ChaosPredicted Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 (endret) Ikke glem kinesisk (mandarin?) da SvennAndre, blir vel snakket av ganske mange flere enn fransk og spansk. Men jeg stemmer for klingon uansett. :!: Endret 9. november 2006 av ChaosPredicted Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 Ja da kan vi jo legge om hele verden til Spansk/fransk/engelsk siden det er de mest vanlige språkene og da, mens vi er i gang?Hva med kinesisk, indisk, urdu..? Er imot forslaget. Språket er en stor del av en persons identitet, for stor til at man bare skal skifte det ut og gjemme bort det gamle. Lenke til kommentar
nilox Skrevet 10. november 2006 Del Skrevet 10. november 2006 (endret) Må jo være en dårlig spøk da. Hva slags vettugt menneske er det som presterer å foreslå noe så dumt? Kanskje han bare vil ha fokus på angliseringen i Norden? Og skulle vi gå tilbake til et felles språk må det jo såklart ha blitt norrønt. Nå har nok svensker og dansker større problemmer med å forstå oss en omvendt. 7254740[/snapback] Merkelig, alle dansker jeg har snakka med har skjønt meg, men jeg sliter med å skjønne dem. Endret 10. november 2006 av Polluks Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 10. november 2006 Del Skrevet 10. november 2006 Svenskene har sikkert et ukjent byrå som prøver å hevne seg på Norge grunnet unionsoppløsningen og de tapene de fikk der 7254520[/snapback] Ikkeeksisterende tap=ikkeeksisterende byrå? Kjenn din historie gutt! Jeg synes svensk er minst like fint som norsk, men en overgang til svensk ville aldri fungert. Nordbaggarna ville satt seg opp og så må man bruke masse ressurser på noe som er mindre viktig. Derimot burde vi låne ord i større grad fra svensk i forhold til engelsk, dette kan også motvirke anglifiseringen. Det beste hadde vært om norge og sverige hadde vært et rike Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 10. november 2006 Del Skrevet 10. november 2006 Det beste er om det er slik som det er i dag. Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 10. november 2006 Del Skrevet 10. november 2006 (endret) Svenskene har sikkert et ukjent byrå som prøver å hevne seg på Norge grunnet unionsoppløsningen og de tapene de fikk der 7254520[/snapback] Ikkeeksisterende tap=ikkeeksisterende byrå? Kjenn din historie gutt! 7255905[/snapback] Kanskje jeg formulerte meg litt sårlig, men svenskene hadde vært mye rikere enn de er idag, hadde de hatt oljen og norge den dag idag. Dessuten , hvorfor skifte på språket, når vi uansett kan forstå hverandre ? 7254520[/snapback] Nå har nok svensker og dansker større problemmer med å forstå oss en omvendt. En kamerat hørte en gang da han var i danmark at noen dansker trodde at de som snakket norsk var tyskere som prøvde å snakke dansk. Det blir aldri aktuelt, skal det skiftes noe tenker jeg heller det blir engelsk enn svensk. 7254740[/snapback] Vel, det er ikke vårt problem at de ikke forstår oss. Jeg har f.eks. store problemer med å forstår hva danskene sier hvis de snakker for fort. Løser seg somregel når begge snakker litt senere og ikke på dialekt. Endret 10. november 2006 av Ozelot Lenke til kommentar
ZyberZone Skrevet 10. november 2006 Del Skrevet 10. november 2006 Bra forslag! Engelsk kunne også ha funket. Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 10. november 2006 Del Skrevet 10. november 2006 Svenskene har sikkert et ukjent byrå som prøver å hevne seg på Norge grunnet unionsoppløsningen og de tapene de fikk der 7254520[/snapback] Ikkeeksisterende tap=ikkeeksisterende byrå? Kjenn din historie gutt! 7255905[/snapback] Kanskje jeg formulerte meg litt sårlig, men svenskene hadde vært mye rikere enn de er idag, hadde de hatt oljen og norge den dag idag. Akkurat, jeg tenkte du mente militære tap under oppløsningen På den andre siden, kanskje vi hadde sluppet en tysk okkupasjon? Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 10. november 2006 Del Skrevet 10. november 2006 På den andre siden, kanskje vi hadde sluppet en tysk okkupasjon? 7256305[/snapback] Heller tysk okkupasjon i 5år, en svenskt herredømme i 100år. OT; Nynorsk burde bli inført til skandinavia ja, herligt språk Lenke til kommentar
V-by Skrevet 10. november 2006 Del Skrevet 10. november 2006 jeg syntes fiiine jenter kan snakke svensk. jeg elsker fine jenter som prater svensk Lenke til kommentar
Knast Skrevet 10. november 2006 Del Skrevet 10. november 2006 Heller engelsk enn svensk.. nasjon = felles språk + kultur + historie hvis vi vil ha nasjonalfølelse snakker vi norsk, hvis vi driter i det kan vi snakke engelsk. dette har ikke jeg funnet mitt personlige syn på enda.. Lenke til kommentar
SvennAndre Skrevet 10. november 2006 Del Skrevet 10. november 2006 Ja da kan vi jo legge om hele verden til Spansk/fransk/engelsk siden det er de mest vanlige språkene og da, mens vi er i gang?Hva med kinesisk, indisk, urdu..? Er imot forslaget. Språket er en stor del av en persons identitet, for stor til at man bare skal skifte det ut og gjemme bort det gamle. 7254786[/snapback] Ja absolutt, men det skal han få krangle med resten av verden om. Jeg skal krangle imot hvertfall. Lenke til kommentar
Evleos Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 Synes forslaget virker logisk. Språkforskjellene har historisk innad i f.eks Tyskland og Frankrike, vært langt større enn i norden(og da snakker jeg ikke om arabisk). De har overvunnet problemene ved å la en dialekt bli totalt dominerende. Det er bare geopolitisk "uflaks" som har hindret et forent skandinavia. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå