Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hypnose, et reelt fenomen?

Bjorhus

Anbefalte innlegg

Sitter å ser på "Rikets Røst", der Henrik Elvestad intervjuer Håvard Lilleheie under "hypnose".

Irriterer meg litt over dette, da jeg ikke har noen tro på at dette er mulig. Vi har alle sett utallige eksempler på dette i diverse tv-show, der en person i hypnose bilr fortalt hvem eller hva han skal være vha. hypnose... Jeg lurer på om det faktisk er noen som kjøper dette?

Jeg nekter ikke for at hypnose til en viss grad er mulig, men denne "tv-varianten", kjøper jeg aldeles ikke...

Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Folk flest asosierer hypnose med en skummel fyr som står over deg og svaier med et ur og har full kontroll over deg. Det stemmer ikke helt.

Når du blir hypnotisert så blir du satt i en transe. Til daglig går du i en transe. Det kan være feks når du kjører bil. Du får tunnelsyn og kun fokuserer på en ting. Eller når du er forelsket. Da er du i en transe. Som du ser ikke noe overnaturlig. Når du er i en transe så er du mer åpen for suggesjon. Den delen av hjernen din som stadig kritiserer ting er ikke så kritisk lenger. Du er lytter ør.

I Håvards tilfelle. Han ble nok hypnotisert men innerst inne visste han at han ike var en liten jente. Man kan kalle det for skuespill lek.

Et annet eksempel er The Milgram Experiment. Eksperimentet gikk ut på å se hvordan folk reagerte på folk med autoritet. Forsøkspersonen ble fortalt at det ble forsket på om man lærte bedre ved straff. Forsøkspersonen skulle staffe "eleven" som satt i et annet rom ved bruk av elektrisksjokk. Over 50% av forsøkspersonene ga dødlig støt på over 400 volt kun fordi en mann i en hvit frakk ba dem gjøre det. Altså en person som har autoritet kan lettere dirigere andre. Slik er det med hypnose også. Hypnotisøren må ha autoritet. Han må også være troverdig.

Endret av rekar
Lenke til kommentar

At hypnose i seg selv er reelt er det jo liten tvil om, da det brukes av helsevesenet..

En hypnotisk tilstand ligner en rekke naturlige tilstander som man kan oppleve oppstår spontant, særlig når man er i ferd med å sovne eller våkne, dagdrømmer, leser konsentrert i en bok eller ser en film: Oppfatningen av ytre sanseinntrykk er innsnevret, og konsentrasjonen av bevisstheten er rettet mot en bestemt sak (boka, filmen eller ordene til hypnotisøren).

I utgangspunktet kan alle hypnotiseres, så lenge de kan ta i mot og bearbeide suggesjoner. Suggestabiliteten, altså evnen til å la seg hypnotisere, er imidlertid ikke lik hos alle mennesker. Man regner med at rundt 10% er vanskelig hypnotiserbare, og at rundt 5% ikke kan hypnotiseres i det hele tatt. Dette gjelder i høy grad mennesker som lider av altfor lavt blodtrykk, hjerneskader, schizofreni og alvorlige personlighetsforstyrrelser eller tvangslidelser, psykoser, kardiovaskulært sjokk, eller som er under påvirkning av visse legemidler, narkotika eller alkohol.

Kun mennesker kan hypnotiseres, ettersom de i motsetning til dyr har en dominant bevissthet. Denne bevisstheten kan ved hypnose bli satt midlertidig til side, slik at underbevisstheten blir dominerende.

Hypnose blir brukt i hypnoterapi, og tilhører et fåtall av metoder innen psykoterapi som er vitenskapelig belagt og akseptert som effektive.

http://no.wikipedia.org/wiki/Hypnose

Endret av toth
Lenke til kommentar

Nei det er det ikke.

Ja, det er ulovlig for personer uten spesiell tillatelse, disse må også være utdannede psykologer eller leger av et slag. Men det er langt fra ulovlig. Brukes ved flere legekontorer rundt om i landet, bl.a. som hjelp ved røykeslutt.

