Gå til innhold

Opptak på HDD kamera blir dårlige av å bli rediger

Anbefalte innlegg

Har et Harddisk kamera med 30 GB. Når jeg ser det på TVen, med hjelp av en scart så ser det bra ut. Men når jeg legger det inn på dataen og redigerer det i Pinacle, som fulgte med kamera, faller kvaliteten. Hvorfor blir det dårligere når jeg får de på PCen?

Et er noe slike små programmer som gjør at jeg kan redusere støyen også, for det blir også mer av det, når jeg får opptakene inn på PCen!?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kva kamera er det du har? Tviler litt på at det er Pinnacle Studio som er inkludert. JVC har brukt eit program frå Cyberlink blant anna, og ein skulle ikkje tru Sony sendte med eit program frå Pinnacle (eller kanskje rettare sagt Avid).

Vidare: Ein skulle tru at sidan det er eit HDD-kamera, so vert filene berre kopiert over, og då skulle det verte ein identisk kopi. Når i prosessen får du kvalitetstapet? Nokre redigeringsprogram brukar gjerne å setje ned kvaliteten på førehandsvisninga i programmet, for å gje maskina mindre arbeid. Og kva meiner du med støy? Om det er noko liknande dette (men i mindre grad kanskje) so treng du ikkje bekymre deg. Det er eit resultat av interlacing, og det er berre på PC-skjermar det er aktuelt, då dei ikkje er laga for å vise interlaca video, slik TVar er.

Til sist: Adobe Premiere Elements skal ha støtte for .mod-filene JVC-kamera lager, so om kameraet ditt er frå JVC, so prøv det. Demo finn du på Adobe.com.

Lenke til kommentar
Kva kamera er det du har? Tviler litt på at det er Pinnacle Studio som er inkludert. JVC har brukt eit program frå Cyberlink blant anna, og ein skulle ikkje tru Sony sendte med eit program frå Pinnacle (eller kanskje rettare sagt Avid).

Aldri godt å vite, men det er kanskje Hitachi?
Lenke til kommentar

Men direkte til til dvd skal vel ikke føre til DVD tap?

At jeg legger film-filene fra kamera inn på PCen og brenner det deretter på dvd uten å ha redigert!?

Edit: Men ang støyreduksjon, er det noe som kan fjerne det/minske? Det er ikke sånn støy som det ble linket til over jeg mener.

Endret av SiestaZ
Lenke til kommentar
Så lenge du faktisk brenner HD material på en vanlig dvd plate og ikke til HD dvd plate så vil du miste en del kvalitet...Går ut ifra at du faktisk ikke har en HD dvd brenner...??

Det er ikke snakk om High Definition-materiale her, men MPEG2-stream fra et HardDisk-kamera. Da skal ikke filmen rekomprimeres når den legges over på DVD, og det ikke bli (vesentlig) dårligere kvalitet på DVD-filmen, nei...

Prøv å åpne råfilene fra kameraet i en DVD-avspiller (f.eks. PowerDVD). De programmene har gjerne langt bedre støtte for deinterlacing, og gir ofte mye bedre bilde av filmer rett fra kamera enn f.eks. Winamp o.l.

At du får mer støy på PCen, er ikke så rart, siden du sannsynligvis kjører høyere oppløsning på PCen, og du ser støyen bedre. I hvert fall hvis du bare ser på en vanlig billedrørs-TV. Det kommer jo selvfølgelig litt an på støyen også, har du redigert litt på filmene vil du få kompresjonsartifakter som følge av rekompresjonen (som også til en viss grad vil være synlig på TVen).

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

harddisk og DVD kameraer er og blir dårlig kvalitet videomessig fordi det er komprimert MYE hardere enn feks. dv og hdv. Det er og relativt ubrukelig til redigering og man vil kunne få problemer med kvalitetstap i løpet av redigeringen.

Kvaliteten på materiale fra ett dvd kamera jeg skulle bruke er dårligere enn ett halveis ødelagt 4 år gamelt sony dv kamera.... :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...