Gå til innhold

Forbrukerrådet feilinformerer på TV2


oro2

Anbefalte innlegg

Hva hvis vi drar paralellen til biler? Hvis du krasjet med bilen din, ville du da krevd reperasjonen dekket av feks audi?? Blir det samme å mene at en bil skal tåle å bli krasjet med som å mene at en mobil skal tåle å bli mistet i bakken. Bumper du bare så vidt borti støtfangeren på bilen må du fort ut med 10 000 kr for å få den reparert. Er det da forhandler/produsent sin feil at du bare så vidt var borti garasjeporten, eller er det da forhandler/produsent sitt ansvar å dekke reperasjonene til mobilen som du slenger fra deg litt for mange ganger?

7388147[/snapback]

 

Spørst no hvor du mister den ned fra og til. Mister du den ned fra nattbordet og ned på en kjukt teppe er d det samme som å kjøre over en pen fartsdump. Fra bor til parket, tja litt missbrukt fartsdump, jeg forventer at min bil tåler d. Mister du mobilen din ut fra 3. ets. e d samme som å kræsje bilen din. Glad min audi støtfanger er billigere og bumpe bort i noe med, enn din. Men full styling vil det ikke koste meg 10 000 og rette ut en "bumper" om jeg må kjøpe alt nytt

7624745[/snapback]

 

Kjører du for fort over en fartsdump mange ganger kan demperne eller hjulopphenget bli ødelagt, kjører du enda litt raskere så tar skjørtet nedi etterpå også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva hvis vi drar paralellen til biler? Hvis du krasjet med bilen din, ville du da krevd reperasjonen dekket av feks audi?? Blir det samme å mene at en bil skal tåle å bli krasjet med som å mene at en mobil skal tåle å bli mistet i bakken. Bumper du bare så vidt borti støtfangeren på bilen må du fort ut med 10 000 kr for å få den reparert. Er det da forhandler/produsent sin feil at du bare så vidt var borti garasjeporten, eller er det da forhandler/produsent sitt ansvar å dekke reperasjonene til mobilen som du slenger fra deg litt for mange ganger?

7388147[/snapback]

 

Spørst no hvor du mister den ned fra og til. Mister du den ned fra nattbordet og ned på en kjukt teppe er d det samme som å kjøre over en pen fartsdump. Fra bor til parket, tja litt missbrukt fartsdump, jeg forventer at min bil tåler d. Mister du mobilen din ut fra 3. ets. e d samme som å kræsje bilen din. Glad min audi støtfanger er billigere og bumpe bort i noe med, enn din. Men full styling vil det ikke koste meg 10 000 og rette ut en "bumper" om jeg må kjøpe alt nytt

7624745[/snapback]

 

Kjører du for fort over en fartsdump mange ganger kan demperne eller hjulopphenget bli ødelagt, kjører du enda litt raskere så tar skjørtet nedi etterpå også.

7627760[/snapback]

 

Kosta 15.000 for meg (IF) å rette ut bakfangeren på en bmw + litt lakkering bak fangeren når noen kjørte så vidt borti baken min for et par år siden.

Lenke til kommentar
Hva hvis vi drar paralellen til biler? Hvis du krasjet med bilen din, ville du da krevd reperasjonen dekket av feks audi?? Blir det samme å mene at en bil skal tåle å bli krasjet med som å mene at en mobil skal tåle å bli mistet i bakken. Bumper du bare så vidt borti støtfangeren på bilen må du fort ut med 10 000 kr for å få den reparert. Er det da forhandler/produsent sin feil at du bare så vidt var borti garasjeporten, eller er det da forhandler/produsent sitt ansvar å dekke reperasjonene til mobilen som du slenger fra deg litt for mange ganger?

7388147[/snapback]

 

Spørst no hvor du mister den ned fra og til. Mister du den ned fra nattbordet og ned på en kjukt teppe er d det samme som å kjøre over en pen fartsdump. Fra bor til parket, tja litt missbrukt fartsdump, jeg forventer at min bil tåler d. Mister du mobilen din ut fra 3. ets. e d samme som å kræsje bilen din. Glad min audi støtfanger er billigere og bumpe bort i noe med, enn din. Men full styling vil det ikke koste meg 10 000 og rette ut en "bumper" om jeg må kjøpe alt nytt

7624745[/snapback]

 

Kjører du for fort over en fartsdump mange ganger kan demperne eller hjulopphenget bli ødelagt, kjører du enda litt raskere så tar skjørtet nedi etterpå også.

7627760[/snapback]

 

Kosta 15.000 for meg (IF) å rette ut bakfangeren på en bmw + litt lakkering bak fangeren når noen kjørte så vidt borti baken min for et par år siden.

7633130[/snapback]

 

Helt splonka ny bakfanger (styling) med ryggesensorer og list på min audi 2000 mod. koster under 6000, å få den lakkert og montert koster rundt 1000 lappen vist jeg skal ha det gjort skikkelig. Mye billigere om jeg monterer deg selv/svart og kjøper uorginal styling.

Lenke til kommentar

Her var det da utrolig mange merklige utsagn. Kommer du til butikken hvor jeg jobber med en telefon som er tydelig misbrukt, forklarer jeg dette pent for deg. Du kan hyle så mye du bare vil om hva telefonen burde og ikke burde tåle. Mobilbransjen har laget et skriv som heter Mobilvett, her står det hva man kan forvente og ikke forvente av en mobiltelefon.

 

Jeg fatter ærlig talt ikke hva en del av dere tenker på når dere sier at mobilen burde tåle ditt og datt. Ser for meg at mennesker som er utsatt for ulykker saksøker Gud for å ha gitt dem skjøre kropper. Nei, dette minner mer og mer om amerikanske tilstander. Folk leker dumme og krever sitt.

Lenke til kommentar
Her var det da utrolig mange merklige utsagn. Kommer du til butikken hvor jeg jobber med en telefon som er tydelig misbrukt, forklarer jeg dette pent for deg. Du kan hyle så mye du bare vil om hva telefonen burde og ikke burde tåle. Mobilbransjen har laget et skriv som heter Mobilvett, her står det hva man kan forvente og ikke forvente av en mobiltelefon.

 

Jeg fatter ærlig talt ikke hva en del av dere tenker på når dere sier at mobilen burde tåle ditt og datt. Ser for meg at mennesker som er utsatt for ulykker saksøker Gud for å ha gitt dem skjøre kropper. Nei, dette minner mer og mer om amerikanske tilstander. Folk leker dumme og krever sitt.

7641404[/snapback]

 

Derfor jeg ikke går i din butikk eller butikker som dine. Handler utrolig mange mobiltelefoner her i familien, og er en av den største kunden i den lille butikken jeg handler i. Der får kundene det de faktisk har krav på, og vi blir ikke lurt til å tro at butikken kan sjule seg bak no "mobilvett regler". Nei tåler ikke mobilen min å være mobil så får jeg heldigvis ordnet opp i det på dagen, det er bare å ta en tur innom butikken. Slepper å gå å vente en uke, forhandle meg fram til mine krav, argumentere og dikkidere, får ubrukelige billig lånetelefoner osv. Jeg syns det er helt utrolig hva butikker kan tørre å påstå at en mobil mobiltelefon som skal være med deg overalt ikke skal tåle. Jeg må nesten bare le når jeg hører andre fortelle om sine problemer hos sine mobilforhandlere. Nei jeg betaler heller mer og får deg jeg som kunde faktisk har krav på.

Lenke til kommentar
Her var det da utrolig mange merklige utsagn. Kommer du til butikken hvor jeg jobber med en telefon som er tydelig misbrukt, forklarer jeg dette pent for deg. Du kan hyle så mye du bare vil om hva telefonen burde og ikke burde tåle. Mobilbransjen har laget et skriv som heter Mobilvett, her står det hva man kan forvente og ikke forvente av en mobiltelefon.

 

Jeg fatter ærlig talt ikke hva en del av dere tenker på når dere sier at mobilen burde tåle ditt og datt. Ser for meg at mennesker som er utsatt for ulykker saksøker Gud for å ha gitt dem skjøre kropper. Nei, dette minner mer og mer om amerikanske tilstander. Folk leker dumme og krever sitt.

7641404[/snapback]

 

Derfor jeg ikke går i din butikk eller butikker som dine. Handler utrolig mange mobiltelefoner her i familien, og er en av den største kunden i den lille butikken jeg handler i. Der får kundene det de faktisk har krav på, og vi blir ikke lurt til å tro at butikken kan sjule seg bak no "mobilvett regler". Nei tåler ikke mobilen min å være mobil så får jeg heldigvis ordnet opp i det på dagen, det er bare å ta en tur innom butikken. Slepper å gå å vente en uke, forhandle meg fram til mine krav, argumentere og dikkidere, får ubrukelige billig lånetelefoner osv. Jeg syns det er helt utrolig hva butikker kan tørre å påstå at en mobil mobiltelefon som skal være med deg overalt ikke skal tåle. Jeg må nesten bare le når jeg hører andre fortelle om sine problemer hos sine mobilforhandlere. Nei jeg betaler heller mer og får deg jeg som kunde faktisk har krav på.