Det er en fordel å klikke lenker i tidligere poster før man uttaler seg:

I Norge var bruk av hypnose tidligere forbudt ved straffelovens § 364, som kun åpner for at leger og psykologer kan hypnotisere pasienter i behandlings- og forskningsøyemed. Dette var en sovende paragraf som nylig ble opphevet ved Odd Dørums revisjon av det gamle lovverket. Se http://www.hypnoseforbundet.no/ og lovdata.

§ 364. Med Bøder eller med Fængsel indtil 3 Maaneder straffes den, som anvender noget Middel eller nogen Fremgangsmaade, hvorved en anden med sit Samtykke hensættes i hypnotisk Tilstand eller i Afmagt, Bevidstløshed eller lignende Tilstande.

Denne bestemmelse er ikke til hinder for, at en læge eller en psykolog benytter hensettelse i sådan tilstand i videnskabelige øiemed eller ved sygebehandling.

Endret av toth
Lenke til kommentar
Jeg er litt usikker. Men slik var det før i tiden. Jeg tror ikke det er blitt gjort noen endringer der.

Suggesjonens makt kan være en skummel ting. Det har historie lært oss.

7260005[/snapback]

som sagt:

I Norge var bruk av hypnose tidligere forbudt ved straffelovens § 364, som kun åpner for at leger og psykologer kan hypnotisere pasienter i behandlings- og forskningsøyemed. Dette var en sovende paragraf som nylig ble opphevet ved Odd Dørums revisjon av det gamle lovverket.

Lenke til kommentar

Faren min har hypnotisert meg. Var en gang når jeg hadde slått foten noe helt j******. Var ikke noe hokus pokus, men han snakket veldig monotont med stemmen så jeg ble veldig rolig og han fikk meg til å tenke på andre ting en smerten. Men han hadde liksom ikke fått meg til å hoppe utfor et stup eller noe bare fordi jeg var hypnotisert.

Lenke til kommentar

En bekjent av meg gikk til anskaffelse av Torgrim Holtes Stump røyken med hypnoterapi.Han, som var en storrøyker, påstår den funket.Røyken er ihvertfall lagt bort.Om det var hypnosen i seg selv som gjorde utslaget eller viljen til å tro på det kan ikke jeg uttale meg om.

Noen andre som har hørt om lignende tilfeller eller kanskje selv vært borti dette?

Jeg må si jeg er en liten tviler. :hmm:

Lenke til kommentar

Det jeg tror, er at det man tror kan skje, den kan det.

Altså, som du sier Arbaka (SKIFT NICK), du fikk ikke beveg albuene. Men har det noe med deg eller hypnotisøren å gjøre.

Psykisk sett kan du sette hjernen til nermest hva du måtte ønske. Ser for meg at hypnotiserte folk "spiller" med, ubevist.

Lenke til kommentar

Det er godt mulig, men jeg trodde ikke noe på det til å begynne med, derfor syns jeg det var litt rart at han faktisk klarte å hypnotisere meg.

Arbakadarba er et flott nick, Jør2 var et resultat av tilfeldig trykking, da jeg ikke trodde jeg kom til å henge her så mye.

Endret av Arbakadarba
Lenke til kommentar
Ser for meg at hypnotiserte folk "spiller" med, ubevist.

7321050[/snapback]

Og det er vel nettopp det som er hypnose; suggesjon. ;)

Jeg skjønner ikke hvorfor folk driver å betviler noe så godt dokumentert og bevist som hypnose. Man vet at mennesker kan overtales til mye rart, lures til å tro mye rart.. Hvorfor er det så vanskelig å tro at det kan gjøres på et litt mer ubevisst plan?

Som du sier Neppe, det er jo ikke sånn at albuene hans fysisk ikke kunne beveges, men han har rett og slett blitt lurt til å tro fullstendig at han ikke kan bevege dem, og da kan han heller ikke det.. Er jo det som ér hypnose, hypnose er ikke hokus-pokus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...