Gå til innhold

Forbrukerrådet feilinformerer på TV2

oro2

Anbefalte innlegg

...

(Du kan så klart si at mobiler var enklere før, å dermed tålte mere.. Hvis så, så kjøp en Nokia 1101 med svart/hvis skjerm, så får du det samme som mobiler var før, bare ein del mindre og lettere..  :whistle: )

..

.:CyberMan:.

7281888[/snapback]

..

Jeg kan trygt fortelle deg at telefoner før tålte mer enn de gjør i dag ettersom flere forhandlere her nærmest antyder at en knapt kan ha dem med seg ut.,

Jeg gidder ikke gå i detalj med noe av det mange forhandlere har skrevet her, mye fordi jeg finner det hårreisende hvordan dere tidvis forventer at telefonen skal ligge på en silkepute.

..

7281915[/snapback]

Så klart.. Nå inneholder telefonene Mye mere fin elektronik, IR, BT, HF, MP3. EDGE, 3G, osv.. SÆRLIG den større skjerm overflaten er med å gjøre skjermen mere "kjørere"..

Men som nevnt i min tidligere post.. Er du ute ette en telefon som tåler det den tålte før, så kjøp en der etter.. Eks. en enkelt en som Nokia 1101, eller en dyrere løsning som er begrgnet på mere røf behandlign.. Sånn som eksempel Nokia 5500. :thumbup:

Så skall du se, at den stort sett tåler det samme som før. :)

(Trur nok at dette også er mye av det en forhandler også vil informere om, hvis du kommer inn på evnet, eller spør.. Tenker da på at det er Fin elektronik, å ta med Nokia 5500 telefonen, da Nokia 1101 va satt litt på spissen.. :blush: )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Å ja det er helt på sin plass at en 3 part, forbrukerene blant annet, kan stille krav til produsentene, f.eks at en mobitelefon kan brukes som en mobil telefon med alt det måtte innebære. Produsentenes kan bestemme selv hvilket kamera funksjoner osv. Men den kan ikke selge et produkt som mobiltelefon dersom det ikke kan brukes som en mobil telefon, dvs tåler gjennomsnittsbruk.

7281624[/snapback]

Hum.. En mobiltelefon skall kunne brukes som en Mobiltelefon??

Hva mener du egentlig med det? :hmm:

Du skriver det på en måte som om at mobiltelefoner var mye bedre før, å da tålte det noen folk her sier at den skall tåle.. :dontgetit: (Åpent regn.. Fukt.. og teperatur svigninger..)

(Du kan så klart si at mobiler var enklere før, å dermed tålte mere.. Hvis så, så kjøp en Nokia 1101 med svart/hvis skjerm, så får du det samme som mobiler var før, bare ein del mindre og lettere.. :whistle: )

En mobiltelefon har egentlig aldri tålt alt det noen her sier at den skall tåler.. Å derad kan vi snu det til at en mobiltelefon, har aldri vært en slik mobiltelefon som du sikter til..

Som igjen vil si, at hvis en mobiltelefon skall være en mobiltelefon, så blir den det den er i dag.. :thumbup:

Jeg vil også snu det i den vinkelen, at en mobiltelefon tåler gjenomsnitlig bruk.. Enkelt å greit, ut i fra den grunn, at hvis den ikke har gjort det, så vill % vil retur/servis ha vært MYE mere!! :) (Ser så klart bort i fra SW feil, da vi her i dette evnet snakker om fysiske påkjenninger osv, å ikke SW feil..)

7281888[/snapback]

Når jeg snakker om at mobiltelefonen skal være en mobil telefon som skal tåle gjennomsnittlig bruk - snakker jeg om akkurat det, ikke om eldre telefoner, men en telefon som tåler å være med eierene sine der det er normalt for gjennomsnittet å drar. En telefon som tåler å bli brukt der det er normalt for gjennomsnittet å bruke telefonen og at telefonen skal tåle å bli utsatt for det en mobil vanligvis blir utsatt på denne ferden. Dette skal den tåle uansett innhold. Dvs, at man skal sleppe å behandle telefonen slik enkelte her, som tydligvis jobber med mobilsalg hevder. Som i praksis betyr at du skal behandle telefonen din 100 ganger finere enn du normalt sett ville behandlet en nyfødt unge.

Lenke til kommentar

"Dvs, at man skal sleppe å behandle telefonen slik enkelte her, som tydligvis jobber med mobilsalg hevder. Som i praksis betyr at du skal behandle telefonen din 100 ganger finere enn du normalt sett ville behandlet en nyfødt unge."

