Gå til innhold

8800 ULTRA\GTX\GT\GTS Ytelse og OC egenskaper


simalarion

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
åja, så det er faktisk en feil laget av 8800... trodde det var en eller annen innstilling i spillet som gjorde det slik.

8319075[/snapback]

Vel var ikke sånn på min gamle maskin med FX5600 heller ikke når jeg hadde 7900GTO (SLI) eller X1900XT 512M

 

Edit: Har prøvd mange forskjellige inntsillinger også i nVidia kontrollpanel

8319429[/snapback]

ja jeg hadde 7900gt før, og der hadde jeg ingen problemer med slik "tåke". så det må nok være noe med 8800 korta ja. drivere maybe? kjører du vista eller xp ghost? kjører xp jeg, med nyeste gpu drivere.

8320260[/snapback]

Dette er en standard problem for de fleste/alle 8800 eiere. Og etter det jeg vet så er det ingen drivere som fikser dette lille problemet heller.

Lenke til kommentar

Den nyeste beta driveren fikser dette tåke problemet i source. I vista altså, problemet mitt er at når jeg ser films o.l med vlc så får jeg blåskjerm etter 5 minutter.

 

Skulle forresten ikke nVIDIA komme med driver oppdateringer hver mnd framover? Siste WHQL driver kom 20. feb

Lenke til kommentar
Lurer litt på om man kan bruke ett 8800 gts 320 MB og et 640 mb som sli løsnining(samme produsent), eller må man ha 2 kort med like masse ram og går på samme gpu?

8325769[/snapback]

Det fungerer fint det.

Skjermkort trenger ikke ha samme hastighet på minnet eller GPU, det trenger ikke å være fra samme produsent, og det trenger heller ikke ha lik menge ram.

 

Bare det er av samme modell, så skal det gå helt fint. MEN, jeg ville ALDRI ha brukt 320MB utgaven i SLI. Selv om du kobler til 640MB utgaven, så vil du totalt bare få 320MB, noe som betyr at Rminnet vil være svært flaskehals. (ivhertfall når du nesten dobbler GPU kraften)

Endret av andrull
Lenke til kommentar
Lurer litt på om man kan bruke ett 8800 gts 320 MB og et 640 mb som sli løsnining(samme produsent), eller må man ha 2 kort med like masse ram og går på samme gpu?

8325769[/snapback]

Det fungerer fint det.

Skjermkort trenger ikke ha samme hastighet på minnet eller GPU, det trenger ikke å være fra samme produsent, og det trenger heller ikke ha lik menge ram.

 

Bare det er av samme modell, så skal det gå helt fint. MEN, jeg ville ALDRI ha brukt 320MB utgaven i SLI. Selv om du kobler til 640MB utgaven, så vil du totalt bare få 320MB, noe som betyr at Rminnet vil være svært flaskehals. (ivhertfall når du nesten dobbler GPU kraften)

8326083[/snapback]

 

Takk for svar :thumbup:

Har akkurat kjøpt meg ny maskin med Msi 8800 gts 320 mb OC verson. Hva vil du da anbefale å gjøre? har lest litt rundt på nettet ang 320 oc versonen. De fleste som kjører Sli er veldig fornøyd med 2 x 320 mb oc. Jeg har personlig ikke noe særlig peiling på alt rundt sli så det er greit å få litt tips dær:)

Lenke til kommentar

hmm er det ikke sånn at den bare brukker minne på det ene kortet og alt som blir brukt på "slave" er GPU ?

 

Eks. hvis man setter 640mb i øverste spor "master" og 320mb versonen i den nederste blir det vel at den brukker minne til 640mb versonen som da står i "master" sporet eller PCIe 1 sporet eller hva du vil kalle det og at man da bare bruker GPU selve G80 fra det andre kortet ?

Lenke til kommentar
hmm er det ikke sånn at den bare brukker minne på det ene kortet og alt som blir brukt på "slave" er GPU ?

 

Eks. hvis man setter 640mb i øverste spor "master" og 320mb versonen i den nederste blir det vel at den brukker minne til 640mb versonen som da står i "master" sporet eller PCIe 1 sporet eller hva du vil kalle det og at man da bare bruker GPU selve G80 fra det andre kortet ?

8326847[/snapback]

Nei, ikke helt slik.

 

Når hvert skjermkort skal rendre et bilde/scene, så får begge kortene den samme informasjonen, og denne identiske informasjonen blir så lagret på begge skjermkortene. Så bruker du f. eks 400MB av minnet med et skjermkort, så vil du fortsatt bare bruke opp 400MB, men den samme informasjonen kopieres til begge kortene.

 

Grunnen til at skjermkortene må inneholde identisk informasjon om bildet/scenen, er at kommunikasjonen mellom de to kortene ikke overhode er raskt nok til at de kunne delt informasjonen seg imellom. (tror jeg)

 

(Rent fysisk så dobbles minnemengden, og alt blir tatt i bruk, men på den andre siden så vil minnebruken dobbles)

 

Bruker man derimot et 320MB kort, og et 640MB kort, så vil 640MB kortet stille seg ned til 320MB. (det hadde jo blitt store konflikter om det ene skjermkortet inneholdt mer informasjon enn det andre :p)

Lenke til kommentar
hmm er det ikke sånn at den bare brukker minne på det ene kortet og alt som blir brukt på "slave" er GPU ?

 

Eks. hvis man setter 640mb i øverste spor "master" og 320mb versonen i den nederste blir det vel at den brukker minne til 640mb versonen som da står i "master" sporet eller PCIe 1 sporet eller hva du vil kalle det og at man da bare bruker GPU selve G80 fra det andre kortet ?

8326847[/snapback]

Nei, ikke helt slik.

 

Når hvert skjermkort skal rendre et bilde/scene, så får begge kortene den samme informasjonen, og denne identiske informasjonen blir så lagret på begge skjermkortene. Så bruker du f. eks 400MB av minnet med et skjermkort, så vil du fortsatt bare bruke opp 400MB, men den samme informasjonen kopieres til begge kortene.

 

Grunnen til at skjermkortene må inneholde identisk informasjon om bildet/scenen, er at kommunikasjonen mellom de to kortene ikke overhode er raskt nok til at de kunne delt informasjonen seg imellom. (tror jeg)

 

(Rent fysisk så dobbles minnemengden, og alt blir tatt i bruk, men på den andre siden så vil minnebruken dobbles)

 

Bruker man derimot et 320MB kort, og et 640MB kort, så vil 640MB kortet stille seg ned til 320MB. (det hadde jo blitt store konflikter om det ene skjermkortet inneholdt mer informasjon enn det andre :p)

8327187[/snapback]

Det stemmer det du sier, vil kun kjøre så mye ram som det minste kortet har. Mitt 7950gx2 har 1024MB minne totalt, men kun 512 pr kort.

Lenke til kommentar
SLI gir KUNN 2x512MB, ikke 1024MB.

Altså vil du ikke få utnyttet noe mer enn 512MB.

(går minnebruken over 512MB så faller ytelsen akkurat som på andre 512MB skjermkort)

8344858[/snapback]

Ja det er da det jeg har skrevet. 1024 totalt, 512 pr kort.... :roll:

8346301[/snapback]

Var mer en liten kommentar til lorsmygen. Ikke til deg.

(virket ikke ut som om lordsmygen var helt klar over det)

:)

Lenke til kommentar

Ja det stemmer :) Kortene klarer ikke å bruke 1024mb til sammen da teksturene og datamengden som behandles i SLI konfigurasjon bruker 1 og 1 kort samtidig, ikke til sammen. Men grunnen til at vi får bedre ytelse er at begge kortene bruker hver sin GPU og RAM til å rendre (framstille/presantere) og beregne biler per sekund mye fortere når data blir behandlet. Dette er fordi begge kortene får den samme oppgaven og gjennomsnittet av dem to gir bedre ytelse enn hvis vi bare hadde 1 kort.

 

Når Nvidia lansere nyere og bedre drivere kan vi bruke det ene kortet som fysikk kort og det andre til å rendre grafikken.

Endret av Deluxe_REborn
Lenke til kommentar

SLI med et 8800GTS 640 og et 8800GTS 320 vil vel ikke funke?

 

Eller kanskje funke, men da vil det bli som om du har 320 Mb minne på begge kortene.

 

Jeg kan lite om SLI, men min mest logiske forklaring er at siden SLI enten renderer annenhver frame eller havlparten av hver frame, så må det være den samme informasjonen på begge kortene, dvs. at det som er lagret på minnet til det ene kortet vil alltid være speilet på det andre kortet. Derfor vil som andrull sier, ytelsen falle når minnebruken går over 640 Mb minne hvis man kjører SLI med 2x 8800GTS.

 

Vi kan vel se om Raptor svarer på dette ;) regner med han kan en god del mer om SLI enn de fleste andre egentlig.

Lenke til kommentar
SLI med et 8800GTS 640 og et 8800GTS 320 vil vel ikke funke?

 

 

tror du må ha 2 kort samme mengen ram på ja

 

gled til prøv sli kort nr 2 er i posten :<D

8364582[/snapback]

Det var da fært til stahet her da. Bare på denne siden har jeg vel nevnt det 2-3 ganger før.

Ja, du KAN ha to skjermkort med forskjellig mengde ram i SLI. :whistle:

 

Hentet ifra Nvidia SLI zone:

Can I mix and match graphics cards with different sizes of memory?

While it is not recommended, NVIDIA does offer this flexibility using Coolbits. When purchasing a second graphics card, you should try to match the memory size so that you are ensured full value and performance from your purchase. For example, if your first card is a GeForce 6600 GT with 128MB of memory, you should purchase a second GeForce 6600 GT with 128MB of memory. However, using Coolbits (value set to 18), you can force both of the cards to use the lower of the two memory sizes and operate together in SLI mode. When dissimilar memory sizes are enabled to work together using Coolbits, the effective memory size for each card becomes the smaller of the two memory sizes. Instructions to enable this feature can be found here.

 

Hvis noen er i tvil, så kan du også mkse kort med forskjellig frekvens:

Can I mix and match graphics cards is one of them is overclocked by the manufacturer?

Yes. A GeForce 7800 GTX that is overclocked (for example BFG GeForce 7800 GTX OC) can be mixed with a standard clocked GeForce 7800 GTX.

 

Les gjerne mer om SLI FAQ her: http://www.slizone.com/page/slizone_faq.html#c11

:thumbup:

 

Edit: Selv synes jeg SLI er kjempegreier.

Kjøpte først en ny PC med 6800GT akkurat da 7800GTX kom, og så viste det seg at 7800GTX ikke var så særlig bedre. (en 30% forskjell, og ingen andre store fysiske forskjeller)

Så gikk det et halvt år, og 7800GTX 512MB kom, og da kjøpte jeg et 6800GT til i SLI.

Dette kostet meg da tilsammen under 4000kr. (noe som var prisen til et 7800GTX vanlig) og ble først danket ut av 7900GTX / 7950GX2. Ingen særlige problemer ble oppdaget.

 

Har 8800GTX nå, og synes at mitt valg av SLI var et kjempegodt valg. (å kjøre 2stk 7900GTX i SLI nå er da ikke anbefalt, da 8800GTX er tilbærmet dobbelt så kraftig og har DX10 osv..)

Endret av andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...