Gå til innhold

8800 ULTRA\GTX\GT\GTS Ytelse og OC egenskaper


simalarion

Anbefalte innlegg

Skal man overklokke får man være røddig nok til å stå for det man gjør. Overklokker du så ryker garantien og sender du inn et overklokka produkt som reklamasjon så ødelegger du for andre som får problemer med å bytte defekte produkter.

 

Stå for det du gjør.

 

Jeg forsovet enig at man skal stå for det man gjør, men ser ikke problemet med å prøve å få det på garanti. Så lenge det ikke er snakk om fysiske modifikasjoner på delene, så trenger ikke garantien nødvendigvis bli tapt pga overklokking.

 

Og du ødlegger ikke for andre når du sender inn et overklokka kort, eller noe som ikke blir dekka av garantien. Mer for det selv. Kjøper du et eks, skjermkort på internett. Må du kanskje betale frakt fram, du blir belastet for diganosen og evt frakt tilbake igjen hvis du ønsker kortet i retur. Eneste "hinder" du skaper for andre er at det kortet blir satt i kø, dvs du må vente i 30 min som en test tar på et kort som ikke "fortjener" plass i køen ;)

Men du har en bivirkning til. Jo mer som kommer inn til slik service jo dårligere blir servicen totalt sett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men du har en bivirkning til. Jo mer som kommer inn til slik service jo dårligere blir servicen totalt sett.

 

Nei. Det vil jeg ikke si. Butikkene jobber etter rutiner som leverandøren har levert dem. Butikken følger bare denne rutinen og vil ikke endre den så fremt leverandøren ikke gjør det. Og da leverandøren hører ikke noe om dette, pga butikken ikke søker retur hvis det ikke er snakk om garanti-tilfellet.

 

Eneste som kanskje vil være et resultat av dette, er at butikken vil ta en grundigere test av produktene før sende ut et nytt til kunden.

 

(jeg jobber selv med dette, derfor jeg kan uttale meg litt om det)

Lenke til kommentar
den derre kjøleren der ser ikke videre bra ut. kan neppe tro at viftedelen er optimal når det er montert inn vannkjøling, og motsatt.

 

da er det bedre med en skikkerlig luftkjøler eller vannkjøler, ikke begge deler i et.

He he, det er godt å se at det er fler her som er så usedvanlig godt "velutstyrt" fra naturens side, at man klarer å se forbi E-penis faktoren på slike ting :p .

Jeg tror nok det i hovedsak er som Fluesopp sier, et mer eller mindre godt forsøk på å tjene penger, ikke fordi det er bra, men fordi det ser bra ut...

Men for all del, jeg har jo ikke prøvd den, så kan jo tenkes jeg må svelge en bråte med kameler, og revurdere fysikkunnskapene i fremtiden. Inntil den tid dømmer jeg den nord og ned, som et tulleprodukt for styling-gutta... :D

 

Forresten et litt interessant moralsk dilemma dette med klokking og garanti. I prinsippet er jeg ening med Theo343, og har et litt sånn "If you can’t do the time, don’t do the crime", "er man med på leken, får man tåle steken", osv, osv, syn på dette. Er man ikke villig til å ta risikoen selv- ikke klokk!

Men jeg er ikke så skinnhellig at jeg aldri ville RMA en komponent som har vært klokket, bare fordi den har vært klokket. Men hadde jeg sittet og kjørt benchmark med 2,4V på minnebrikkene, og de døde, ville jeg nok tatt det på min kappe. Strengt tatt ryker jo garanti om man feks bytter kjøler på sitt skjermkort, eller hovedkort også, men også her ville jeg gjort forskjell på om det gikk i stykker et år etter kjølerbyttet, eller i det jeg gjorde jobben.

 

Så jeg syns ikke dette er et enkelt ja/nei spørsmål, men det er helt klart et moralsk spørsmål, og dilemma.

Lenke til kommentar
Strengt tatt ryker jo garanti om man feks bytter kjøler på sitt skjermkort jeg gjorde jobben.

Jeg har nå både lest og hørt at de går greit å bytte kjøler.

Ok, jeg lytter gjerne hvis noen mener å kunne dokumentere at det er helt greit. Er ikke 100% sikker på dette selv. ;)

 

I praksis vil man jo sikkert komme unna med et kjølerbytte, dersom man bytter tilbake til orginal, og det ikke kan påvises noen årsakssammenheng eller synlige spor etter byttet. Men jeg husker det var enkelte som fikk problemer med retur på A8N hovedkort der chipsetviften røk etter kort tid for mange, og den ene netshop'en godkjente og erstattet med andre kjølerer, mens andre sa nei. Det å bytte en kjøler er ikke "normal bruk". Dermed er det Unormal bruk, og man kan få trøbbel. Men det er muligens en viss forskjell på produsentenes regler, og hva som gjelder under beskyttelse av norsk kjøpslov.

Eksempelvis seg jeg at min C2D har en 3 års begrenset garanti fra Intel, men denne gjelder ikke dersom jeg selger cpu'en videre står det. Men her vil man såvidt meg bekjent være beskyttet av norske forbrukerkjøps lover...

 

Hvis man ser på feks Gainward's liste over hva som ikke er greit å gjøre med grafikk- kort, virker det ganske klart at montering av egne kjøleløsninger IKKE er greit slik jeg tolker det. (Modifying the cooling-solution in any way)

Boards without warranty

 

@sablabra, det var nå mest et eksempel. 2,4V på 1,8V brikker er en del, men vi kan godt si 2,6Volt i steden slik at også du får med deg poenget :tease:

Lenke til kommentar

EVGA:

Question / Issue

Does water-cooling or installing a third party cooling solution on my video card void the warranty?

 

Answer / Solution

Installing third party cooling solutions does not void warranty on our products. Just be sure to keep the original cooling solution as it will have to be on the card if it is ever sent in for RMA. Any physical damage such as burn marks or damaged PCB will void the warranty.

Link

 

Question / Issue

Does overclocking void my warranty?

 

Answer / Solution

Overclocking our products does not void the warranty as long as there is no physical damage to the product or missing components.

Link

 

Glad jeg har EVGA :p

Lenke til kommentar
EVGA:
Question / Issue

Does water-cooling or installing a third party cooling solution on my video card void the warranty?

 

Answer / Solution

Installing third party cooling solutions does not void warranty on our products. Just be sure to keep the original cooling solution as it will have to be on the card if it is ever sent in for RMA. Any physical damage such as burn marks or damaged PCB will void the warranty.

Link

 

Question / Issue

Does overclocking void my warranty?

 

Answer / Solution

Overclocking our products does not void the warranty as long as there is no physical damage to the product or missing components.

Link

 

Glad jeg har EVGA :p

 

Akkuratt dette tror jeg gjelder alle, de fleste tar bare ikke å skriver det ned :p Så lenge det ikke er fysiske skader på kortet, vil delene bli byttet på garanti. (Sagt på en annen måte, uten bevis - all goood!)

Lenke til kommentar
Hadde du fulgt linken til Gainward sine sider, hadde du sett at det ikke er tilfelle.

Nei, jeg ønsker på ingen måte å være påståelig her, og snakker bare ut fra min tolkning av informasjonen som er tilgjengelig.

Men jeg syns da det virker som EVGA går mye lenger enn Gainward når det gjelder hva som er greit. Flott gravd frem Intern :thumbup: .

Når det gjelder overklokking er jeg litt usikker, man godtar vel et eller annet når man installerer Expert Tools, men må innrømme at jeg ikke husker teksten, og om den fraskriver garanti på noe vis.

Lenke til kommentar

Det står jo i linken du la ut her:

The Gainward warranty do not apply to the following situations:

- When using alternative coolingpaste.

- When faulty coolingpaste has been utilized.

- Utilizing other coolingpads.

- Modifying the cooling-solution in any way.

- Attaching memory cooling devices.

- Soldering/modifying the board.

- Neglecting to clean the coolers, rendering the built-in cooling device to function improper; thus damaging the board and/or components.

Endret av Intern
Lenke til kommentar
Intern Lagt til I dag, 14:15

Det står jo i linken du la ut her

Eh, ja det er vel det jeg sier, og jeg tror vi er enige.

EVGA tillater i følge FAQ mye mer når det gjelder hva som er greit å gjøre med et grafikk- kort, eller ikke ;)

Så det er jo litt morsomt, du sitter med et vannkjølt 8800 med garantien intakt, mens jeg sitter med et vannkjølt 8800 der garanti strengt tatt forsvant med kjøleren, bare fordi det er fra to forskjellige produsenter...

Jeg tror faktisk Gainwards holdning er mer representativ for bransjens generelle holdning til ting som dette. EVGA er jo et merke som er veldig rettet mot entusiaster, og det virker som de er særlig gode på, og opptatt av å ta vare på sine tilhengere.

Lenke til kommentar

Jeg har i hvert fall fått godkjent RMA etter å ha byttet kjøler, bare å sette på den originale igjen det :)

 

Men, med EVGA tror jeg det kanskje er vanskeligere å bytte kjøler og likevel beholde garantien. Jeg monterte en pc i går med et EVGA 8800 GTX, og det hadde et stort "WARRANTY VOID IF REMOVED" klistremerke på baksiden. Jeg så ikke så nøye på det, men det så ut til å dekke en del skruer i hvert fall. På mitt XFX 8800 GTX er det ikke noe slikt klistremerke, så her er det neppe noe problem.

Lenke til kommentar

Javel, dette blir jo bare mer og mer interessant sablabra, FAQ og hva som står på kortet er ikke helt det samme hos EVGA da...?

Vet jo at de fleste får godkjent RMA selv om du har byttet kjøleren, men jeg sier bare at dette strengt tatt ikke er greit hos feks Gainward.

Men det er jo i praksis mer et moralsk spørsmål, akkurat som med klokkingen, så lenge man ikke har synlige skader.

Lenke til kommentar

mao.

 

Se ann hva du gjør før du sender noe til RMA, det er en gråsone for hva man finner greit å forsøke å få dekket bevisst uforsvarlig oppførsel på.

 

Jeg vet at de mest ihugga klokkerne her inne selv tar ansvar for om de griller en CPU eller en GPU etc. Selv om de ikke sponses.

 

Jeg vet at noen webbutikker, som eks. Netshop har uttalt at du greit får bytte et skjermkort om du bare har byttet kjøler og jobben ser grei ut. Jeg er dog ikke 100% sikker på om det var Netshop, men mener så.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

det kan fort bli et problem med visse nettbutikker og garanti selv om produsenten selv sier at de har garanti selv ved overklokking og kjølerbytte.

 

jeg fikk ikke erstata et dfi hovedkort fra shg da jeg sa det hadde vært overklokka, selv om dfi selv har sagt at de har garanti mot slik.

 

jeg fikk nå ordna opp i saken etter mye at og fram, samt en extremt god kundeservice (utenom akkurat det med overklokkinga da), men det tok tid og det burde ikke vært som det var.

Lenke til kommentar
Ja, var vel bare jeg som misforstod deg.

 

Hva kan jeg si, pcp? "Jeg føler med deg."? :p

 

Litt synd at det er slikt, men på en annen side, hadde jeg drevet Gainward, hadde nok jeg gjort det samme.

He he, tusen takk for omtanken :love:

Men jeg prøver alltid å veldig forsiktig når jeg gjør sånt, så det går forhåpentligvis bra.

Som du sier er det til en viss grad forståelig om de har en slik polecy. Se på de eksempelbildene, så skjønner man jo at feks å legge på ny goop, det er ikke en jobb for absolutt alle... :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...