7643853[/snapback]

 

Der kunden faktisk får det de har krav på? Erm, nå tror vi må holde kortene hver for seg her. Har kunden krav på noe som helst? Jeg tvinger jo ikke kunden til å kjøpe en telefon?

 

Kunde kommer til meg og fortelle at vedkommende skal ha ny telefon. Greit, og så prater jeg litt med kunden, finner ut av hva kunden bruker telefonen til, om det skal være noe spes abon. inne i bildet, etc. Etter litt finner jeg gjerne frem to, noen ganger tre, modeller og forklarer kort om de enkelte; hva som skiller de, hvilke egenskaper og eventuelle generelle ulemper de har (f.eks. det er kjent at telefonen har kort batteri-levetid, at den har visse mekaniske svakheter, slider mm.).

 

Og nei, jeg sier ikke til en kunde: "og du kan ikke bade med telefonen, og heller ikke kaste den i veggen, og vennligst unngå å miste den i bakken". Tenk deg at noen hadde sagt det til det, jeg anntar du hadde blitt direkte fornermet. Er det kjente svakheter med en modell, opplyser vi SELVFØLGELIG om dette; ingen er tjent med dårlige handler.

 

Nei, jeg vil gjerne at du skal fortelle meg hva du har krav på når du gjør ditt fult frivillige innkjøp av en mobiltelefon.

Lenke til kommentar
Her var det da utrolig mange merklige utsagn. Kommer du til butikken hvor jeg jobber med en telefon som er tydelig misbrukt, forklarer jeg dette pent for deg. Du kan hyle så mye du bare vil om hva telefonen burde og ikke burde tåle. Mobilbransjen har laget et skriv som heter Mobilvett, her står det hva man kan forvente og ikke forvente av en mobiltelefon.

 

Jeg fatter ærlig talt ikke hva en del av dere tenker på når dere sier at mobilen burde tåle ditt og datt. Ser for meg at mennesker som er utsatt for ulykker saksøker Gud for å ha gitt dem skjøre kropper. Nei, dette minner mer og mer om amerikanske tilstander. Folk leker dumme og krever sitt.

7641404[/snapback]

 

Derfor jeg ikke går i din butikk eller butikker som dine. Handler utrolig mange mobiltelefoner her i familien, og er en av den største kunden i den lille butikken jeg handler i. Der får kundene det de faktisk har krav på, og vi blir ikke lurt til å tro at butikken kan sjule seg bak no "mobilvett regler". Nei tåler ikke mobilen min å være mobil så får jeg heldigvis ordnet opp i det på dagen, det er bare å ta en tur innom butikken. Slepper å gå å vente en uke, forhandle meg fram til mine krav, argumentere og dikkidere, får ubrukelige billig lånetelefoner osv. Jeg syns det er helt utrolig hva butikker kan tørre å påstå at en mobil mobiltelefon som skal være med deg overalt ikke skal tåle. Jeg må nesten bare le når jeg hører andre fortelle om sine problemer hos sine mobilforhandlere. Nei jeg betaler heller mer og får deg jeg som kunde faktisk har krav på.

7643853[/snapback]

 

Der kunden faktisk får det de har krav på? Erm, nå tror vi må holde kortene hver for seg her. Har kunden krav på noe som helst? Jeg tvinger jo ikke kunden til å kjøpe en telefon?

 

Kunde kommer til meg og fortelle at vedkommende skal ha ny telefon. Greit, og så prater jeg litt med kunden, finner ut av hva kunden bruker telefonen til, om det skal være noe spes abon. inne i bildet, etc. Etter litt finner jeg gjerne frem to, noen ganger tre, modeller og forklarer kort om de enkelte; hva som skiller de, hvilke egenskaper og eventuelle generelle ulemper de har (f.eks. det er kjent at telefonen har kort batteri-levetid, at den har visse mekaniske svakheter, slider mm.).

 

Og nei, jeg sier ikke til en kunde: "og du kan ikke bade med telefonen, og heller ikke kaste den i veggen, og vennligst unngå å miste den i bakken". Tenk deg at noen hadde sagt det til det, jeg anntar du hadde blitt direkte fornermet. Er det kjente svakheter med en modell, opplyser vi SELVFØLGELIG om dette; ingen er tjent med dårlige handler.

 

Nei, jeg vil gjerne at du skal fortelle meg hva du har krav på når du gjør ditt fult frivillige innkjøp av en mobiltelefon.

7644835[/snapback]

 

Det skal jeg fortelle deg.

Jeg har krav på å forventer å få en mobiltelefon. Dvs en telefon som er mobil og som jeg kan ha med meg rundt i det daglige liv. Å dersom den ikke tåler det, går jeg tilbake til butikken jeg kjøpte den i, og får det jeg har krav på.

 

Jeg får aldri opplyst noe om mod lr noe, jeg vet alltid hva jeg vil ha, jeg går inn, sier jeg skal ha den MOBILEN, og vist d da viser seg å ikke være det jeg regner som en mobil dvs en telefon jeg kan frakte med meg rundt mobil på mine daglige gjøremål uten at den tar skade av det, ja så tar butikken ansvar for d og ordner opp på dagen.

 

Slik får de fornøyde kunder, og det har de tjent godt på.

 

Jeg er storfornøyd og storkunde. Vurderer ikke tilbud på ønsket telefon fra en annen butikk om det så er 1/100 av prisen.

Lenke til kommentar

For å klare å gi den servicen Eldar her beskriver måtte butikken jeg jobber i hatt mye mer i fortjeneste pr mobil, tipper vi i snitt tjener 2-250 kroner pr mobilsalg. Dette er ikke nok til å gi kunden en ny telefon hver gang han ikke er fornøyd med telefonen sin. Skal vi ta inn telefoner og selge dem som b-varer må vi jo gjerne prise dem ned hvertfall 300 kroner.

 

Men når du kommer inn og krever en model (uten å få noe som helst veiledning av selger) så synes jeg det er ganske frekt å komme og si du ikke er fornøyd faktisk. Det er hvertfall min mening. Selgere prøver faktisk å hjelpe deg til å finne rett telefon. Rett telefon (telefonen kunden trenger og blir fornøyd med) til kunde gir også fornøyde kunder.

Lenke til kommentar

Jeg vil tro at Eldar betaler i gjennomsnitt over 500 kr. mer for samme telefon en andre steder i den lille butikken. De tar seg bedre betalt, men da kan de også bytte.

 

Eldar har ikke krav på noen verdens ting når han går inn igjen i en butikk og sier han skal ha den og den modellen. Hvis den ikke svarer tilforventningene er det hans sitt problem, han ville jo ikke ha hjelp og mener han telefonen har en mangel kan vi jo sende den inn på verksted for han å høre hva de sier. ;)

 

Vanlige butikker, som glosi sier, tjener ikke fett på mobiltelefoner. De blir bare rimeligere og rimeligere.

Lenke til kommentar
Utrolig mange folk som kommer innom og skal ha mobiltelefon som sier de bare skal ha en billig en siden de anser mobiltelefoner som forbruksvarer. De sier dette faktisk rett ut i klartekst.

7646937[/snapback]

 

Akkurat samme her; 95% av kundene som kommer innom her forventer ikke at telefonen skal vare mer enn 1-2 år, som du sier; de fleste kaller det forbruksvare, og jeg vil langt på vei si meg enig. Fobruksvare på lik linje med sko, undertøy, o.l.

Lenke til kommentar

jeg er litt bekymret hvis forhandlere begynner å kalle mobiltelefoner for forbruksvare. Det er de langt i fra, og paralellen til sko og klær er horribel.

 

kan elf_man forklare meg hvorfor en htc,nokia eller feks plamone er forbruksvare, på lik linje med bokseren min?

 

ps! Tviler på de at de 95% prosentene dine er reelle sånn sett, om virkelig, så undres jeg på om du har funnet et segment med mindre smarte personer.

Lenke til kommentar
jeg er litt bekymret hvis forhandlere begynner å kalle mobiltelefoner for forbruksvare. Det er de langt i fra, og paralellen til sko og klær er horribel.

 

kan elf_man forklare meg hvorfor en htc,nokia eller feks plamone er forbruksvare, på lik linje med bokseren min?

 

ps! Tviler på de at de 95% prosentene dine er reelle sånn sett, om virkelig, så undres jeg på om du har funnet et segment med mindre smarte personer.

7647188[/snapback]

 

Hvis du ikke ser dette selv gidder jeg ikke diskutere mer med deg. Og en mobiltelefon er IKKE en forbruksvare? Da er det faktisk du som har et problem, og ikke alle andre. Du har helt ulogiske krav til et produkt du tydeligvis ikke har idé om hvordan skal fungere.

Lenke til kommentar

Christian: Det blir nevnt at kundene kommer og sier at de anser telefonene som forbruksvare, ikke at forhandlere sier det. Jeg kjenner også flere "forbrukere" som ser på telefonen som forbruksvare.

 

Jeg er ganske sikker på at 5 års reklamasjonsrett kommer til å påvirke prisen hvertfall noe.. Og det virker ikke som om ola normann er så lysten på å betale noe ekstra for noe han ikke trenger. Får hvertfall inntrykk av det når kunder kommer innom og tar opp diskusjonen. De sier jo at de vil ha ny mobil om et år uansett, for da er det noe nytt som er hot. Og sånn tror jeg det er med de fleste på forumet her også. Hvor mange av dere er det som ikke har kjøpt dere 1 eller 2 nye telefon de to siste årene?

 

EDIT: Kan selv legge til at jeg ikke ser på det som en "forbruksvare", men jeg bytter likevel hvert år, uavhenig om telefonen går i stykker eller ikke.

Endret av glosi
Lenke til kommentar
jeg er litt bekymret hvis forhandlere begynner å kalle mobiltelefoner for forbruksvare. Det er de langt i fra, og paralellen til sko og klær er horribel.

 

kan elf_man forklare meg hvorfor en htc,nokia eller feks plamone er forbruksvare, på lik linje med bokseren min?

 

ps! Tviler på de at de 95% prosentene dine er reelle sånn sett, om virkelig, så undres jeg på om du har funnet et segment med mindre smarte personer.

7647188[/snapback]

 

Hvis du ikke ser dette selv gidder jeg ikke diskutere mer med deg. Og en mobiltelefon er IKKE en forbruksvare? Da er det faktisk du som har et problem, og ikke alle andre. Du har helt ulogiske krav til et produkt du tydeligvis ikke har idé om hvordan skal fungere.

7647659[/snapback]

 

 

Eller så lever du i en utopi, der håpet er at en gang så skal du slippe alle problemene med retur og kunder som vet bedre enn å bruke og kaste.

Hvis du ikke makter å forsvare ditt standpunkt ovenfor noen som setter spørsmål ved dine utsagn så er det du som er på bærtur, ikke meg.

 

Fordi du mener noe, så er det ikke jeg som har problemet om jeg ikke deler synet ditt. Eller evner du ikke å forsvare ditt standpunkt?

 

 

Christian: Det blir nevnt at kundene kommer og sier at de anser telefonene som forbruksvare, ikke at forhandlere sier det. Jeg kjenner også flere "forbrukere" som ser på telefonen som forbruksvare.

 

Jeg er ganske sikker på at 5 års reklamasjonsrett kommer til å påvirke prisen hvertfall noe.. Og det virker ikke som om ola normann er så lysten på å betale noe ekstra for noe han ikke trenger. Får hvertfall inntrykk av det når kunder kommer innom og tar opp diskusjonen. De sier jo at de vil ha ny mobil om et år uansett, for da er det noe nytt som er hot. Og sånn tror jeg det er med de fleste på forumet her også. Hvor mange av dere er det som ikke har kjøpt dere 1 eller 2 nye telefon de to siste årene?

 

EDIT: Kan selv legge til at jeg ikke ser på det som en "forbruksvare", men jeg bytter likevel hvert år, uavhenig om telefonen går i stykker eller ikke.

7647690[/snapback]

 

spørsmålet om forbruksvare var ikke ment til deg. jeg la merke til at du ikke tok noe standpunkt, bare den gode herren ovenfor som gjorde det.

Lenke til kommentar
Jeg vil tro at Eldar betaler i gjennomsnitt over 500 kr. mer for samme telefon en andre steder i den lille butikken. De tar seg bedre betalt, men da kan de også bytte.

 

Eldar har ikke krav på noen verdens ting når han går inn igjen i en butikk og sier han skal ha den og den modellen. Hvis den ikke svarer tilforventningene er det hans sitt problem, han ville jo ikke ha hjelp og mener han telefonen har en mangel kan vi jo sende den inn på verksted for han å høre hva de sier. ;)

 

Vanlige butikker, som glosi sier, tjener ikke fett på mobiltelefoner. De blir bare rimeligere og rimeligere.

