just-_-me Skrevet 9. november 2006 Rapporter Del Skrevet 9. november 2006 heisan foreldra har lenge irritert seg over at de "ofte" glemmer og skru av kaffetrakteren, når dem f.eks forlater huset osv. fattern veit at man får kjøpt timere til akkurat det, men når han sa det, sa jeg at "jeg kan garantert lage en som er likebra, mindre også, og sikkert ganske billig og! skulle vel være ganske lett og lage dette med en 555-timer-krets, og et rele på utgangen som styrer 230V'en? og den må være justerbar, fra f.eks. 1t til 5t så, når man trykker på knappen (impuls f.eks) så skal den være på, også slå ut etter innstillt tid. også neste gang trykker man på knappen igjen, osv. forslag til hvordan jeg kan lage dette enklest mulig? kanskje jeg må ha Vippe også, for og få til impuls'en, f.eks 4017 ? tips ? koblingsskjema-ideer? Lenke til kommentar
no_viking_no Skrevet 9. november 2006 Rapporter Del Skrevet 9. november 2006 tips ? koblingsskjema-ideer? 7255141[/snapback] du får kjøpt kaffetrakter med innebygd timer. har selv BOSH, den kobler seg ut etter noen timer..... avhengig hvor mye kaffe du trakter. kostet rundt 500-600..... på Elkjøp. Lenke til kommentar
grebnord Skrevet 9. november 2006 Rapporter Del Skrevet 9. november 2006 Jeg hadde akrobat samme problem med å la kaffen stå for lenge Men jeg har skaffet en trakter med timer som jeg nå har på skolen.. Det betyr fersk kaffe når jeg kommer og den skrur seg automatisk av etter to timer. Passer meg perfekt Sender deg en PM om detaljene.. Greb Lenke til kommentar
geokri Skrevet 9. november 2006 Rapporter Del Skrevet 9. november 2006 gå å kjøp en timer, du klarer ikke lage en like bra, det garanterer jeg. bruker du noen hundrelapper på en så får du ikke bare en som slår av strømmen, men også som slår på kaffetrakteren til du våkner. Lenke til kommentar
just-_-me Skrevet 9. november 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 9. november 2006 ok, så egentlig kan jeg bare glemme det. heller bedre og kjøpe en på clas til 100 spenn, enn og bruke 5t på og knote med en sjøl som kanskje ikke blir bra Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 10. november 2006 Rapporter Del Skrevet 10. november 2006 (endret) Du kan jo starte med en liten koblinhgsboks med DIN skinne i bakplata. Et multifunksjonsrele sammen med en trykknapp vil gjøre susen. Noe som er viktig er at koblingene til 230V ikke loddes. Det kan skape dårlig kontakt i ettertid med påfølgende problemer. Nå monterer du en skjult stikk og en trykknapp i fronten av boksen og en ledningsende med støpsel i enden og en nippel med strekkavlastning. Er boksen stor nok kan du eksperimentere med gamle kontakorer og timere og det skulle ikke by på problemer. Det er tøft nå knappen trykkes inn og det lyder et kraftig klank inni boksen. Får du utstyret brukt blir det billigere en å kjøpe en timer men må du kjøpe alt da lønner det nok seg og kjøpe en ferdig boks. Endret 10. november 2006 av perpyro Lenke til kommentar
just-_-me Skrevet 10. november 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 10. november 2006 Du kan jo starte med en liten koblinhgsboks med DIN skinne i bakplata.Et multifunksjonsrele sammen med en trykknapp vil gjøre susen. Noe som er viktig er at koblingene til 230V ikke loddes. Det kan skape dårlig kontakt i ettertid med påfølgende problemer. Nå monterer du en skjult stikk og en trykknapp i fronten av boksen og en ledningsende med støpsel i enden og en nippel med strekkavlastning. Er boksen stor nok kan du eksperimentere med gamle kontakorer og timere og det skulle ikke by på problemer. Det er tøft nå knappen trykkes inn og det lyder et kraftig klank inni boksen. Får du utstyret brukt blir det billigere en å kjøpe en timer men må du kjøpe alt da lønner det nok seg og kjøpe en ferdig boks. 7256116[/snapback] joda, seff går det også. men den skal jo liksom ikke være så "stor og klumpete" uannsett, timere og slikt har jeg, og elektronikk komponenter også, og, seff, masse kunnskap! men, når jeg tenker på det, kunne jeg forsovidt ha montert det i kjøkken skapet rett over der stikken til trakteren sitter. **tenke litt** Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 10. november 2006 Rapporter Del Skrevet 10. november 2006 (endret) Blir ikke problemet med elektronikk inni der at du plutselig også må ha ei strømforsyning til den? Endret 10. november 2006 av perpyro Lenke til kommentar
just-_-me Skrevet 10. november 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 10. november 2006 Blir ikke problemet med elektronikk inni der at du plutselig også må ha ei strømforsyning til den? 7257724[/snapback] jo, det er sant men er ikke noe problem det heller, hvis jeg får montert det meste i en boks i skapet over stikken, Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå