Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hypnose, et reelt fenomen?

Bjorhus

Anbefalte innlegg

Ser for meg at hypnotiserte folk "spiller" med, ubevist.

7321050[/snapback]

Og det er vel nettopp det som er hypnose; suggesjon. ;)

Jeg skjønner ikke hvorfor folk driver å betviler noe så godt dokumentert og bevist som hypnose. Man vet at mennesker kan overtales til mye rart, lures til å tro mye rart.. Hvorfor er det så vanskelig å tro at det kan gjøres på et litt mer ubevisst plan?

Som du sier Neppe, det er jo ikke sånn at albuene hans fysisk ikke kunne beveges, men han har rett og slett blitt lurt til å tro fullstendig at han ikke kan bevege dem, og da kan han heller ikke det.. Er jo det som ér hypnose, hypnose er ikke hokus-pokus.

7321119[/snapback]

Neimen hallo da du!Man har da lov til og stille seg litt skeptisk til ting man ikke har så masse kunnskaper om.Men skal lete meg frem til de gode dokumentasjonene og bevisene du snakker om jeg, så får jeg heller komme tilbake når jeg synes jeg vet litt mer. :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ser for meg at hypnotiserte folk "spiller" med, ubevist.

7321050[/snapback]

Og det er vel nettopp det som er hypnose; suggesjon. ;)

Jeg skjønner ikke hvorfor folk driver å betviler noe så godt dokumentert og bevist som hypnose. Man vet at mennesker kan overtales til mye rart, lures til å tro mye rart.. Hvorfor er det så vanskelig å tro at det kan gjøres på et litt mer ubevisst plan?

Som du sier Neppe, det er jo ikke sånn at albuene hans fysisk ikke kunne beveges, men han har rett og slett blitt lurt til å tro fullstendig at han ikke kan bevege dem, og da kan han heller ikke det.. Er jo det som ér hypnose, hypnose er ikke hokus-pokus.

7321119[/snapback]

Neimen hallo da du!

*snip*

Hold your horses, jeg sa da slett ikke at det ikke er lov å være skeptisk! Jeg sier simpelthen at _jeg_ ikke forstår hvorfor noen betviler et beviselig faktum.

Her har jeg tilogmed funnet en pålitelig kilde til deg; ;)

..En relativt forståelig forklaring er som følger: Hypnose er en tilstand av endret bevissthet som normalt oppstår hos alle mennesker rett før vi faller i søvn. I terapeutisk hypnose fremkalles og forlenges denne tilstanden kunstig, slik at man kan arbeide innenfor dens grenser, med de spesielle muligheter det medfører.

Dette er et lite utdrag,

Utfyllende artikkel finner du her: http://www.forskning.no/Artikler/2003/mai/1052840202.77

Lenke til kommentar

Hmm.10-15 % er så lite mottakelige at de anses som ikke hypnotiserbare.

Kun 15-20% er i stand til å oppleve dyp hypnose.

Ikke mer enn en-to personer kan nås av den dypeste hypnosen.

De som eventuelt har forsøkt, men ikke vært mottagelige, eller mottagelige i liten grad, de som er den største gruppen av oss tvilere da sikkert. :hmm: Skulle vært artig å forsøkt.

Takker for hjelpen. ;)

Lenke til kommentar

Bare morro! :)

Skulle gjerne likt å bli forsøkt hypnotisert selv, ja! Hadde spart en for masse fundering..

Det finnes jo masser av vitnesbyrd alá dette der ute, personlig tviler jeg på at alle lyver:

Jeg har selv sett en av mine venner bli hypnotisert til å drite seg ut på scenen foran 1000 andre soldater.

Det var nettop Torgrim Holte som underholdt rekrutter.

Jeg garanterer for at min venn ikke var i stand til å spille slikt skuespill.

Han ville garantert heller forsøke å drite ut hypnotisøren enn å spille med.

http://www.root.no/forum/lofiversion/index.php/t5852.html

Endret av toth
Lenke til kommentar
hypnose fungerer. fungerte ganske greit da jeg ble utsatt for det iallefall.

7343165[/snapback]

Kan vi få nærmere forklaring, om ikke det er veldig personlig? Alltid best å høre førstehånds-vitnesbyrd..

7343168[/snapback]

vet ikke hvor mye detaljer jeg ønsker å gå ut med men jeg ble utsatt for hypnose hos en hodelege en gang. selv om jeg merket at hjernen mottok det han sa så klarte jeg ikke gjøre noe som helst med kroppen uten krymperens "kommandoer".

det er det merkeligste jeg noen ganghar opplevd. har aldri vært så "paralysert" som da.

Lenke til kommentar

Fikk se-høre på Torgrims DVD Stump røyken med hypnoterapi i går.

Nå hørte jeg på den kun grunnet min nysgjerrighet, ikke for å teste den ut. Var uansett for mye uro rundt til at den eventuelt ville hatt den ønskelige effekt. En halvtime uten noen som helst form for forstyrrelser utenfra var påkrevd. Så, den flekken i taket en oppfordres til å stirre på, gjorde jeg ikke noe forsøk på å finne.