7646878[/snapback]

 

Bare for jeg vet hvilken model jeg skal ha betyr ikke at jeg ikke har noen krav eller rettigheter. Og det er langt fra frekt og vite hva man vil ha. Jeg holder meg oppdatert, skifter telefon hver gang det kommer en ny modell jeg ønsker meg, ikke no i veien for det. Vist det viser seg at mobiltelefonen ikke holder mål har jeg all rett på å få rettet opp i det. Og som sagt, jeg betaler gladelig mer for min mobil i bytte mot at jeg får den servicen jeg har krav på, i motsetning til hva jeg syns jeg får fra andre butikker.

 

Å mobiltelefoner er ikke forbruksvare, kjenner 3 stykker som driver mobilforetninger her. Dem ser ut som et ? når jeg spør om 95% av deres kunder ser på mobiltelefonen som en forbruksvare. Dem anslår 5% gjør dette og det er stort sett firma der folk ikke bryr seg/tar vare på mobilen de låner i arbeidstiden. Med andre ord er arbeidgiver nødt å se på det som en forbruksvare, uansett personlig syn på saken.

Endret av EldarHelseth
Lenke til kommentar

Årsaken til at folk stadig må kjøpe ny telefon er i stor grad at telefonene er for dårlige. Det ville ikke kostet mye ekstra å forsegle elektronikken på en slik måte at den tåler fukt godt -- eller til og med er vanntette. Og deksler kan være utbyttbare, slik at det bare er å sette på et nytt hvis det oppstår riper/sprekker.

 

Elektronikk bør etter min mening kunne kreves å vare i 25-30 år uten problemer. Det er ikke vanskelig å lage noe med en såpass optimistisk livslengde, og det gjøres på mange områder ellers. F.eks. i en bil er det totalt uakseptabelt dersom elektronikken konker ut pga. fukt etter 5 år. Det går på vilje blant produsentene -- og det kan kun oppnås gjennom lovverk hvor produsenten må betale for reparasjoner og ha ansvar for produktet lenge.

Lenke til kommentar
Elektronikk bør etter min mening kunne kreves å vare i 25-30 år uten problemer. Det er ikke vanskelig å lage noe med en såpass optimistisk livslengde, og det gjøres på mange områder ellers. F.eks. i en bil er det totalt uakseptabelt dersom elektronikken konker ut pga. fukt etter 5 år. Det går på vilje blant produsentene -- og det kan kun oppnås gjennom lovverk hvor produsenten må betale for reparasjoner og ha ansvar for produktet lenge.

7662614[/snapback]

En mobiltelefon ville da kunne fungere smertefritt i 20 år hvis den ble behandlet på rett måte. Hvis telefonen får ligge i fred på et stuebord så kan den sikkert vare i 50 år. Men så er det svært skjelden en mobiltelefon blir behandlet slik. De aller fleste drasser denne med seg over alt og under alle forhold. Og ja jeg er enig i at du skal kunne ta med deg mobilen over alt. Men det fraskriver ikke forbrukeren for å ta litt ansvar selv. Alle vet for eksempel at du ikke tar den med deg i dusjen, men på en god regnværsdag kan du ta deg f... på at du finner fullt av folk som går å snakker i telefonen ute på gata. Og det er disse som oftest er mest overrasket over at det konstateres fuktskade.

Det nytter ikke å fraskrive seg alt ansvar og skylde på produsenten så lenge produsenten har laget et produkt som ikke er ment for ubeskyttet bruk i regnvær.

Lenke til kommentar
Årsaken til at folk stadig må kjøpe ny telefon er i stor grad at telefonene er for dårlige. Det ville ikke kostet mye ekstra å forsegle elektronikken på en slik måte at den tåler fukt godt -- eller til og med er vanntette. Og deksler kan være utbyttbare, slik at det bare er å sette på et nytt hvis det oppstår riper/sprekker.

 

Elektronikk bør etter min mening kunne kreves å vare i 25-30 år uten problemer. Det er ikke vanskelig å lage noe med en såpass optimistisk livslengde, og det gjøres på mange områder ellers. F.eks. i en bil er det totalt uakseptabelt dersom elektronikken konker ut pga. fukt etter 5 år. Det går på vilje blant produsentene -- og det kan kun oppnås gjennom lovverk hvor produsenten må betale for reparasjoner og ha ansvar for produktet lenge.

7662614[/snapback]

 

Ja, du mener vel det. Da blir det ihvertfall ingen 1-kroners telefoner fremover. Og at produsent skal ta ansvar for produktet i lang tid? Så du vil ikke ta NOE ansvar selv? Herlig, absolutt herlig...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...