Gå til innhold

Canon 30D - noe for meg?

Anbefalte innlegg

Jeg har brukt uker på å lese her inne (tusen takk) og har vært i et par butikker og kjent på kameraer. Jeg lider nå av beslutningsvegring. Jeg elsker å ta bilder og vil ha et kamera jeg kan utfolde og utvikle meg med og som gir flotte bilder. Mest av mennesker, portretter, men også naturbilder. Action-bilder blir det heller lite av, selv om jeg tiltrekkes av god seriebildefunksjon på kameraet merker jeg. Det kan være kjekt for portrettfotografering synes jeg. Jeg skal bruke kameraet på jobben og på fritiden.

Hvis jeg ender opp med Canon 30D som jeg har veldig lyst på, ønsker jeg meg veldig 85/1.8 objektiv. Hvilke(t) annet/andre objektiv(er) synes dere jeg bør ha? Jeg kan kanskje kjøpe kit. Har ca 20 000 å bruke til alt sammen i første omgang, da trenger jeg kamera, obektiv, minnekort, veske, batteri/lader osv. Hvis noen tar seg tid til å komme med synspunkt(er) blir jeg veldig glad.

De kameraene jeg har sett på i butikk til nå er Canon 400D (ok), Nikon D80 (veldig lekkert) og Nikon D70s (samme som D80 følte jeg, men en tanke større og hardere i hånden, det lå ikke så godt i hendene mine, D80 var mye bedre selv om det er mindre). Vil jeg få sjokk av størrelsen på 30D? Beklager å måtte spørre her om noe sånt, men det er et par uker til jeg får sjekket kameraer igjen i butikk. Vet at jeg skal i butikk og sjekke selv. :)

Endret av Sukkermauren
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

30D gir ikke noe størrelsesmessig sjokk. Det er litt bredere enn D70, men ikke like "høyt" - dvs at jeg får plass til hele hånden rundt grepet på en D70 eller D80, mens lillefingeren min ikke får plass på en 30D.

Første gang jeg prøvde en Canon semi-pro var strengt tatt det største sjokket den kjipe lyden i speilklasket. :) Om du ikke er vant til at et kamera "skal høres sånn ut", så betyr neppe det noen ting. 30D er utvilsomt et glitrende kamera når du har penger nok til å kjøpe noe annet en kitoptikken. (Jeg overlater til Canonfolket å anbefale optikk)

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Objektiv?

Det spørs om du trenger vid- eller tele-området? Eller begge deler:

I det vide området vil jeg anbefale deg TAMRONs 17-50/f2.8 og (hvis du går for 30D) en CANON 70-200/f4 (den lette versjonen) eller CANON 70-200/2.8 (den tyngre). Sylskarpt og raskt (jeg bruker begge versjoner). Se nettsiden min.

Det er mange tråder om disse objektivene (noen er for og andre er mot)

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=658529&hl=

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=658082&hl=

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=631884&hl=

Jeg bruker 85/f1.8 til portrett/konsert og er meget fornøyd med det.

På 20D og 30D har jeg alltid batterigrepet på. Det gjør kamera mer stabilt (tyngde) og det er en utløserknapp for vertikalfoto.

Tilleggsutstyr:

Minnekort: Sandisk ExtremeIII 2GB (evt 2 stk 1 GB)

Veske: Dropp veske og kjøp deg en ryggsekk http://www.exposervice.no/index.php?page=B...vare=Ryggsekker

Carnival-XL har jeg selv. Den har til og med egen plass til LapTop.

Batteri/lader: Lader følger med CANON kamera. "Uorginale" batterier er det mye av på nett.

Jeg har kjøpt fra ALTITEC i Fredrikstad. Bra service og god garianti. http://www.altitec.no/product_info.php?cPa...products_id=112

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=617921&hl=

Stativ: Et godt og solid stativ er alltid bra og ha. MANFROTTO

Blitz: Jeg har 2 SIGMA Blitz EF 500 DG Super Canon, som fungerer helt OK. (halv pris iforhold til CANON 580)

http://www.fotovideo.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=12896

Uansett - lykke til med valg av kamera

Lenke til kommentar
Objektiv?

Det spørs om du trenger vid- eller tele-området? Eller begge deler:

I det vide området vil jeg anbefale deg TAMRONs 17-50/f2.8 og (hvis du går for 30D) en CANON 70-200/f4 (den lette versjonen) eller CANON 70-200/2.8 (den tyngre).

Ellers venter vi jo i spenning på tester/erfaringer av Sigma 50-150 f/2.8. Har kommet til butikkene, men har ikke sett noen tester av den ennå. Men med det brennviddeområdet og den lysstyrken sikter Sigma seg inn på kresne brukere, så det bør være ganske bra skal den selge noe som helst... Den er jo litt dyrere enn Canons 70-200 f/4, men har bedre lysstyrke og veier omtrent det samme. Er jo selvfølgelig ingenting å satse på hvis man vil ha fullformat senere, men det ser ikke ut som er aktuelt for trådstarter med det første. Den utfyller jo en 17-50 f/2.8 helt perfekt også, og har tele nok for de fleste. Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Hei, og velkommen til forumet :) Håper du finner det nyttig, og at du selv ønsker å bidra med egne erfaringer og kunnskap i fremtiden.

Det står veldig mye om de allerede nevnte speilrefleks og objektiver i forumet, så det kan være greit å søke med søkefunksjonen som du finner i menyen til venste. Det som går igjen, er at man bør velge kamera ut fra personlige meninger og hvordan man synes kameraet er å holde. Synes du D80 er bedre å holde, bør du velge det i stedet for 400D. Føles et kamera feil, så blir det bare til at man unngår å ta det med når man ville tatt med et kamera som føles riktig. Kameraene er ellers så like, at følelsen i de fleste tilfeller faktisk bør være avgjørende.

Helt til slutt vil jeg anbefale deg å endre emnetittelen til noe mer beskrivende, slik at man ved et blikk på den kan vurdere om man er interessert i å klikke seg inn på den. Sier det bare for å advare deg mot fremtidige litt krasse standardinnlegg om emnetitler som vi moderatorer slenger rundt oss, og stenging av tråder :)

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar! Nå fikk jeg veldig konkrete svar av flere her, setter stor pris på det.

Jeg har søkt og søkt og lest og lest her inne lenge, men det er klart det er masse andre liknende spørsmål her, det har jeg også sett, så beklager hvis dette bare var repetisjon. Har nå endret tittelen, takk for rådet.

Når jeg kommer mer inn i kamerabruk gjennom egen erfaring kommer jeg nok tilbake med mange nye spørsmål.

Tusen takk fra en som er altfor sjenert til å gå inn i fotobutikken og spørre og grave om helt grunnleggende saker - dette er et supert sted for alle som vil lese & lære.

:)

Lenke til kommentar

Hei.

Jeg kjøpte selv 30D for et par uker siden. Planen var å kjøpe 400D, men en svært fotokyndig kamerat av meg anbefalte sterkt å legge inn de ekstra kronene en 30D krever. Argumentene var først og fremst bedre ergonomi, tommelhjul og mer solid hus.

Nå har jeg ikke noen praktisk erfaring med 400D, men jeg er svært fornøyd med valget mitt. Tommelhjulet er rett og slett en super løsning. En ren fryd å bruke! Kameraet føles akkurat passe stort. Jeg ville ikke ønske det noe mindre. Lyden av 5 bilder/sek gir gåsehud :D (selvom jeg ikke har hatt ordentlig bruk for det ennå).

Når det gjelder objektiv, gikk jeg for 18-55mm kit-objektivet i første omgang. Jeg trodde at det skulle klare seg lenge, men jeg ønsker meg allerede mer; særlig noe raskere for innendørsfotografering nå i vintermørket. Tipper jeg har 50 mm/1.8 eller 50mm/1.4mm UMS på plass om ikke så alt for lenge. Ellers følger jeg selvsagt også interessert med på objektiv-diskusjonene her på forumet.

Magnus

Lenke til kommentar

hvis valget står mellem 30D og kitoptik, eller 400D og 1/2 gode optikker udover ville jeg anbefale 400 D.

