AlecTBM Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 Jeg vil som tittelen sier. Legge til nyheter i en RSS xml fil ved hjelp av php. Det er jo da slik at det som skal legges til er da: <item> <title>tittel</title> <link>link</link> <description>beskrivelse</description> </item> (Treng ikke å skyt meg hvis jeg skrev feil) Dette skal legges ikke helt øverst men dettte skal bli den øverste nyheten. Noen som kan hjelpe meg?? Lenke til kommentar
PHPdude Skrevet 10. november 2006 Del Skrevet 10. november 2006 Eksempel på hvordan du kan legge til et element: <?php $xml = new SimpleXMLElement('file.rss', NULL, true); $new_item = $xml->channel[0]->addChild('item'); $new_item->addChild('title', 'Hei på deg!'); $new_item->addChild('link', 'news.php'); echo $xml->asXML(); Litt usikker på hvor i rekkefølgen du ville den skulle legge seg men... Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 10. november 2006 Forfatter Del Skrevet 10. november 2006 (endret) kan prøve den. Takker Funka ikke den. feilmelding: Warning: SimpleXMLElement::asXML() [function.SimpleXMLElement-asXML]: output conversion failed due to conv error, bytes 0xE5 0x20 0x64 0x65 in C:\Programfiler\xampp\htdocs\script\rss\index.php on line 7 Endret 10. november 2006 av AlecTBM Lenke til kommentar
PHPdude Skrevet 10. november 2006 Del Skrevet 10. november 2006 Tror det har noe tegnsettet på RSS-fila å gjøre. Hvilket tegnsett er RSS-fila lagret i? Har RSS-fila riktig <?xml start tag, altså att du har angitt riktig tegnsett der. Skal stå noe sånt som: <?xml encoding="ISO-8859-1" version="1.0"> Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 10. november 2006 Forfatter Del Skrevet 10. november 2006 dette er starten på fila: <?xml version="1.0" encoding="ISO-8859-1" ?> <rss version="2.0"> Lenke til kommentar
PHPdude Skrevet 10. november 2006 Del Skrevet 10. november 2006 Men hva slags tegnsett er filen lagret i? Du kan se det i en teksteditor, vanligvis ligger det under Verktøy => Tegnsett eller Vis => Tegnsett Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 10. november 2006 Forfatter Del Skrevet 10. november 2006 er det så viktig?? Lenke til kommentar
PHPdude Skrevet 11. november 2006 Del Skrevet 11. november 2006 Ja kan være viktig det ja, de eneste problemene jeg har hatt med SimpleXML er at ting fort blir krøll vis tegnsettet ikke er riktig. Vet ikke om det vil ha noen effekt men du kan jo bytte ut den siste linja med $xml->asXML('file.rss'); Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 11. november 2006 Forfatter Del Skrevet 11. november 2006 jeg skal ha det i en xml fil ikke en rss fil Lenke til kommentar
Peter Skrevet 11. november 2006 Del Skrevet 11. november 2006 "rss-fil" ? "xml-fil" ? Hva er det egentlig du snakker om? RSS er et format, XML er et format. RSS er et XML-format (bare for å fullføre forvirringen), som vi si at RSS ER XML. Mimetypen til RSS er forøvrig: application/rss+xml, noe som burde gi et vist hint om akkurat dette. (til sammenligning har vi f.eks. application/xhtml+xmlm som også er xml (derav x'en i xhtml)) Lenke til kommentar
PHPdude Skrevet 11. november 2006 Del Skrevet 11. november 2006 Bytte ut xml med rss? Ingen grunn til å gjøre det vanskeligere enn det er! Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 11. november 2006 Forfatter Del Skrevet 11. november 2006 er det noe forskjell i koden?? Lenke til kommentar
Peter Skrevet 11. november 2006 Del Skrevet 11. november 2006 er det noe forskjell i koden?? 7264767[/snapback] Ta en titt på kildekoden til denne filen: http://feed.hardware.no/hardware_no_generell_datafeed.xml Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 11. november 2006 Forfatter Del Skrevet 11. november 2006 hva med den?? Har bygd opp filen min på samme måte Men er det noen endringer i koden for å gjøre et rss.xml til rss.rss?? Lenke til kommentar
