Gå til innhold

Ventetid mellom oppstart av pc og vann

Anbefalte innlegg

Jeg vil vite hvordan jeg lett kan ved hjelp av EN! knapp/swich kan starteforst vankjølinga mi så den surkler og går i noen sekunder (3-10) før pc'n starter. Når dette virker vil jeg at dette skal skje:

Trykk på knapp, vankjøling (pumpe) starter, tidsinterval, pc'n starter. hvordan kan dette gjøres?

Og veldig gjærne billig.

All hjelp og gode ideer motas med glede

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke helt det du er ute etter (blir to trykk istedet for ett), men slik har jeg det:

Har koblet alt PC-relatert utstyr (også vannpumpen) til en kontakt med egen av/på bryter. Denne ligger under pulten min og jeg skrur den på med stortåa (eventuelt en annen tå hvis jeg føler meg litt eventyrlysten...). Trykker på av/på-knappen på PC'en og alt er oppe og går. Hos meg begynner vannet å sirkulere umiddelbart, så noe ventetid trenger jeg ikke.

Fordelen med denne løsningen er selvfølgelig at det ikke lar seg gjøre å skru på PC'n uten at vannkjølingen også er startet.

Det hadde kanskje gått å få alt til å starte så snart strømmen er skrudd på ved f.eks. å skru på 'wake on lan'-funksjonen i bios(?) - så maskinen går på når det kommer signal fra switch / modem / router eller lignende?

Forøvrig er det vel strengt tatt ikke noe poeng å skru av vannkjølingen når maskinen ikke er i bruk - dette er jo pumper som er lagd for å gå døgnet rundt i årevis i forbindelse med f.eks. akvarier, så man sliter vel kanskje mer på dem ved å slå dem av/på hver dag.

[ Denne Melding var redigert av: Gabriel_X på 2002-11-12 11:14 ]

Lenke til kommentar

Gabriel_X bruker samme opplegg som jeg, og det er både billig og driftsikkert.

Det har heller _ingen_ hensikt og starte vannkjølingen, før du skrur på PC. CPU og hva du måtte ha kjøling på, klarer ikke og varme opp store mengder kobber eller aluminium, pluss stillestående vann på 1 sekund. Infact, jeg skrudde av pumpen en gang under full drift, og temperaturen på CPU begynte ikke å øke nevneverdig før etter 60 sekunder.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-12 11:11, skrev Gabriel_X:

Har koblet alt PC-relatert utstyr (også vannpumpen) til en kontakt med egen av/på bryter.

Flere fordeler med dette oppsettet for den som ikke har vannkjøling også! For eksempel så kommer ikke lynet og tar hardwaren din når ting er avslått, og faktisk så sparer du hardwaren for litt slitasje også. Så lenge det er tilkoblet nettet vil det dra en tomgangsstrøm som du slipper med dette oppsettet.

[ Denne Melding var redigert av: Muffinman på 2002-11-13 07:33 ]

Lenke til kommentar

Jeg må ha et ettknapsystem pga at jeg ikke er den eneste som bruker pc'n. to knapp funker og er det jeg bruker nå, men noen klager(ikke nerder).

mulighetene er mange og jeg ønsker bare litt feedback.

har vantank som alt vannet samles i mens pumpen er ute av bruk og ikke noe vann i systemet (ikke lukket)

det er ingen problemer med luftbobler, og pumpen dytter nokk vann i massevis, men er litt treig i oppstarten. så den bør gå litt før maskineriet starter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...