Håper du ikke får noen unge EldarHelseth.... Vet vel hvem som kommer på døra og henter den da :)

Lenke til kommentar
Dvs, at man skal sleppe å behandle telefonen slik enkelte her, som tydligvis jobber med mobilsalg hevder. Som i praksis betyr at du skal behandle telefonen din 100 ganger finere enn du normalt sett ville behandlet en nyfødt unge.

7282231[/snapback]

Det er velkanske en drøy påstand! Jeg har de siste 12 årene aldri ødelagt en telefon ved normal bruk (Sett bort i fra den som lå å vibrerte på en hylle på badet og datt over kanten og ned i ei bøtte med vann. Men så fikk jeg igjen denne på forsikringen)

Jeg har med meg telefonen over alt men jeg passer på at den ikke blir brukt i regnvær. Har jeg den med på skitur passer jeg på at den ligger i en veske og gjerne et sted den får lufting hvis jeg har den inntill kroppen. Til daglig ligger den enten på kontorpulten eller i ei belteveske for at den ikke skal ligge å samle støv i lomma og bli ripet opp av nøkkler og mynter. Skal jeg oppholde meg et sted jeg vet det er stor rissiko for at den blir ødelagt bruker jeg en gammel K700 som jeg ikke er så redd for.

Det er ikke så store forholdsreglene som skal til for å ta vare på ting. Og ting jeg er redd for sørger jeg for å ha forsikring på. For eksempel; mobilen, digitalkamera, laptop, bikkja, bilen osv...

Lenke til kommentar
Jeg tror at hadde en telefon kostet 20 000,- hadde folk tatt bedre vare på den...

Folk som kjøper en telefon til 1,- med abonnement i dag, bruker den der etter virker det som, som om den er vært bare en krone.

7275091[/snapback]

Tror det, jeg også. Bare å selge masse Vertu nå :p

Det er jo slik, det folk betaler mye for er de forsiktige med. Men uansett om de betaler mye eller lite, så skal de ha masse igjen hvis det går i stykker! Hadde de bare fått igjen 1 kroner på 1-krones-mobiler hadde de nok ikke vært så uforsiktige heller ;)

Lenke til kommentar
Håper du ikke får noen unge EldarHelseth.... Vet vel hvem som kommer på døra og henter den da :)

7283644[/snapback]

Hehe, tenkte noe i samme retning sjøl, men unlot å si noe.. ;)

(Lel om EldarHelseth utalelse sikkert var satt på spissen, å ikke ment bokstavelig talt.. :whistle: )

Mye av "problemet" med denne "diskusjonen", er at de som holder med på utalelsen til Forbrukerrådet, tenker på ekstreme situvasjoner, som langt i fra stemmer med virkeligheten, eller hva som egentlig er "normal" bruk, for en gjennomsnittlig Norsk mobil bruker..

Hvor mange bruker egentlig normale telefoner ubeskuttet, under åpent regn, å virkelig trur at den skall kunne tåle dette?

Hvor mange trur virkelig at en normal mobil telefon virkelig skall kunne tåle å falle i et betong gulv, i fra nesten 1-2meters høyde under fart?

Hvor mange trur virkelig at en normal mobil ikke har skade av fuktighet, å tør å la den ligge en times tid i badet, mens noen tar en dus, der allevinduer blir fult av dug, å duget "rener" nedover?

Har det ovenfor her, virkelig blitt sett på som normal bruk her i Norge, av den gjennomsnitlige bruker, så ville andelen av fukt, veske og slag skadete telefoner i Norge vært BETYDELIG større, en hva virkeligheten er nå. ;)

Videre så kan det også nevnes at meste parten av dem som ikke holder med på utalelsen til forbrukerrådet, tenker mere på virkeligheten, og hva men egentlig kan forvente av fin elektronikk, i dagens samfunn..

Få personer vil forvente at et dyrt digital kamera, skall kunne brukes under regnvær.. Så hvorfor skall man da forvente at en normal mobil skall kunne tåle det? når det er et avansert digital kamera, plus Mye Mye mere..

Å hvis en normal mobil VIRKELIG skulle ha tålt å falle i bakken.. Hvor går da gransen hen? I fra 30 cm.. 1 meter.. 2 meter?

Å hva er betegnet som en bakke? Et tre gulv? Mur Gulv? bettong gulv?

Stående stile? eller også hvis man hopper eller springer?

Rett før utalelsen til forbukerrådet, så såg vi et klipp av at noen mistet mobilen i et betong gulv, mens dem sprang nedover.. Mener dere at den virkelig skall kunne tåle dette? :nei:

Vet folk virkelig hvilke fysiske påkjenninger en mobil får, hvis den blir mistet ned i fra en 2meters høyde under fart, å så slå ned mot et betong gulv.. med bare en liten del av mobilen, eller mot en stein, slik at heile kraften blir sentrert på et punkt.. :no:

Endret av .:CyberMan:.
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Så nå på TV2 Hjelper deg i innslaget om produktforsikringer.

Der presterer forbrukerrådet å si at en mobiltelefon som blir mistet i asfalten slik at kameraet går i stykker blir dekket av reklamasjonsretten. Og at den bør tåle å ligge i en vanlig jakke i regnvær. De sier også at man allerede er godt nok dekket mot uhell for mobil gjennom innbo- og reiseforsikring.

Er det noen som er enige i dette?

Jeg er vant til at TV2 hjelper deg fremstiller saker veldig skjevt, men dette her syns jeg var vel drøyt.

Edit:

Til de som ikke så programmet kan dere lese mange av uttalelsene her:

http://www.nettavisen.no/hjelperdeg/article797218.ece

7253450[/snapback]

Lenke til kommentar
Få personer vil forvente at et dyrt digital kamera, skall kunne brukes under regnvær.. Så hvorfor skall man da forvente at en normal mobil skall kunne tåle det? når det er et avansert digital kamera, plus Mye Mye mere..

Mitt digitalkamera (Canon EOS 1D II) tåler regnvær, og har blitt brukt i snøfokk, sludd, slagregn og det meste av hva det norske klimaet kan by på. Dette har uvurderlig betydning hvis man vil ta bilder i dårlig vær. Jeg vil mene at 1D II kvalifiserer til betegnelsen "avansert digitalkamera."

Hvorfor i all verden skal ikke en mobiltelefon kunne tåle vannsprut?

Når det har kommet frem i denne diskusjonen at mobiltelefonprodusentene ikke engang forsegler kretskortene med lakk, er komedien fullkommen. Det betyr at så snart det kommer fuktighet inn på kretskortet, så starter korrosjonen, og telefonen er ødelagt etter noen få dager til måneder. Dette er helt og fullstendig uakseptabelt. Når konstruksjonene er så dårlige at kretskortene ikke engang tettes med lakk, egner de seg til lite annet enn bruk i beskyttede kontormiljøer. Produsentene får sannelig ta ansvaret, dersom de insisterer på å bringe produkter til markedet som faktisk ikke kan brukes som et pålitelig, mobilt apparat. Det er løfterikt at det er noen som skjønner at mobiltelefoner må tåle å bli brukt. Da må mobiltelefonene tåle å bli brukt under de forhold som råder utendørs, det vil si dersom de skal være virkelig mobile.

Endret av Teleskopos
Lenke til kommentar
"Dvs, at man skal sleppe å behandle telefonen slik enkelte her, som tydligvis jobber med mobilsalg hevder. Som i praksis betyr at du skal behandle telefonen din 100 ganger finere enn du normalt sett ville behandlet en nyfødt unge."

7283644[/snapback]

En nyfødt unge tåler utmerket godt regndråper på en varm sommerdag. Gjør en mobiltelefon det?

Lenke til kommentar
:dribble:

Mitt digitalkamera (Canon EOS 1D II) tåler regnvær, og har blitt brukt i snøfokk, sludd, slagregn og det meste av hva det norske klimaet kan by på. Dette har uvurderlig betydning hvis man vil ta bilder i dårlig vær. Jeg vil mene at 1D II kvalifiserer til betegnelsen "avansert digitalkamera."

7374186[/snapback]

Å sammenligne med et kamera til 30-40000 blir lite relevant. En mobil til den prisen tåler sikkert også litt.
Lenke til kommentar
:dribble:

7374186[/snapback]

Å sammenligne med et kamera til 30-40000 blir lite relevant. En mobil til den prisen tåler sikkert også litt.

7374360[/snapback]

lyst å teste en vertu og se? :p

Lenke til kommentar
--

Hvorfor i all verden skal ikke en mobiltelefon kunne tåle vannsprut?

--

7374186[/snapback]

Så du hevder og menner at et "avanser" digital kamera tåler mere en en "avanser" mobil?

Å videre hevder at dine erfaringer og hva ditt Canon EOS 1D II har tålt, står i stil med et vanlig gjennomsnittlig digital kamera, til noen tusen? ;)

Siden det er det vi snakker om her.. Nemlig hva en VANLIG gjennomsnitlig mobil tåler.. Å da bør så klart alle fornuftige sammenligninger også være mot vanlige gjennomsnitlige ting.. Å ikke som i ditt tilfelle, å personlig erfaring met et kamera. :thumbdown:

Jeg hadde en gang en Nokia 3410 jeg å, som jeg mistet i do, å ble liggende der i nesten et min, før jeg tok den opp.. Den mobilen tålte det. :cool: Har også hørt om at VG testet en mobil i dusjen i 17 timer i strek, å den tålte også det.. :cool: Osv. osv..

Men dette er så klart bare useriøse og tåpelige sammenligninger/utalelser, da det har ingen ting med den vanlige gjennomsnitlige mobilen, å hva den tåller/skall tåle, da det er det vi snakker om her. :thumbup:

Lenke til kommentar

Det finnes enkle kamera til 1000,-

Det finnes enkle mobiler til 1000,-

Det finnes avanserte kamera til 60000,-

Det finnes IKKE så dyre mobiler til meningmann.

EOS 1D mk2 er av canon bygd for å være et ROBUST og slitesterkt arbeidskamera for jounalister o.l. - i forskjellige typer vær.

De er lagd for dette formålet, og markedsføres slik også.

Det gjør IKKE de dyreste mobiltelefonene, de markedsføres som teknologiduppedingser - ikke om at de er robuste og alsidige slik eos1dmk2 er.

Lenke til kommentar

EOS 1D mk2 er av canon bygd for å være et ROBUST og slitesterkt arbeidskamera for jounalister o.l. - i forskjellige typer vær.

Det gjør IKKE de dyreste mobiltelefonene, de markedsføres som teknologiduppedingser - ikke om at de er robuste og alsidige slik eos1dmk2 er.

7382111[/snapback]

Det var nytt for meg egentlig, mobiltelefonene jeg har sett reklameres med at dem kan være med deg rundt i hverdagen, lese e-post, sende sms, ringe, over alt og alltid være tilgjengelig der jeg går, står, sitter eller ligger. Så jeg er ikke enig i det.

Lenke til kommentar
Det var nytt for meg egentlig, mobiltelefonene jeg har sett reklameres med at dem kan være med deg rundt i hverdagen, lese e-post, sende sms, ringe, over alt og alltid være tilgjengelig der jeg går, står, sitter eller ligger. Så jeg er ikke enig i det.

7383174[/snapback]

Vis meg en reklame der det står at:

...dem kan være med deg rundt i hverdagen...

og

...over alt og alltid være tilgjengelig der jeg går, står, sitter eller ligger...

Åh? Ble reklamen din plutselig borte?

-snubbel

Lenke til kommentar

7382111[/snapback]

7383174[/snapback]

Det er forskjell på å være med rundt i hverdagen og å være hovedverktøyet til en som arbeider i alle slags værforhold med kamera som hovedredskap.

Et EOS1D mk2 er et røft kamera for profesjonell bruk, og DE trenger noe som holder i yrket.

Det er et så stort sprang fra et kompaktkamera til et EOS1D mk2 at det kan ikke sammenlignes med billige og dyre mobiltelefoner.

Om du føler for å kverulere videre på dette _faktum_, så skal du få lov.

Lenke til kommentar

Hva hvis vi drar paralellen til biler? Hvis du krasjet med bilen din, ville du da krevd reperasjonen dekket av feks audi?? Blir det samme å mene at en bil skal tåle å bli krasjet med som å mene at en mobil skal tåle å bli mistet i bakken. Bumper du bare så vidt borti støtfangeren på bilen må du fort ut med 10 000 kr for å få den reparert. Er det da forhandler/produsent sin feil at du bare så vidt var borti garasjeporten, eller er det da forhandler/produsent sitt ansvar å dekke reperasjonene til mobilen som du slenger fra deg litt for mange ganger?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Hva hvis vi drar paralellen til biler? Hvis du krasjet med bilen din, ville du da krevd reperasjonen dekket av feks audi?? Blir det samme å mene at en bil skal tåle å bli krasjet med som å mene at en mobil skal tåle å bli mistet i bakken. Bumper du bare så vidt borti støtfangeren på bilen må du fort ut med 10 000 kr for å få den reparert. Er det da forhandler/produsent sin feil at du bare så vidt var borti garasjeporten, eller er det da forhandler/produsent sitt ansvar å dekke reperasjonene til mobilen som du slenger fra deg litt for mange ganger?

7388147[/snapback]

Spørst no hvor du mister den ned fra og til. Mister du den ned fra nattbordet og ned på en kjukt teppe er d det samme som å kjøre over en pen fartsdump. Fra bor til parket, tja litt missbrukt fartsdump, jeg forventer at min bil tåler d. Mister du mobilen din ut fra 3. ets. e d samme som å kræsje bilen din. Glad min audi støtfanger er billigere og bumpe bort i noe med, enn din. Men full styling vil det ikke koste meg 10 000 og rette ut en "bumper" om jeg må kjøpe alt nytt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...