nstin Skrevet 10. november 2006 Del Skrevet 10. november 2006 (endret) Folk må slutte å ta seg selv så høytidlig. Man kan spøke med alt, så lenge humoren er der. For ellers så er det jo ikke en spøk. Edit: selvfølgelig blir noen fornærmet, men det for man faen meg tåle Endret 10. november 2006 av Nstin Lenke til kommentar
rekar Skrevet 10. november 2006 Del Skrevet 10. november 2006 (endret) Robin Williams spøker om alt og alle. Han forlholder seg mest til politikk og det som skjer rundt om kring i verden. Sånn sett synes jeg norske komikere er tamme. Skulle de vitse om utlendinger så er det de kinesiske turistene som får gjennomgå. Noe man har hørt 1000 ganger før. Endret 10. november 2006 av rekar Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 10. november 2006 Del Skrevet 10. november 2006 Så lenge humoren er der syns jeg en komiker kan gå så langt han bare vil. Jeg er av den oppfatning av at alt kan spøkes med, men man trå varsomt når det fortelles vitser om noe alvorlig. Fordi hvis vitsen er dårlig så bruker det som oftest å falle i særdeles dårlig jord hos de som føler seg fornærmet. Lenke til kommentar
fal Skrevet 10. november 2006 Forfatter Del Skrevet 10. november 2006 Ikke helt enig der, vi har et par komikere i norge som virkelig tør å snakke om alt. Da snakker jeg om lisa tønne, sigrid tusvik, otto, christer torjussen osv..Men det er ikke det jeg spør om. Mener dere at ens bakgrunn burde bestemme hva en kan snakke om på scenen? Hvis ja, si gjerne hvorfor Lenke til kommentar
Hashtægg Skrevet 10. november 2006 Del Skrevet 10. november 2006 Man vet hvor det går en grense. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 10. november 2006 Del Skrevet 10. november 2006 Enkelt og greit: Man kan spøke med hva man vil, men det går alltid en høyst kontekstsensitiv (avhengig av "sammenheng") grense. Det er ingenting i veien med å bryte den, men da bør man være oppmerksom på at det kan få konsekvenser. Lenke til kommentar
Wheeljack Skrevet 10. november 2006 Del Skrevet 10. november 2006 En komiker kan gå ganske langt slik jeg ser det. Når jeg ser et standup-show forventer jeg å høre sarkastiske utsagn med en komisk vri. Et faktum er at "det som helst ikke skal spøkes med" ofte er det morsomste nettopp fordi enkelte temaer er på kanten til tabu. Men av en eller annen grunn finner jeg det hysterisk morsomt når en mørk komiker langer ut vitser om rasisme, enn om en hvit komiker gjør det. Rasisme, politikk og samliv er dem temaene som garantert vil få noen til å føle seg støtt, og andre til å vri seg i latterkrampe. Lenke til kommentar
fal Skrevet 10. november 2006 Forfatter Del Skrevet 10. november 2006 Joa, men har du sett de komikerne i USA som kler seg ut som rednecks? (ja, de prater akkurat som typiske rednecks også - dvs samme dialekt). Lenke til kommentar
-kga- Skrevet 11. november 2006 Del Skrevet 11. november 2006 Hvis de tar opp privatpersoner som ikke har vert i media, eller ikke har helt ufivillig og uforskylt kommet i media så syntes jeg de går for langt. Men det vil vel neppe skje heller, siden folk ikke har no forhold til de privatpersonenne og dermed ikke vill syntes det er like morro. Ellers kan en kødde med allt av og alle. Lenke til kommentar
SCV Skrevet 11. november 2006 Del Skrevet 11. november 2006 Chris rock er et prakteksemplar på dette, på et av showene snakker han om hvem som er verst av black people og niggers, hysterisk morsomt og alle svartingene i salen skratter med til tårene triller. Kan vell vere noe med at svartinger i usa er den stereotype gansta/player halvkriminell marihuana røyker. Dog i Norge har ikke svartingene komt så langt, her er de bare kriminelle dopskaller som bare gjør ugang og som lever på sosialen. Iallefall slik jeg forstår det på mennesker over 40+ mens den yngre garde forstår at svartinger faktisk er som alle oss andre. Otto Jespersen er jo også et prakteksemplar på dette i norge, Frekkere fyr skal du jammen lete lenge etter. Men han har igrunnen bare blitt godtatt med tiden siden det er ingen som klare og gjøre han til latter uten og bli hengt ut selv. God kveld Dorthe er vell et bra eksempel på dette, harf. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå