Gå til innhold

8800 ULTRA\GTX\GT\GTS Ytelse og OC egenskaper

simalarion

Anbefalte innlegg

Rivatuner > Customize i hjørnet av "ForceWare detected" > System settings > Skrur opp core og memory litt, og trykker deretter på "Test". Er dette riktig fremgangsmåte? For det skjer ingenting med meg etter å ha trykket på "Test"? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er helt riktig. Om du ikke får noen melding opp skal du ikke være bekymret; det finnes en safety clock på de nyeste GFX som gjør at du ikke trenger å kjøre validerings test i selve Rivatuner. Du merker fort om du har clocket for mye eller at det ikke fungerer når du starter spill/3D applikasjon.

Jeg mener å huske om du kjører clock over safety verdien, så vil du få opp en feilmelding i Rivatuner, som sier noe om "Overclock failed..." eller noe slikt - det kan du egentlig lett teste, ved å clocke opp 2D frekvensene til over normale 3D clock verdier.

:cool:

Endret av KimmiK
Lenke til kommentar

Jasså. Så med mindre det popper opp en error e.l. med en gang jeg trykker på "Test", så er klokken safe? Er det ingen annen måte å teste det på enn "du merker det selv"? :p Sånn som i ATI Tools, der kommer det opp sånn "hårdått" som en slags test, hvor den sier i fra om klokken er stabil eller ikke.

Edit: Og hvilket program bruker dere til å lese av GPU-tempen? Har trial av Everest, så får ikke den opp.

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar
Jasså. Så med mindre det popper opp en error e.l. med en gang jeg trykker på "Test", så er klokken safe? Er det ingen annen måte å teste det på enn "du merker det selv"? :p Sånn som i ATI Tools, der kommer det opp sånn "hårdått" som en slags test, hvor den sier i fra om klokken er stabil eller ikke.

Edit: Og hvilket program bruker dere til å lese av GPU-tempen? Har trial av Everest, så får ikke den opp.

9302472[/snapback]

Bare nevne at jeg bruker for min del ATI tool for klokking av 8800GTS, så om det er slik at du er bedre kjent med det kan du godt bruke den. Får temp på kjerne der også, men Rivatuner har jo bedre monitoring av temps/frekvens.

Ellers er temperaturen og frekvensen også å finne i "Nvidia Monitor", som er en del av "Ntune" som du kan laste ned fra Nvidia. Kan jo forresten klokke der også, men det blir ikke slik ved omstart, så er vel ikke så interessant.

Lenke til kommentar

@Kimmik: Ser man det ja. Må si jeg synes RivaTuner var passe dårlig laget til, meen men. Oversiktelig monitor-oversikt (når jeg først fant den) foresten.

@pcp160: Ja, tror jeg må laste ned ATI-Tool bare for å teste at klokken er OK, og heller bruke RivaTuner ellers. Stoler ikke helt på den "Test" greia i RivaTuner :no:

Hva er akseptabel temperatur til 24/7 klokk og bech-klokk? (Core og Ambient).

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Okei. Sitter nå å klokker med ATI Tools, hvor jeg kan velge core- og memory clock til 2D, 3D low power og 3D perf., bør jeg klokke alle likt, eller er det bør jeg klokke lengre på f.eks. 3D perf?

Og hvor kresne er dere på artifacts?

F.eks. så kan jeg klokke core på 2D og 3D low power opp i over 700mhz, mens jeg får artifacts med en gang jeg går over 650 mhz på 3D perf.

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar
Okei. Sitter nå å klokker med ATI Tools, hvor jeg kan velge core- og memory clock til 2D, 3D low power og 3D perf., bør jeg klokke alle likt, eller er det bør jeg klokke lengre på f.eks. 3D perf?

9303592[/snapback]

En eneste artifact og jeg avslutter/klokker ned. Artifact betyr ustabilitet, og da er det ikke langt ifra bluescreen eller det som værre er. Det sier ivhertfall at skjermkortet ikke har det spesielt "bra". :)

Jeg klokker ivhertfall bare performance 3D. Antar det ikke har noen vits å klokke low power 3D, eller 2D....

Lenke til kommentar

Ååå. Hvis det ikke har noen hensikt ytelsesmessig og benchmessig så gidder jeg såklart ikke å klokke core på 2D og 3D low power noe spesielt.

Men memory, der klokker alle likt ser det ut som. Når jeg skrur memory opp på f.eks. 2D, så følger den automatisk etter på de to andre. Så memory blir vel likt uansett.

Lenke til kommentar

9303592[/snapback]

Jeg skal ikke ha noe artifacts, så jeg går et stykke ned fra der det begynner å komme prikker/gule flekker i testen på minne. I ATI tools kan man jo gå enda et stykke videre før den rapporterer feil, men man ser det jo på den cuben.

Core er for mitt vedkommende litt mer enten/eller, så der klokker jeg til det crasher/blir lavere score i feks 3DMark, også går jeg ned ca 30Mhz. For meg blir det da 700/1100 som er 24/7 setting, og 740/1160 er vel ca max benchmark-klokk. Men med luft kan det være en ide å gå ned enda litt mer, jeg har vann på både core og minne, så temperaturen holder seg relativt stabil.

Minneklokken blir vel satt likt i alle modusene, utover det klokker jeg bare 3D perf. Men noen mener man kan få det mer stabilt om man klokker alle (så det ikke hopper for langt) Finne vel ikke noe fasit for disse tingene, men sånn gjør nå jeg det i alle fall :)

Lenke til kommentar

Da har jeg nettopp fått satt på vannkjøling på mitt 8800gtx. Det hjalp fært, max temp er nå rett under 50c ifølge nvmonitor (greie i nTune :/ ). Jeg har ikke testa så mye klokking enda, men en runde med stalker gikk greit på 660/1000. Før hang den seg på 610 mhz... Håper jeg kommer litt lenger enn 660, men jeg tror ikke det er så fryktelig mye mer potensiale :p

Lenke til kommentar
Merker du noen forskjell i ytelse da?

9303803[/snapback]

Som sagt, har kun testa stalker foreløpig. Det gikk flytende fra før, så jeg merker ikke noe forskjell der i hvert fall. Cpuen min er ikke helt med på visa lenger, så den begrenser jo en del :p . Merker sikkert forskjell i spill hvor skjermkortet krever litt mer.

Lenke til kommentar

@pcp160: Ja, merket at memory klokket likt på alle 3, så da er jo det greit. Og core på 2D og 3D low power setter jeg bare likt som maks jeg får på 3D performance.

Ligger nå an til 640/1840 som maks benchklokk (80*C maks, kjørt ~1 time uten artifacts). Så blir vel liggende på 600/1800 som 24/7.

Ser det er mange som klarer over 1000 på memory på GTS, så synes det er litt rart min stopper allerede på 920.

Lenke til kommentar

Det er mange GTS kort som stopper før 1Ghz da de har en volt på 1.95v mens GTX har en volt på 2.05v (om jeg ikke husker helt feil)

Se i signaturen min der har du en enkel pencil/blyant mod for å få bedre minne klokker ;)

Bare mål før og etter med multimeter og ikke gå for mye over 2.3v og helst laver til 24/7 klokk ;)

Lenke til kommentar

@2bb1, ja det var jo kanskje vel lavt på minnet. Mitt GTS har bare blitt mer og mer klokkevillig, og nå holder jeg altså 1100 på minnet. Men det kan jo skyldes at pasta har satt seg litt siden montering av vannblokk.

Hvis du har kjørt så lenge som en time, kan du sikkert legge deg litt høyere enn 600.

Andre med mer inngående kunnskap om 8800 får bekrefte eller avkrefte, men jeg tror ikke dette kortet opererer med forskjellig V-core på de forskjellige modusene, men på kort som gjør det bør man ikke øke annet enn 3D power.

Uansett har man ikke noe igjen for å øke 2D, med mindre du opplever at det henger/fryser/crasher i det du starter 3D spill.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...