Gå til innhold

8800 ULTRA\GTX\GT\GTS Ytelse og OC egenskaper


simalarion

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
8800GT 512mb GPU

Amd Athlonx2 dual core 6000+ CPU

2 gb ram

 

 

Bra?

Det er nok det man kan forvente av oppsettet ja.

CPUen trekker nok en del ned på resultatet dog.

 

Jeg får 14088 i 3Dmark06.

 

Er dette gode resultater ?

 

Q6600 3.18Ghz

8800GTX

P5W DH Deluxe

GeiL Ultra 800MHz

Ja, meget.

XP?

 

Selv får jeg "bare" 14 450 med Q6600 på en 3,8-3,9GHz, og en GTX@Ultra. (se signatur)

Dog var det vista.

Endret av andrull
Lenke til kommentar
8800GT 512mb GPU

Amd Athlonx2 dual core 6000+ CPU

2 gb ram

 

 

Bra?

Det er nok det man kan forvente av oppsettet ja.

CPUen trekker nok en del ned på resultatet dog.

 

Jeg får 14088 i 3Dmark06.

 

Er dette gode resultater ?

 

Q6600 3.18Ghz

8800GTX

P5W DH Deluxe

GeiL Ultra 800MHz

Ja, meget.

XP?

 

Selv får jeg "bare" 14 450 med Q6600 på en 3,8-3,9GHz, og en GTX@Ultra. (se signatur)

Dog var det vista.

Fikk ny rek nå, overklokket shaders og core clock på skjermkort med safe. 14190 :)

Lenke til kommentar

Sittet å googla på riva tuners fan control i hele kveld uten å bli 1 cm klokere. Jeg har prøvd utrolig mange variabler uten at det slår til når jeg kjører 3dmark og tempen går opp.

 

Jeg skal ja max 85 prosent min 50 prosent det er cycle, så den er grei . Har lest forklaringer på resten HER men forstår ikke utregningen på T range som blir gjort her.

 

Har prøvd å kjørt alt ned +-15 20 på forslaget under her uten utslag ( jeg må få maks effekt når tempen går over 48, det er alt jeg trenger), tror jeg må få det riktig mellom t range og T high limit.

 

Duty cycle min 30%

Duty cycle max 80%

T min 45 (53C-8)

T range 80

T operating 72 (80C-8)

T low limit 67 (75C-8)

T high limit 77 (85C-8)

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
If anyone is interested, here are the instructions for setting up the auto control fan variables in order to have the fan duty-cycle varying linearly between a minimum temperature (at which the duty-cycle is the minimum duty-cycle) and a maximum temperature (at which the duty cycle is the maximum duty-cycle).

1) We have to set the minimum and the maximum duty-cycle. The variables to change are "Duty cycle min" and "Duty cycle max".

In this example we set "Duty cycle min" = 60% and "Duty cycle max"=100% (the default values in my case), i.e. the duty-cycle is never lower than 60% and the fan speed is maximum when the GPU reaches the maximum temperature.

2) We have to set the minimum temperature, i.e. the temperature at which the speed fan is increased. This parameter is controlled through the variable Tmin. Note that this variable refers to the temperature processed by the fan controller, that, as far i know, is taken from the fan integrated sensor, not from the Gpu integrated thermal diode, i.e. the temperature you see by default in RivaTuner. For this reason the two temperatures are different. On my system, the temperature reported by the fan controller is 6-7 C lower than the default temperature. In order to see the temperature reported by the fan controller, right click on the core temperature graph in the hardware monitor window and select setup. Then under the "Data provider" menu, select ADT7473. In this way you can monitor drectly the temperature processed by the fan controller. So, if we want Tmin linked to the GPU temperature as reported by RivaTuner from the Gpu thermal diode, we have to take into account this temperature offset, Toffset.

Let's suppose we want set Tmin to 65 C. By taking into account Toffset, the value to enter in the controller rules is:

Tmin=65-6=59

where i entered my offset of 6 C

3) We have to set the maximum temperature Tmax, i.e. the temperature at which the duty-cycle is set to 100%.

This is done through the variable "T-Range". TR ( T Range) can be found through this relation:

TR=2/3*(Tmax-Tmin)/(Dmax-Dmin)

where Dmax and Dmin are the minimum and maximum duty-cycles in p.u., i.e. 60% -> 0.6, 100% -> 1.

Let's suppose we want Tmax at 75 C. We have:

TR=2/3*(75-65)/(1-0.6)=16.7

So we should enter 16.7 for T-Range in Riva, but not all values are possible. RivaTuner will choose the closest value accepted by the controller to the one we enter. In this case the closest value is 16.

4) We have to disable the dynamic Tmin control of the controller.

It is enough to set:

T operating = 110

T low limit = 0

T high limit = 110

 

Hmm tror jeg er nærmere en løsning, fan controllen går på ambien temps. De ligger helt nede i 30 (mens core ligger på 50). Nå reagerer i alle fall auto controllen. sikkerte en bug på gts 512 kortene siden det i utgangspunktet ikke støtter kortet.

 

edit

 

Funker nå ja, men som skrevet før begynner min dual core på 3.2 å bli en kraftig flaske hals når jeg klokker core over 810...Ta en titt på klokken på bildet :yes: , mulig jeg haddet kommer meg over 15k med quad ?

 

På bildet ser du auto fan kontroll fungerer nå, fikk forøvrig 13 k i 3dmark 06 scoren.

 

136070.jpeg

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Simalarion: Hvordan er scoren fordelt da? (SM2.0, SM3.0 og CPU)

 

I Vista mister du mange poeng i CPU-testen kontra XP, så i Vista må du nok litt opp på frekvensen, også om du har quad, for å passere 15k.

 

Andrull: Klarer ikke GTXen din høyere på shader og core enn stock Ultra? (Mener du sa maks på 648Mhz på core en gang hvertfall)

15k kan ligge nært om du får skremt den opp litt. ;)

Lenke til kommentar
Simalarion: Hvordan er scoren fordelt da? (SM2.0, SM3.0 og CPU)

 

I Vista mister du mange poeng i CPU-testen kontra XP, så i Vista må du nok litt opp på frekvensen, også om du har quad, for å passere 15k.

 

Andrull: Klarer ikke GTXen din høyere på shader og core enn stock Ultra? (Mener du sa maks på 648Mhz på core en gang hvertfall)

15k kan ligge nært om du får skremt den opp litt. ;)

Joda, den klarer godt over Ultra på SHader og kjerne, men orket bare ikke å skrive så mye mer detaljert. :p

Men på minne så sliter den litt mer, og kan jo derfor ikke skryte på meg for mye sånnsett.

 

Den klarer en 648MHz core og 1650MHz på shader ja. Men minnet varierer nærmest fra dag til dag. :p

Tror jeg må frem med blyanmodden min igjen. XD

Lenke til kommentar
Simalarion: Hvordan er scoren fordelt da? (SM2.0, SM3.0 og CPU)

 

I Vista mister du mange poeng i CPU-testen kontra XP, så i Vista må du nok litt opp på frekvensen, også om du har quad, for å passere 15k.

 

Andrull: Klarer ikke GTXen din høyere på shader og core enn stock Ultra? (Mener du sa maks på 648Mhz på core en gang hvertfall)

15k kan ligge nært om du får skremt den opp litt. ;)

Joda, den klarer godt over Ultra på SHader og kjerne, men orket bare ikke å skrive så mye mer detaljert. :p

Men på minne så sliter den litt mer, og kan jo derfor ikke skryte på meg for mye sånnsett.

 

Den klarer en 648MHz core og 1650MHz på shader ja. Men minnet varierer nærmest fra dag til dag. :p

Tror jeg må frem med blyanmodden min igjen. XD

Hehe, var det jeg mente ja. :p

 

Minnet på GTX klokker endel dårligere enn Ultra ja, det har jeg også lagt merke til. Lavere spenning kan være en grunn, men Ultra har raskere minne(0.8ns kontra 1.0ns på GTX) og slappere timings, som kan bidra til at maks frekvens blir høyere. Selvom GTX kanskje yter litt bedre per MHz på minnet(pga strammere timings)... (?)

 

Med en liten vMem på min GTX klarer den 2100 hvertfall, siden det er det jeg kjører på som maks under benching... Maks varierer vel litt her også, og jeg har heller ikke testet det så nøye.

 

Et lite tips under maksklokk-test; vifte på 100% og så kaldt som du klarer i rommet. :p Min har hvertfall vist seg å forbedre maksklokken endel ved lavere temp.

Lenke til kommentar

Jeg tok en liten klokke runde og test i 3DM06 etterpå, men ser ut til at scoren min går nedover :O Jeg kjørte linked clock på core og shader (usikker om dette er smart eller ikke:P)

 

Core/Memory/Score

 

600/900/10746 (Fant fram dette fra en av mine tidligere poster, det var også før jeg formaterte)

640/950/11166

660/960/11106

670/970/11086

670/975/10962 (dette er det samme som XXX versjonene til XFX er klokka til)

 

Temp'n har så langt ikke gått lengre enn 75 grader, så jeg prøver å øke litt mer og kjører en ny test.. :)

 

Spec:

 

E6600 (uklokka)

2x 8800GT

3GB

XP 32-bit

Lenke til kommentar

Ja, vet at jeg burde få litt klokk på CPU'n. Har fingra litt med det, men liker ikke å reboote maskinen :p Selv om CPU kanskje er flaskehalsen, så forklarer ikke det hvorfor scoren gikk NED når jeg klokka opp.

 

Jeg kjører unlinked bench nå, kan poste score når den er ferdig. Så forresten at temp nå er kommet til 76 grader..

 

 

EDIT:

 

Jeg kjørte litt unlinked nå. Scoren gikk bittelitt oppover på de endringene som ble gjort her, men fremdeles et godt stykke fra der jeg starta (11166)

 

Core/Shader/Memory/Score

 

700/1780/990/11022

710/1790/1000/11029

 

Max temp er nå 77 grader, prøver litt til tenker jeg :)

Endret av bIsk0p
Lenke til kommentar
Sittet å googla på riva tuners fan control i hele kveld uten å bli 1 cm klokere. Jeg har prøvd utrolig mange variabler uten at det slår til når jeg kjører 3dmark og tempen går opp.

 

Jeg skal ja max 85 prosent min 50 prosent det er cycle, så den er grei . Har lest forklaringer på resten HER men forstår ikke utregningen på T range som blir gjort her.

 

Har prøvd å kjørt alt ned +-15 20 på forslaget under her uten utslag ( jeg må få maks effekt når tempen går over 48, det er alt jeg trenger), tror jeg må få det riktig mellom t range og T high limit.

 

Duty cycle min 30%

Duty cycle max 80%

T min 45 (53C-8)

T range 80

T operating 72 (80C-8)

T low limit 67 (75C-8)

T high limit 77 (85C-8)

Litt mer forståelig å lese

http://www.analog.com/UploadedFiles/Data_S...65ADT7473_0.pdf

 

Se side 40 ang. T range.

Se side 48 ang. T operating, T low limit og T high limit.

 

Forsto ikke utregningene av T range jeg heller. Like greit å prøve seg fram med Duty cycle min/max, Tmin og Trange. Trange angir over hvor stort temperatur område (default er over et område på 32C) vifta skal spinnes opp fra min% til max% - altså hvor bratt kurven er. Jo lavere Trange, jo brattere kurve.

 

T range kan ikke ha hvilken som helst verdi, men må være enten 80 53 32 26.... (se side 40)

 

Temperatur-overvåking og Vifte-styring gjøres av en ADT7473 kontroller, som har egen temperatur-sensor. Denne ligger noe lavere enn temp-sensoren på GPUen. I RivaTuner's "Hardware monitoring", høyre-klikk i feltet for "Core temperature" og velg "Setup". For "Data provider" (helt øverst) velg "ADT7473.dll:0" for å se temperaturen fra ADT7473 kontrolleren. Velg deretter <default> for å se "reel" GPU temperatur. På mitt kort ligger ADT7473 8C lavere enn GPUen, så når jeg vil ha Tmin GPU temp på 53C så må Tmin settes til 45C (53C-8C).

Lenke til kommentar

Har funnet ut at selv med aftermarketkjøler (Thermalright HR-03 Plus), så klarer GTX-en min ikke mer enn 630 MHz/2120 MHz. Med dette får jeg 14,077 3DMark06-poeng med Q6600 @ 3.5 GHz. Dette er jo utrolig dårlig hva?

 

Så jeg lurer på om det går an å voltmodde kortet på en eller annen måte så det kan holde følge med den andre GTX-en min som gjør 660 MHz/2120 MHz.

Lenke til kommentar
Har funnet ut at selv med aftermarketkjøler (Thermalright HR-03 Plus), så klarer GTX-en min ikke mer enn 630 MHz/2120 MHz. Med dette får jeg 14,077 3DMark06-poeng med Q6600 @ 3.5 GHz. Dette er jo utrolig dårlig hva?

 

Så jeg lurer på om det går an å voltmodde kortet på en eller annen måte så det kan holde følge med den andre GTX-en min som gjør 660 MHz/2120 MHz.

Husket å klokke shaders da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...