SilentBob Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 Jeg har googla rundt i en time nå, men jeg finner ikke ut hvordan jeg kan åpne en link i et nytt vindu OG få siden html 4.01 strict validert...tips? Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 Jeg tror faktisk du er nødt til å bytte doctype til HTML 4.01 Transitional. JS vil vi ikke ha i linker, i alle fall ikke jeg. Kan være det er deaktivert eller er manglende støtte for det rundt om. Husk også at de fleste som surfer på nettet liker å velge hvor vidt en side skal åpnes i et nytt vindu eller ikke selv. Lenke til kommentar
SilentBob Skrevet 10. november 2006 Forfatter Del Skrevet 10. november 2006 (endret) <a href="http://www.enellerannenside.no/" onclick="window.open(this.href,'newwin'); return false;">EN eller annen side</a> er det JS? Så det anbefales at alle sider åpnes i samme side? Tenker da spess. på eksterne linker som jeg merker "Åpnes i ny side". Selv liker jeg at disse åpnes i ny side...er jeg alene om det? Edit: Transitional er foresten utelukket. Er en skoleoppgave og den må være xhtml eller html strict... Endret 10. november 2006 av SilentBob Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 10. november 2006 Del Skrevet 10. november 2006 Her inne har jeg inntrykket av at du er ganske alene i å like lenker som åpner nye vinduer. Med en moderne nettleser med faner kan dette være særdeles irriterende. Men du får nesten gjøre som du vil. Personlig liker jeg å tro at de som besøker sidene jeg lager klarer å høyreklikke på linken og gjøre det nødvendige om de vil ha siden i et nytt vindu. Og ja, koden du postet er JS. Lenke til kommentar
arthoz Skrevet 10. november 2006 Del Skrevet 10. november 2006 <a href="http://www.enellerannenside.no/" onclick="window.open(this.href,'newwin'); return false;">EN eller annen side</a> er det JS? Så det anbefales at alle sider åpnes i samme side? Tenker da spess. på eksterne linker som jeg merker "Åpnes i ny side". Selv liker jeg at disse åpnes i ny side...er jeg alene om det? Edit: Transitional er foresten utelukket. Er en skoleoppgave og den må være xhtml eller html strict... 7255433[/snapback] Ja det er JS. Og det anbefales at den som besøker siden din får velge hvilket vindu han vil ha linkene i(det man også må gjøre i strict). Selv kan jeg ikke fordra at folk absolutt skal velge at jeg må ha det i nytt vindu, heller markere at det er ekstern link bedre, så er det større sjanse for at man åpner den siden i samme vinduet etter man er ferdig på siden din(så slipper man åpne et nytt, og så stenge din), eller åpner i nytt vindu selv samtidig mens han surfer på siden din. Lenke til kommentar
SilentBob Skrevet 10. november 2006 Forfatter Del Skrevet 10. november 2006 hmmkay "problemet" er at denne siden er noe vi skal lage som et skoleprosjekt for en oppdragsgiver, og han er meget oppsatt på at linker til levrandører o.l. åpnes i ny side, mens oppgavsteksten krever at siden valideres strict (og at vi utvikler siden etter oppdragsgivers ønske). Og siden JS ikke støttes av 100% av besøkende kan man da ende opp med en side som ikke fungerer (optimalt)...jaja får høre med oppdragsgiver om han er villig til å fire på det kravet da Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 11. november 2006 Del Skrevet 11. november 2006 Hmm.. <a href="link" target=_blank>link</a> tror jeg er lov i XHTML 1.0 Trans Eller så finnes det "hacks", min side er valid xhtml 1.1 ved hjelp av rel="external" og et JS script Lenke til kommentar
PHPdude Skrevet 11. november 2006 Del Skrevet 11. november 2006 Her inne har jeg inntrykket av at du er ganske alene i å like lenker som åpner nye vinduer. Med en moderne nettleser med faner kan dette være særdeles irriterende. Med en moderne nettleser så har har ikke SÅ mye å si fordi da stiller man det inn sånn at det åpnes i en ny fane og ikke et nytt vindu , Men ellers er det utrolig frustrerende med websider som på død å liv vil at du skal bli på siden, og åpner eksterne lenker i nytt vindu, det er ikke uten grunn at denne muligheten har blitt fjernet fra HTML. Vis jeg har lyst til å beholde siden jeg er på så åpner jeg linken i en ny fane/vindu og brukere klarer å finne ut om dem vil bli på siden eller ikke, ingen webutviklere bør prøve å hindre brukerens ønske. Altså: Dropp dette med det nye vinduet, la brukeren styre dette selv! Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 11. november 2006 Del Skrevet 11. november 2006 PHPdude: Det er forutsatt at man ikke kjører med standardinnstillinger, noe mange faktisk gjør. Bestefar skal ikke straffes fordi han kjører Firefox med standardinnstillinger. Lenke til kommentar
PHPdude Skrevet 11. november 2006 Del Skrevet 11. november 2006 (endret) Så sant så sant! Dårlig webutvikling straffer brukerne med minst kunnskap. Alle vet at de kan bruke Tilbake-knappen for å komme til den siden de var på, men langt i fra alle vet at de kan høyreklikke på linken å velge nytt vindu/fane. Og enda færre vet at man kan velge sånt i innstillignene, Og for de som måtte tro at de får mer trafikk vis de åpner linker i nytt vindu: De brukeren som ikke skjønner det jeg nevnte overfor, pleier faktisk heller ikke å merke at det har åpnet seg et nytt vindu. Så vis de faktisk VILL tilbake til siden din så får de det ikke til fordi tilbakeknappen ikke funker. Endret 11. november 2006 av PHPdude Lenke til kommentar
Nicolasn Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 (endret) Jeg har støtt på et lite problem... Jeg driver å redigerer hjemmesiden min i IE, fordi i Opera så funker ikke freewebsfunksjonene. Holder på å legge in en link som man skal trykke på for å komme til en side. Denne vil jeg åpne i egen side, iom at det er en side der hvor det blir kjørt film. Så for at folk skal slippe å blir frustrert av gå tilbake, så tenkte jeg at jeg kune bruke denne <A HREF="URL" ONCLICK="***"></A> Så, noen som har linker til sider der hvor jeg kan finne et slikt Javascript? Vil dette scriptet funke i Opera når jeg bruker IE til å redigere hjemmesiden? Endret 6. januar 2007 av Nicolasn Lenke til kommentar
haugsand Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 Jeg tror faktisk du er nødt til å bytte doctype til HTML 4.01 Transitional. JS vil vi ikke ha i linker, i alle fall ikke jeg. Kan være det er deaktivert eller er manglende støtte for det rundt om.7255038[/snapback] Om den anbefalte JS-metoden er brukt (dvs, href-attributten inneholder den korrekte adressen), vil jo ikke brukeren lide et stort tap om JS er deaktivert? Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 (endret) Jeg har støtt på et lite problem... Jeg driver å redigerer hjemmesiden min i IE, fordi i Opera så funker ikke freewebsfunksjonene. Holder på å legge in en link som man skal trykke på for å komme til en side. Denne vil jeg åpne i egen side, iom at det er en side der hvor det blir kjørt film. Så for at folk skal slippe å blir frustrert av gå tilbake, så tenkte jeg at jeg kune bruke denne <A HREF="URL" ONCLICK="***"></A> Så, noen som har linker til sider der hvor jeg kan finne et slikt Javascript? Vil dette scriptet funke i Opera når jeg bruker IE til å redigere hjemmesiden? 7657879[/snapback] Hvis det er rett JS, så vil det virke i alle nettlesere. Edit; med mindre JS er slått av. Endret 6. januar 2007 av Ståle Lenke til kommentar
Nicolasn Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 Jeg har støtt på et lite problem... Jeg driver å redigerer hjemmesiden min i IE, fordi i Opera så funker ikke freewebsfunksjonene. Holder på å legge in en link som man skal trykke på for å komme til en side. Denne vil jeg åpne i egen side, iom at det er en side der hvor det blir kjørt film. Så for at folk skal slippe å blir frustrert av gå tilbake, så tenkte jeg at jeg kune bruke denne <A HREF="URL" ONCLICK="***"></A> Så, noen som har linker til sider der hvor jeg kan finne et slikt Javascript? Vil dette scriptet funke i Opera når jeg bruker IE til å redigere hjemmesiden? 7657879[/snapback] Hvis det er rett JS, så vil det virke i alle nettlesere. Edit; med mindre JS er slått av. 7658787[/snapback] Jeg fant det ut Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå