Gå til innhold

8800 ULTRA\GTX\GT\GTS Ytelse og OC egenskaper


simalarion

Anbefalte innlegg

nvidiahar ikke ligget på latsiden de driver jo på med G92 og det har de gjort en stund nå ......

9199590[/snapback]

Det har de gjort hvert år, men det har vært vanlig å komme med en refresh etter 6mnd. Ergo har de ligget totalt på latsiden med de teamene som vanligvis var dedikert til slike refresh.

 

Vi mangler rett og slett en hel produktserie, det er klart de har ligget på latsiden og utnyttet situasjonen! Jeg hadde forstått det bedre om Nvidia hadde masse problemer.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
@ Theo343

8800GTX/Ultra er fortsatt en meget godt ytende brikke. Er først med spill som Crysis at den vil møte seriøs motstand tror jeg da. Så har jo ikke konkuransen fra ATI med sin 2900XT vært noe å snakke om heller. De som kjøpte 8800GTX da det kom har jo fått vallutta for pengene mener da jeg! Synes det egentlig burde være slik at det bare kom nytt topp-kort en gang i året, men at prisene gradvis og sikkert synker selvfølgelig.

9200118[/snapback]

- 8800GTX er fortsatt et godt kort, men det er overpriset deluxe!

- ATi ser jeg ingen grunn til å ta med i diskusjonen om hvorfor Nvidia svikter kundene sine.

- Kjøperne har fått valuta for pengene, men kjøperne har også måttet betale dyre dommer for dette produktet som normalt sett nå skulle hatt en refresh med ennå bedre ytelse og div. forbedringer.

- Det må gjerne komme toppkort kun 1 gang i året, men det er ikke toppkortene jeg synes Nvidia har sviktet med, de har sviktet totalt mellom 8600GTS og 8800GTX med kun 1 produkt med to minnemengder som alternativ.

- i x900 serier var det vanlig å få fler ytelsesalternativer, de får vi ikke nå.

- De burde lansert en 8900 refresh etter 6 mnd'er og gitt oss flere ytelses alternativer, mer funkjsonalitet osv.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
@ Theo343

8800GTX/Ultra er fortsatt en meget godt ytende brikke. Er først med spill som Crysis at den vil møte seriøs motstand tror jeg da. Så har jo ikke konkuransen fra ATI med sin 2900XT vært noe å snakke om heller. De som kjøpte 8800GTX da det kom har jo fått vallutta for pengene mener da jeg! Synes det egentlig burde være slik at det bare kom nytt topp-kort en gang i året, men at prisene gradvis og sikkert synker selvfølgelig.

9200118[/snapback]

- 8800GTX er fortsatt et godt kort, men det er overpriset deluxe!

- ATi ser jeg ingen grunn til å ta med i diskusjonen om hvorfor Nvidia svikter kundene sine.

- Kjøperne har fått valuta for pengene, men kjøperne har også måttet betale dyre dommer for dette produktet som normalt sett nå skulle hatt en refresh med ennå bedre ytelse og div. forbedringer.

- Det må gjerne komme toppkort kun 1 gang i året, men det er ikke toppkortene jeg synes Nvidia har sviktet med, de har sviktet totalt mellom 8600GTS og 8800GTX med kun 1 produkt med to minnemengder som alternativ.

- i x900 serier var det vanlig å få fler ytelsesalternativer, de får vi ikke nå.

- De burde lansert en 8900 refresh etter 6 mnd'er og gitt oss flere ytelses alternativer, mer funkjsonalitet osv.

9200925[/snapback]

8800GTX er da ikke overpriset....

20-25% Bedre enn 8800GTS 640MB, og koster deretter. (i ekstremt høye oppløsninger derimot, så kan ytelsen nærmest komme helt opp i det dobbelte)

At toppkort er et hakk overpriset skal jeg ikke se bort ifra, men deluxe overpirset?! Nå får du gi deg.

Lenke til kommentar
Theo343 Postet i dag, 16:19

- ATi ser jeg ingen grunn til å ta med i diskusjonen om hvorfor Nvidia svikter kundene sine.

Vanligvis vil jeg vel være ening i at det kan bli litt slitsomt når man alltid må snakke om ATI, AMD og Linux om man egentlig diskuterer Nvidia, Intel og Windows. Men akkurat ifht det du tar opp her er det vel ikke helt uten betydning hva ATI gjør slik jeg ser det. Dette handler vel litt om å tilpasse seg markedet, slik det til en hver tid er?

 

Forøvrig syns jeg helt personlig ikke vi trenger noe mellom 8600GTS og 8800 320. Skjermkort-verden er mer enn vanskelig nok og orientere seg frem i med alle sine forvirrende, men dog så avgjørende navn- endelser. At GTX er litt høyt priset kan vel hende, men igjen, det handler vel om hva det er verdt ifht alternativene...?

Lenke til kommentar

andrull:

- 3800,- burde vært GTX normalprisen nå, men jeg har kun funnet en produsent som faktisk har denne prisen nå. Med "overpriset deluxe" så mener jeg har prisen har ligget for høyt for lenge. Mange merker ligger fortsatt på 4200-4900,-

 

- Ultra kortet er nå toppkortet, det ligger på rundt 4900 og oppover. Ergo burde GTX prisen stabilisert seg på rundt 4000,-. Det er ikke særlig forskjell på kort og bundle.

 

PCP160:

- Det er ikke helt uten betydning, det er jeg absolutt enig i, men alikevel er det et valg nvidia har tatt og det er et år med få produkter fra nvidia uansett hvordan man vrir og vender på det.

 

- Klart det handler om å tilpasse seg markedet og å spare utgifter der man kan. Men hadde jeg vært nvidia fan ville jeg vært skuffet over den vesle produktlinjnen vi tross alt har sett i toppsjiktet siste året.

 

8800GTX med en Ultra utgave, 8800GTS 320/640. Dette er en særdeles mager produktlinje over 8600 serien, for 1 år med nvidia.

 

Jeg ønsker i det minste en refresh etter 6-8mnd og jeg har savnet kort som:

- 8x00GS/GTO 256b/512MB

- 8x00GX2

- 8x50GT

Kort som ellers har hatt mange kjøpere.

Jeg forstår at de tilpasser seg konkurransen, men tross alt er jeg alikevel skuffet over nvidia og et lite spennende produktår fra dem.

 

- 8800GTS 320 er ikke noe valg for meg i det hele tatt, jeg har en stor skjerm.

- 8600 serien virker å være unødvendig dårlig på ytelse etter press fra OEM om å holde prisen nede.

- 8800GTX er alikevel et far reach når det kommer til pris.

- 8800GTS 640, virker litt meningsløst når man sier 320 yter like godt, men det måtte vært det beste valget ift. til pris og høy oppløsning. Men der strides de lærde.

 

Alikevel er det altså 8800GTX som er det naturlige valget med en stor skjerm og en 8900 produktrefresh ville gitt flere alternativer.

 

PS

Det virker ikke som om noen våger å gi Nvidia kritikk for å ha hatt et så stille produktår, og legger all skyld på problemer hos en konkurrent. Den er for enkel :)

 

 

 

EDIT

La oss ta et eksempel på en produsent som ikke har sviktet sine kunder selv om hovedkonkurrenten sliter.

 

Intel/AMD.

 

Intel har gitt ut en suveren C2D og Kentsfield produktlinje selv om AMD sliter med produktene sine så det holder. Prisene er gode og utvalget fra Intel er ekstremt godt.

 

Det går altså ann å gi ut et stort produktvalg og flotte priser selv om motparten sliter med et godt nok produkt.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082

Hehe. Orket ikke å skrive bump, så derfor sitere jeg bare min egen post og svarte. Spørsmålet mitt var komemt et stykke bak, og jeg vil ha svar på spørsmålet mitt. Lurer svært på hva forskjellen er.

Lenke til kommentar
Det virker ikke som om noen våger å gi Nvidia kritikk for å ha hatt et så stille produktår, og legger all skyld på problemer hos en konkurrent. Den er for enkel :)

 

Får håpe nvidia har brukt stille-tiden på noe nyttig. F. eks forberedet G9x. :)

Sånn sett så er jo nvidia i en veldig god posisjon.

 

Pga ATI så trenger de ikke sette markedet i så sterkt fokus, og kan heller bruke tiden på å forbedre en ny toppmodell. De får da godt med tid, og slipper dermed hastverk. (hastverk er lastverk?) ATI derimot, de stresser nok en del mer, og sliter med å holde lanseringsdatoer. (ond sirkel?)

Endret av andrull
Lenke til kommentar

Et lite spørsmål.

 

Hvilken av temp målerene er det vi skal bruke til å sammenligne temperaturen?

 

1. ATI-tool måler maks temp (full load) på 8800GTX kortet til 90 grader. (uten kabinett)

2. Rivatuner måler maks temp (full load) på ca 82 grader

3. Everest ultimate edition måler begge, der den ene er på 90 grader ("GPU diode"), mens den andre viser 82 grader ("GPU").

 

Så er det GPU diode, eller GPU jeg burde se på hvis jeg skal sammenligne med andre skjermkort? Og hva er det de fleste andre bruker å oppgi?

 

 

Edit: For de som synes det var høye temperaturer, så kan det forklares at den glodvarme chipsettkjøleren (passiv zalmankjøler) står rett foran luftinntaket til 8800GTX. I et kabinett så blir det litt bedre temps, pga bedre kjøling av chipsett.

 

Edit2: Med 100% på skjermkortkjøleren så dropper tempen med over 16 grader. (fra 75%) :w00t: Støyen derimot... den blir litt for høy for min del...

Endret av andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...