Gå til innhold

Hvilken synspunkter har du på hinduismen?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel, hinduismen som religion er en av grunnene til at India i dag er i konflikt med nabolandet Pakistan. Så, for min del, kunne godt islam regjert i india slik at india og pakistan hadde vært et samlet land. Dessuten er kastesystemet mer eller mindre fungerende i landsbyene i india. Heldigvis er det ingen som bryr seg om det i byene lenger. Men, hvis du mente om selve religionen, så er hinduismen fascinerende i og med at det er såpass mange legender og historier osv..

Lenke til kommentar

Hinduismen er en ekstrem-østlig religion, vanskelig å fatte for oss vestlige, med alle paradoksene.

En religion med så stort mangfold at flere vil dele den opp i flere religioner. Mange interne ulikheter (ikke konflikter, de er ganske fredelige), som f.eks. gudssyn, menneskesyn og frelsesveier..

Du kan sende meg en PM for å få lærerens min "begynnerguide" til hinduismen..

Lenke til kommentar
Vel, hinduismen som religion er en av grunnene til at India i dag er i konflikt med nabolandet Pakistan. Så, for min del, kunne godt islam regjert i india slik at india og pakistan hadde vært et samlet land. Dessuten er kastesystemet mer eller mindre fungerende i landsbyene i india. Heldigvis er det ingen som bryr seg om det i byene lenger. Men, hvis du mente om selve religionen, så er hinduismen fascinerende i og med at det er såpass mange legender og historier osv..

7256121[/snapback]

tullete muslim.

India er verdens største demokratiske land. Latterlig at du skal legge skylda på India for konflikten der når pakistan er det 9. mislykkede landet i verden. ( http://en.wikipedia.org/wiki/Failed_states ) og den nasjonen som gikk til angrep mot India etter Bangladesh opprørene.

Så kanskje det er islam og muslimene som må endre sine rasistiske/underutviklede holdning og kultur først.

La meg si det sånn, det hadde vært større sjangse for at pakistan og india hadde vær samlet under hinduistiske styre enn islamsk.

Endret av DaJev
  • Liker 1
Lenke til kommentar

7256121[/snapback]

tullete muslim.

India er verdens største demokratiske land. Latterlig at du skal legge skylda på India for konflikten der når pakistan er det 9. mislykkede landet i verden. ( http://en.wikipedia.org/wiki/Failed_states ) og den nasjonen som gikk til angrep mot India etter Bangladesh opprørene.

Så kanskje det er islam og muslimene som må endre sine rasistiske/underutviklede holdning og kultur først.

La meg si det sånn, det hadde vært større sjangse for at pakistan og india hadde vær samlet under hinduistiske styre enn islamsk.

7264484[/snapback]

La meg si det sånn da, jeg er hindu selv. Og jeg sier det igjen. Hinduismen var en av grunnene til at Pakistan og India er splittet i dag. Tipper du kan selv gjette hva den andre grunnen er?

Lenke til kommentar
La meg si det sånn da, jeg er hindu selv. Og jeg sier det igjen. Hinduismen var en av grunnene til at Pakistan og India er splittet i dag. Tipper du kan selv gjette hva den andre grunnen er?

7267209[/snapback]

Storbritannia?

Nå skal ikke jeg banne på noe, men mener å ha sett en dokumentar på at det var et politisk vedtak i Storbritannia som førte til at det ble opprettet to stater da kolonistyret ble opphevet.

Edit:

men dette ble way offtopic ser jeg, mitt syn på hinduismen; et herlig sammensurium av lærebøker, legender og filosofier som man trenger minst en par-tre inkarnasjoner for å få oversikt på......

Endret av Ingebrigt
Lenke til kommentar

7267209[/snapback]

Storbritannia?

Nå skal ikke jeg banne på noe, men mener å ha sett en dokumentar på at det var et politisk vedtak i Storbritannia som førte til at det ble opprettet to stater da kolonistyret ble opphevet.

Edit:

men dette ble way offtopic ser jeg, mitt syn på hinduismen; et herlig sammensurium av lærebøker, legender og filosofier som man trenger minst en par-tre inkarnasjoner for å få oversikt på......

7267317[/snapback]

tja, du har et poeng der. Men jeg sikta egentlig til islam. Både islam og hinduismen må ta del i skylda for at india og pakistan ble splittet. Men kan heller ikke si at storbritannia ikke hadde noe med saken å gjøre :p

Lenke til kommentar

7256121[/snapback]

tullete muslim.

7264484[/snapback]

Det har blitt saa utrolig lett aa legge all skyld paa Islam for tiden. Slenger ut noen paastander om underutviklet kultur og middelalderske tradisjoner, saa har man kjernen av problemet. For all del, det stemmer i og for seg selv at muslimske land, inkludert Pakistan, er underutviklet og at det maa sees i sammenheng med Islam, men det blir saa alt for lett aa legge alt skyld paa det, som det virker som du gjor. I denne konflikten kan man rett og slett ikke legge all skyld paa Islam, selv om Islam er en del av problemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...