PHPdude Skrevet 11. november 2006 Del Skrevet 11. november 2006 Som sagt: Bytte om rss og xml Hvis du holder til i PHP-forumet uten den minste peiling på PHP så er det denne linja det gjelder: $xml->asXML('file.rss'); Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 11. november 2006 Forfatter Del Skrevet 11. november 2006 greit det. PS. Jeg har peiling på PHP. RSS og XML er noe anna. Jeg har jo skrevet et nettsamfund. Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 11. november 2006 Forfatter Del Skrevet 11. november 2006 (endret) Warning: SimpleXMLElement::__construct() [function.SimpleXMLElement---construct]: rss.rss:11: parser error : Opening and ending tag mismatch: item line 10 and channel in C:\Programfiler\xampp\htdocs\script\rss\index.php on line 3 Warning: SimpleXMLElement::__construct() [function.SimpleXMLElement---construct]: </channel> in C:\Programfiler\xampp\htdocs\script\rss\index.php on line 3 Warning: SimpleXMLElement::__construct() [function.SimpleXMLElement---construct]: ^ in C:\Programfiler\xampp\htdocs\script\rss\index.php on line 3 Warning: SimpleXMLElement::__construct() [function.SimpleXMLElement---construct]: rss.rss:12: parser error : Opening and ending tag mismatch: item line 6 and rss in C:\Programfiler\xampp\htdocs\script\rss\index.php on line 3 Warning: SimpleXMLElement::__construct() [function.SimpleXMLElement---construct]: </rss> in C:\Programfiler\xampp\htdocs\script\rss\index.php on line 3 Warning: SimpleXMLElement::__construct() [function.SimpleXMLElement---construct]: ^ in C:\Programfiler\xampp\htdocs\script\rss\index.php on line 3 Warning: SimpleXMLElement::__construct() [function.SimpleXMLElement---construct]: rss.rss:12: parser error : Premature end of data in tag channel line 3 in C:\Programfiler\xampp\htdocs\script\rss\index.php on line 3 Warning: SimpleXMLElement::__construct() [function.SimpleXMLElement---construct]: </rss> in C:\Programfiler\xampp\htdocs\script\rss\index.php on line 3 Warning: SimpleXMLElement::__construct() [function.SimpleXMLElement---construct]: ^ in C:\Programfiler\xampp\htdocs\script\rss\index.php on line 3 Warning: SimpleXMLElement::__construct() [function.SimpleXMLElement---construct]: rss.rss:12: parser error : Premature end of data in tag rss line 2 in C:\Programfiler\xampp\htdocs\script\rss\index.php on line 3 Warning: SimpleXMLElement::__construct() [function.SimpleXMLElement---construct]: </rss> in C:\Programfiler\xampp\htdocs\script\rss\index.php on line 3 Warning: SimpleXMLElement::__construct() [function.SimpleXMLElement---construct]: ^ in C:\Programfiler\xampp\htdocs\script\rss\index.php on line 3 Fatal error: Uncaught exception 'Exception' with message 'String could not be parsed as XML' in C:\Programfiler\xampp\htdocs\script\rss\index.php:3 Stack trace: #0 C:\Programfiler\xampp\htdocs\script\rss\index.php(3): SimpleXMLElement->__construct('rss.rss', 0, true) #1 {main} thrown in C:\Programfiler\xampp\htdocs\script\rss\index.php on line 3 Endret 11. november 2006 av AlecTBM Lenke til kommentar
PHPdude Skrevet 11. november 2006 Del Skrevet 11. november 2006 Nå er det noe feil i XML-fila du prøver å laste. SJekk syntaksen. Mulig du er nybegynner i XML, men det er da virkelig ikke vanskelig. xHTML er jo også et XML-format Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 11. november 2006 Forfatter Del Skrevet 11. november 2006 ja vet det. Men jeg har ikke godt så nerme inn på XML og xHTML. rss.rss <?xml version="1.0" encoding="ISO-8859-1" ?> <rss version="2.0"> <channel> <title>TEST</title> <link>test.com</link> <item> <title>TEST2</title> <link>test2.com</link> <description>TESTER</description> <item> </channel> </rss> Lenke til kommentar
lilminime Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Du virker ikke serlig gjennomtenkt i svarene dine:) "jeg har skrevet et nettsamfunn i php, jeg kan php, men ingenting annet. Jeg skal skrive et rss script, nei et xml script? nei, wtf, er rss xml? wh00t, chian**342$#"$&!" Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå