Gå til innhold

8800 ULTRA\GTX\GT\GTS Ytelse og OC egenskaper


simalarion

Anbefalte innlegg

Optimalisering.

9001756[/snapback]

Dét var ordet jeg letet etter. Dessverre (?) bruker jeg ofte mer engelsk enn norsk i min dagligtale, slik at ordforrådet tidvis blir noe tynt i tekniske henseende. Uansett regner jeg med at du fikk med deg hovedinnholdet i posten min til tross for denne leifen.

 

Du har forresten en orddelingsfeil i signaturen din :).

Endret av Pennywise
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg griser masse/mye med norsk gramatikk, men ord jeg får vondt i hodet av å lese kan jeg risikere å rette opp ;)

 

Forøvrig hvis norsk ikke er ditt morsmål så er det ikke merkbart. Ingen er perfekt, men vi kan hjelpe hverandre ;)

 

Edit:

Orddelingsfeil rettet opp, og den var helt klart fremtredende.

 

Topic:

Hvilket kort endte du opp med? fornøyd? Pris?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Jeg griser masse/mye med norsk gramatikk, men ord jeg får vondt i hodet av å lese kan jeg risikere å rette opp ;)

 

Forøvrig hvis norsk ikke er ditt morsmål så er det ikke merkbart. Ingen er perfekt, men vi kan hjelpe hverandre ;)

 

Edit:

Orddelingsfeil rettet opp, og den var helt klart fremtredende.

 

Topic:

Hvilket kort endte du opp med? fornøyd? Pris?

9001839[/snapback]

Jada, det går helt greit. Jeg satt nemlig og letet litt etter den korrekte norske stavelsen av "optimization". Norsk er forøvrig morsmålet mitt, men jeg har mange utenlandske venner. Nok om det.

 

Jeg endte opp med et Gainward-kort fra Pcutstyr.no. Det kostet 4600,- pluss frakt, noe som er betydelig dyrere enn den prisen jeg i utgangspunktet hadde tenkt meg. Jeg kunne fått et litt billigere Inno3D fra SHG, men jeg valgte Pcutstyr denne gangen ettersom jeg har svært gode erfaringer med dem fra før. Det siste jeg trengte var enda et problem med en nettbutikk.

 

Jeg er svært fornøyd med kortet. Ytelsen er helt upåklagelig og støynivået er overraskende lavt, selv med tropetemperaturerene vi opplever i Nord-Norge for tiden. Jeg har klokket kortet til 650/1080 nå uten å røre viftehastighene noe, og det går fint. Skal vente til jeg mottar noe vannkjølingsutstyr fra USA før jeg presser det videre.

Endret av Pennywise
Lenke til kommentar
Nå har jeg endelig fått et 8800GTX-kort inn i maskinen (nei, ikke fra MasterIT, om dere måtte lure :p). Nå er det noen år siden jeg har brukt Nvidia, så jeg er litt "grønn" på driverinnstillingene.

 

Antialiasing - transparency: Her er det tre moduser: Multisampling, supersampling og off. Hva gjør de enkelte? Hvilken innstilling gir best ytelse? Hvilken modus gir best forhold mellom ytelse/kvalitet?

 

Texture quality: Her er vel kun Quality eller High Quality som er aktuelt. Jeg ser HQ deaktiverer en del optimalisering. Er HQ verdt det? Isåfall, hvor stort er ytelsestapet?

 

I tillegg er det en del optimaliseringsfunksjoner jeg ikke aner hva betyr. Hva bruker dere? Til spill? Til benchmarks?

 

Takk :)

9001312[/snapback]

Multisampling er det jeg pleier å bruke i de fleste spill.

OFF - er typisk vanlig antialiasing, som da også krever en god del mindre.

Mindre ting som gjennomsiktelige gjerner, og flere bakgrunselementer vil ikke få antialiasing med denne avskrudd.

 

Multisampling - Denne funksjonen gjør at flere av teksturene blir antialiaset, aldri mindre hakkette teksturer. Dette er da mindre teksturer som er mer i bakgrunnen, gjerder, telefonsnorer osv..

Til vanlig bruk så klarer du deg fint uten denne funskjonen, men om du ønsker å konsentrere litt mer på grafikken, eller skal vise frem grafikken i et spill til dine venner så aktiver denne. (om ytelsen ikke blir for dårlig)

Personlig så ville jeg heller hatt 4xMSAA enn 8xAA. :)

 

Supersampling - Denne Metoden vil antialiase tilnærmet alt som skjer på bildet og krever hinsides mye av skjermkortet. Selv sliter jeg veldig med å finne aliasede elementer som IKKE Multisample AA tar knekken på. Denne funksjonen har jeg tilnærmet aldri på.

 

High-Quality har ikke noen særlig virkning på 8800 serien, da disse har tilnærmet "perfekt" bildekvalitet, og er nok heller myntet på 6 og 7 serien. (disse slet en del med bildekvaliteten på vanlig "quality")

Med tanke på at bildekvlaiten nesten ikke blir bedre, så har jeg heller ikke merket noe særlig til ytelsetap.

 

 

 

De

Endret av andrull
Lenke til kommentar

Hei :)

 

Hvordan får man egentlig opp andre temperaturer enn GPU i NVIDIA MonitorView? Så at en hadde et bilde der den viste GPU og CPU temp. :hmm: Jeg får bare vist GPU-temp..

 

Hvordan funker det egentlig å ha åpent kabinett? er det bare å ta av den ene siden i kabinettet? er det noen negative sider ved å ha det slik?

 

Er det bra å bruke NVIDIA nTune til å overklokke skjermkortet? Eller burde jeg bruke et annet program? (Har 8800 GTS 640mb btw.)

 

Til slutt.. Merker man mye forskjell i spill hvis man klokker kortet?

Lenke til kommentar
Hvordan funker det egentlig å ha åpent kabinett? er det bare å ta av den ene siden i kabinettet? er det noen negative sider ved å ha det slik?

 

? Du har jo de åpenbare negative sidene... at du sparker føttene inn i noen komponenter, og at det ikke ser så pent ut osv...

 

Akkurat på dette tidspunkt kjører jeg fullstendig uten kabinett....

 

Til slutt.. Merker man mye forskjell i spill hvis man klokker kortet?

Kommer helt ann på om det er skjermkortet eller andre komponenter som er flaskehalsen. Om det lagger i et spill, og det er skjermkortet som holder deg igjen, så kan det bli vesentlig mye bedre med overklokking. (dog skal det mye til for at 8800GTS holder igjen)

Endret av andrull
Lenke til kommentar
Hvordan får man egentlig opp andre temperaturer enn GPU i NVIDIA MonitorView? Så at en hadde et bilde der den viste GPU og CPU temp. :hmm:  Jeg får bare vist GPU-temp..

9005151[/snapback]

Tror du må ha HK med nvidia brikkesett for å få flere temperaturer.

 

Hvordan funker det egentlig å ha åpent kabinett? er det bare å ta av den ene siden i kabinettet? er det noen negative sider ved å ha det slik?

9005151[/snapback]

Du får dårligere luftgjennomstrømning i kabinettet, men det kommer en del ann på hvordan luftgjennomstrømningen er fra før av. Det er jo bare å teste. På min PC ble alle komponentene unntatt HK ca. like varme eller litt kaldere, mens HK ble litt varmere.

 

Er det bra å bruke NVIDIA nTune til å overklokke skjermkortet? Eller burde jeg bruke et annet program? (Har 8800 GTS 640mb btw.)

9005151[/snapback]

Jeg bruker RivaTuner og det er veldig bra. Har vel litt flere funksjoner enn nTune (f.eks. beholde klokken etter restart og litt mer monitoring), og jeg er mer vant til det.

Lenke til kommentar
Multisampling er det jeg pleier å bruke i de fleste spill.

OFF - er typisk vanlig antialiasing, som da også krever en god del mindre.

Mindre ting som gjennomsiktelige gjerner, og flere bakgrunselementer vil ikke få antialiasing med denne avskrudd.

 

Multisampling - Denne funksjonen gjør at flere av teksturene blir antialiaset, aldri mindre hakkette teksturer. Dette er da mindre teksturer som er mer i bakgrunnen, gjerder, telefonsnorer osv..

Til vanlig bruk så klarer du deg fint uten denne funskjonen, men om du ønsker å konsentrere litt mer på grafikken, eller skal vise frem grafikken i et spill til dine venner så aktiver denne. (om ytelsen ikke blir for dårlig)

Personlig så ville jeg heller hatt 4xMSAA enn 8xAA. :)

 

Supersampling - Denne Metoden vil antialiase tilnærmet alt som skjer på bildet og krever hinsides mye av skjermkortet. Selv sliter jeg veldig med å finne aliasede elementer som IKKE Multisample AA tar knekken på. Denne funksjonen har jeg tilnærmet aldri på.

Med transparency AA gjelder dette bare alpha teksturer så ytelsetapet er helt spill og scene avhengig.

Lenke til kommentar
Jeg bruker RivaTuner og det er veldig bra. Har vel litt flere funksjoner enn nTune (f.eks. beholde klokken etter restart og litt mer monitoring), og jeg er mer vant til det.

 

Ok.. Takk for svar :) Men er det ikke slik at RivaTuner ikke virker i Windows Vista?

 

Ps. Er dårlig på sånn furumgreier, så det er mulig jeg ikke fikser Quotes ol. helt :whistle:

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg har et POV8800GTX, men får ikke justert vita manuelt i nTune lengere?

dette kunne jeg gjøre før.

 

Har prøvd stortsett det som er av drivere, både nye og gammle, både før og etter OS formatering.

 

Noen som vet hva som kan vere galt?

 

EDIT: kortet har aldri vært overklokket.

Endret av Tornado78
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...