Selvfølgelig har man mulighed for 30D + god optik (eller udsigt til snart at fået det) så er det nemmere at skifte indstillinger på (tommelfingerhjul) og har bedre ergonomi.

Lenke til kommentar

Ville også slått et slag for 30d fremfor 400d (og andre i samme klasse), pga byggkvaliteten/hastigheten samt en rekke andre ting som f.eks spotmåling og ikke minst større og bedre søker. Det koster litt mer, men bruktverdien (pris når du selger) er goså høyere, så jeg vil si at 30d er klart å foretrekke (evt D80).

Du nenver at du har lyst på 85/1.8. Kan ikke anbefale dette varmt nok.

Den optiske kvaliteten er ekstrem, samt at evenen til å blurre ut bakgrunnen (bokeh) ved stor blender er fantastisk (et mye bedre objektiv enn f.eks Canon 50/1.4 både optisk og mekanisk, om du lurte) .

Dessuten er det rasende billig (3500,-), relativt sett.

Eks; 85mm f/2.0

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar

Tusen takk for alle svar, jeg har nå bestemt meg for Canon 30D med 85/f 1.8 -objektivet til å begynne med. Hvis det ikke er direkte vondt å holde i. Det kjedelige er bare at jeg må vente noen dager før jeg får dratt til fotobutikk (vil ikke kjøpe akkurat dette på nett, og ihvertfall ikke uprøvd). Forhåpentligvis får jeg kjøpt det på lørdag førstkommende, noe som virker en evighet til akkurat nå.

Hvis 30D viser seg å være for stort og uhåndterlig for meg ønsker jeg meg antakelig Nikon D80 med tilsvarende objektiv - den har jeg prøvd og det var et veldig behagelig kamera for meg. Men, 30D er det jeg drømmer om, så det blir nok det. :)

Lenke til kommentar

85mm. f/1.8 er sikkert et knallobjektiv det! (Ønsker meg tilsvarende nikon-obj.)

MEN, selv vil jeg ikke anbefale en ny speilrefleksbruker å velge dette objektivet i starten. For det første er det fast, altså du har ingen mulighet til å forandre brennvidde, og da heller ikke noen mulighet til å finne ut hvilken brennvidde du bruker mest. For det andre er 85mm. nesten tele, så du kan kun ta bilder deretter...

Men for all del, objektivet er nydelig, flott bokeh, lyssterkt, og flott brennvidde til portretter!

Endret av Menkromsen
Lenke til kommentar
85mm. f/1.8 er sikkert et knallobjektiv det! (Ønsker meg tilsvarende nikon-obj.)

MEN, selv vil jeg ikke anbefale en ny speilrefleksbruker å velge dette objektivet i starten. For det første er det fast, altså du har ingen mulighet til å forandre brennvidde, og da heller ikke noen mulighet til å finne ut hvilken brennvidde du bruker mest. For det andre er 85mm. nesten tele, så du kan kun ta bilder deretter...

Men for all del, objektivet er nydelig, flott bokeh, lyssterkt, og flott brennvidde til portretter!

7278191[/snapback]

Jeg kommer nok til å kjøpe det objektivet uansett; men kanskje jeg bør ha et objektiv til med en gang? Til mitt bruk (portrett og natur) - hvilke bør jeg da vurdere mon tro? Helst ikke dyrere enn ca 3500,- .... :hmm:

Lenke til kommentar

7278191[/snapback]

Jeg kommer nok til å kjøpe det objektivet uansett; men kanskje jeg bør ha et objektiv til med en gang? Til mitt bruk (portrett og natur) - hvilke bør jeg da vurdere mon tro? Helst ikke dyrere enn ca 3500,- .... :hmm:

7278291[/snapback]

Siden du er godt i gang med å kjøpe kvalitet, hva med en 35/2? (evt en 28mm f/2.8) Glimrende optikk og grei mekanikk (ikke mer). Denne koster vel rett over 2000,-. Da har du både normalobjektiv og en liten tele som optisk tåler sammenligning med det meste. I tillegg har du lysstyrken du bare kunne drømme om med zoomer. I tillegg har du evt Sigma 30mm/1.4 som er et glimrende objektiv. Zoom er oppskrytt ;)

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...