Ens last, som i dette tilfelle var røken, skulle til slutt legges gjen i en grop, på en strand som en under hypnosen skulle innbilles at man oppholdt seg på. Var mange faser en skulle igjennom. Mange myke skyer en skulle falle dypt ned i.

Karen som forsøkte denne metoden, er forøvrig fortsatt røykfri.

Forundelig nok ser det ikke ut som han savner giftpinnene i det hele tatt. :ohmy:

Ikke er han rastløs.Ingen synlige abstinenser å spore. :)

Endret av asoris
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 3 år senere...
Gjest torgrim Holte

en interressant diskusjon.. jeg er torgrim holte ; hypnotisør av yrke, og er gjerne villig til å svare på spørsmål om noen lurer på noe vedr jobben min.. Når det gjeler lovligheten av hypnose, så er det sant som skrevet ovenfor at den sovene paragrafen364 ble avskaffet i revisjonen av den spesielle straffeloven, så nå er det fritt frem for alle som ønsker å drive med hypnose på alle plan

Lenke til kommentar

Siden du først stiller deg til disposisjon;

Ved "regulert", medisinsk/nyttehypnose, brukes gjerne ganske mye tid på å få personen i transe. Men når det kommer til show-hypnose, så ser det ut til at flere av utøverne gir inntrykk av å kunne sette personer i transe iløpet av få sekunder. Hvordan skal det være mulig?

De fleste oppegående mennesker skjønner jo at det ikke finnes 3 magiske ord man kan hviske noen, og vips er de i transe.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Faktum er at hypnose er en helt naturlig tilstand og som vi bruker og er nødvendig for oss. Det er allikevel blitt mange feiloppfatninger både far de som har utøvd og de som har sett typisk scenehypnose.

Det viktig å vite at alle har opplevd tilstanden hypnose. For eksempel når du blir absorbert i å lese en bok, og er uvitende om dine omgivelser, eller når du kjører hjem og innser at du er på autopilot, at du tenker på andre ting mens du kjører. Denne Dagdrømme tilstanden er veldig lik den hypnotiske tilstand som en terapeut hjelper deg med å oppnå. Det finnes mange ulike teknikker for å indusere hypnos, noen har sikkert også opplevd lærere, både de monotone som er flinke til å indusere søvn, og de mer livaktige som gjør at en får sterke indre opplevelse av å høre dem fortell.

En nyttig link for å lære mer: 3 ting du bør vite før du velger hypnose

Øyvind :)

Lenke til kommentar

Dette med hypnose fikk tankene til å fly. Meget interessant lesing, spesielt i den tråden som ble linket til her på første siden. Satt og leste om hypnosen, og det fikk meg til å huske en hendelse som skjedde med meg. Men jeg vet ikke helt hva som skjedde eller om det kan ha noe sammenheng med hypnose. Så kanskje noen med litt kunnskap vet? = )

For noen år tilbake så var jeg i min beste form, og hadde lagt meg til vanlig tid. Det spesielle er når jeg "våkner", jeg har øynene åpne og vil stå opp (ligger på rygg og ser opp i taket). Men jeg klarer ikke å bevege på meg jeg følte meg helt lam, så jeg vil rope på hjelp men klarer ikke å åpne munnen eller lage lyd. Jeg kan kun se med øynene. Etter 1. eller 2 minutter så begynner jeg å komme meg til hektene igjen, og klarer å reise meg opp og skjønte ikke hva som skjedde. Dette gikk i glemmeboka inntil jeg begynte å lese om hypnose. Noen ideer om hva som skjedde, og om denne følelsen er noe av det samme som noe annet?

Lenke til kommentar

For noen år tilbake så var jeg i min beste form, og hadde lagt meg til vanlig tid. Det spesielle er når jeg "våkner", jeg har øynene åpne og vil stå opp (ligger på rygg og ser opp i taket). Men jeg klarer ikke å bevege på meg jeg følte meg helt lam, så jeg vil rope på hjelp men klarer ikke å åpne munnen eller lage lyd. Jeg kan kun se med øynene. Etter 1. eller 2 minutter så begynner jeg å komme meg til hektene igjen, og klarer å reise meg opp og skjønte ikke hva som skjedde.

Dette høres ut som et velkjent fenomen, nemlig "søvnparalyse".

http://en.wikipedia.org/wiki/Sleep_paralysis

Lenke til kommentar

Søvnparalyse har jeg også opplevd, temmelig likt som BSn beskriver. Rimelig spesiell opplevelse, men den kommer av en slags mellomtilstand av søvn og våkenhet hvor søvnen kobler ut motoriske muskler. Det motsatte kan også hende når folk går i søvne.

Det er f.eks enkelte som legger på seg mye i vekt og ikke skjønner hvorfor, så setter de opp et kamera på kjøleskapet og så viser det seg at vedkommende eter seg god og rund i søvne. Det løste vel mysteriet om de forsvunnede matvarene også som ingen ville vedkjenne seg å ha tatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...